Op weg naar Merzario 2.0: sterker, stabieler en groei

Brand Stories

Hij is net een goede maand CEO van Merzario. Marc van Haaren kijkt nog regelmatig verbaasd om zich heen. Toch weet hij zeker wat zijn doel is: het ontwikkelen van Merzario 2.0. ‘Er zit veel expertise en kennis in deze club. Ervaring en jong bloed. Nog beter samenwerken en nieuwe gebieden betreden. Samen gaat dat lukken’, aldus de nog jonge topman (40) van het internationale expeditiebedrijf.

merzario, Marc van Haaren
In deze nieuwe editie van Brand Stories vertelt de kersverse CEO Marc van Haaren over zijn plannen met Merzario. Een expeditie bedrijf, dat bijzonder sterk is in het verre Oosten. Van Haaren heeft zijn koers bepaald: Merzario 2.0. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatie verhalen. In Brand Stories worden deze rechtstreeks door hen aan u verteld.

Merzario is met zeven vestigingen bijzonder sterk vertegenwoordigd in het Verre Oosten. Verder zijn er kantoren in Londen, Hamburg en Bremen en is er een wereldwijd netwerk van agenten. De luchtvracht wordt met een eigen kantoor vanaf Schiphol geregeld, terwijl het hoofdkantoor vanaf de A16 bij Rotterdam is te zien.

Import uit het Verre Oosten

Het bedrijf is van origine Italiaans. Nico de Ruiter is de man die ooit de Nederlandse tak begon. Nu is het een standalone organisatie. Het belangrijkste deel van de activiteiten wordt gevormd door de import van goederen uit het Verre Oosten. Er zijn dan ook eigen vestigingen in Hong Kong, China en Vietnam. Maar ook de rest van de wereld behoort tot het verzorgingsgebied. Het bedrijf heeft een eigen afdeling voor de douanezaken, hetgeen de afwikkeling van het transport een stuk eenvoudiger maakt. Bovendien is er een doordacht digitaal netwerk met directe aansluitingen bij rederijen, luchtvaartmaatschappijen, douane en Kamers van Koophandel.

Uiteraard gaat het merendeel van de goederen direct naar de plaats van bestemming. In het geval dat zulks niet mogelijk is, biedt Merzario services voor opslag, overslag, orderbeheer en voorraadbeheer. Extra opslagruimte is beschikbaar in de regio Rijnmond en op Schiphol. Maar ook in Azië. Op Schiphol wordt de op- en overslag van gekoelde en diepgevroren producten verzorgd. En als het nodig is kan er naast de opslag ook gezorgd worden voor extra diensten als orderpicking, distributie, retourzendingen en voorraad.

‘Het bedrijf heeft de afgelopen jaren een groeispurt doorgemaakt’, aldus Marc van Haaren. ‘En nu moeten we verder ontwikkelen. Je bent immers de architect van het transport. Klanten moeten ons blindelings kunnen vertrouwen. Erop rekenen dat alles netjes en op tijd gebeurt. Ik wil lijn en rust in de organisatie. Maar ook naar de klanten en de vervoerders.’

Van die laatsten weet Van Haaren het nodige af. Hij is afkomstig uit de scheepvaart en was laatstelijk een van de topmensen bij rederij Hapag Lloyd in de Benelux. Daar werd hij ontdekt en later opgehaald door Nico de Ruiter, de eigenaar van Merzario. ‘Inderdaad een bijzondere overstap. Van de wereld van de rederijen, die ik goed ken, naar het onbekende van de expeditie, de klantzijde. Natuurlijk ken ik Merzario. Een expediteur die een grote, maar toch een wat onbekende speler is. Misschien zijn ze hier gewoon wat te bescheiden. Daar moet verandering in komen.’

Scheepvaart en luchtvracht

‘Voor ons is de scheepvaart en de luchtvracht het belangrijkst. Maar we doen ook veel weg- en railvervoer. Gewoon alles. Ja, in het begin van de Covid pandemie zag je dat de sector last had van de Lock downs, bijvoorbeeld doordat India dicht ging. Nu merk je dat de luchtvracht harder is geraakt dan het transport over zee. Daar is het zo druk, dat je de lading soms heel moeilijk weg krijgt. De scheepsruimte is zeer beperkt, terwijl het lading aanbod enorm is. Daarbij komt mijn achtergrond nu goed van pas. Die kennis maakt dat we meer voor elkaar kunnen betekenen. De verhouding klant-expediteur-vervoerder wordt er alleen maar beter op.’

De blik van de nieuwe CEO is niet alleen naar buiten gericht. Ook binnen Merzario zal men zijn aanwezigheid gaan merken. ‘We zijn geen familiebedrijf, maar er heerst wel een familiegevoel. We staan nu voor belangrijke keuzes: zijn we tevreden of gaan we groeien. Ik kies voor het laatste. Dat betekent veel voor en van onze medewerkers. Moeten er meer agenten komen, of gaan we zelf andere vestigingen openen. En waar dan? In welke landen zijn er goede kansen voor ons. Of belangrijker nog: wat hebben onze klanten nodig? En wat willen toekomstige klanten?’

Marc van Haaren is geen man van wachten. Hij is direct begonnen aan de bouw van Merzario 2.0. ‘Ik wil de basis sterker maken. Eerst dan kun je doorbouwen. Het moet allemaal nog stabieler. Het bedrijf is top. Maar dat moet het ook morgen, volgend jaar en over tientallen jaren zijn.’ Het gaat deze architect van het transport vast lukken.

Dit verhaal is aan u verteld door Merzario.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

Op weg naar Merzario 2.0: sterker, stabieler en groei | NT

Op weg naar Merzario 2.0: sterker, stabieler en groei

Brand Stories

Hij is net een goede maand CEO van Merzario. Marc van Haaren kijkt nog regelmatig verbaasd om zich heen. Toch weet hij zeker wat zijn doel is: het ontwikkelen van Merzario 2.0. ‘Er zit veel expertise en kennis in deze club. Ervaring en jong bloed. Nog beter samenwerken en nieuwe gebieden betreden. Samen gaat dat lukken’, aldus de nog jonge topman (40) van het internationale expeditiebedrijf.

merzario, Marc van Haaren
In deze nieuwe editie van Brand Stories vertelt de kersverse CEO Marc van Haaren over zijn plannen met Merzario. Een expeditie bedrijf, dat bijzonder sterk is in het verre Oosten. Van Haaren heeft zijn koers bepaald: Merzario 2.0. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatie verhalen. In Brand Stories worden deze rechtstreeks door hen aan u verteld.

Merzario is met zeven vestigingen bijzonder sterk vertegenwoordigd in het Verre Oosten. Verder zijn er kantoren in Londen, Hamburg en Bremen en is er een wereldwijd netwerk van agenten. De luchtvracht wordt met een eigen kantoor vanaf Schiphol geregeld, terwijl het hoofdkantoor vanaf de A16 bij Rotterdam is te zien.

Import uit het Verre Oosten

Het bedrijf is van origine Italiaans. Nico de Ruiter is de man die ooit de Nederlandse tak begon. Nu is het een standalone organisatie. Het belangrijkste deel van de activiteiten wordt gevormd door de import van goederen uit het Verre Oosten. Er zijn dan ook eigen vestigingen in Hong Kong, China en Vietnam. Maar ook de rest van de wereld behoort tot het verzorgingsgebied. Het bedrijf heeft een eigen afdeling voor de douanezaken, hetgeen de afwikkeling van het transport een stuk eenvoudiger maakt. Bovendien is er een doordacht digitaal netwerk met directe aansluitingen bij rederijen, luchtvaartmaatschappijen, douane en Kamers van Koophandel.

Uiteraard gaat het merendeel van de goederen direct naar de plaats van bestemming. In het geval dat zulks niet mogelijk is, biedt Merzario services voor opslag, overslag, orderbeheer en voorraadbeheer. Extra opslagruimte is beschikbaar in de regio Rijnmond en op Schiphol. Maar ook in Azië. Op Schiphol wordt de op- en overslag van gekoelde en diepgevroren producten verzorgd. En als het nodig is kan er naast de opslag ook gezorgd worden voor extra diensten als orderpicking, distributie, retourzendingen en voorraad.

‘Het bedrijf heeft de afgelopen jaren een groeispurt doorgemaakt’, aldus Marc van Haaren. ‘En nu moeten we verder ontwikkelen. Je bent immers de architect van het transport. Klanten moeten ons blindelings kunnen vertrouwen. Erop rekenen dat alles netjes en op tijd gebeurt. Ik wil lijn en rust in de organisatie. Maar ook naar de klanten en de vervoerders.’

Van die laatsten weet Van Haaren het nodige af. Hij is afkomstig uit de scheepvaart en was laatstelijk een van de topmensen bij rederij Hapag Lloyd in de Benelux. Daar werd hij ontdekt en later opgehaald door Nico de Ruiter, de eigenaar van Merzario. ‘Inderdaad een bijzondere overstap. Van de wereld van de rederijen, die ik goed ken, naar het onbekende van de expeditie, de klantzijde. Natuurlijk ken ik Merzario. Een expediteur die een grote, maar toch een wat onbekende speler is. Misschien zijn ze hier gewoon wat te bescheiden. Daar moet verandering in komen.’

Scheepvaart en luchtvracht

‘Voor ons is de scheepvaart en de luchtvracht het belangrijkst. Maar we doen ook veel weg- en railvervoer. Gewoon alles. Ja, in het begin van de Covid pandemie zag je dat de sector last had van de Lock downs, bijvoorbeeld doordat India dicht ging. Nu merk je dat de luchtvracht harder is geraakt dan het transport over zee. Daar is het zo druk, dat je de lading soms heel moeilijk weg krijgt. De scheepsruimte is zeer beperkt, terwijl het lading aanbod enorm is. Daarbij komt mijn achtergrond nu goed van pas. Die kennis maakt dat we meer voor elkaar kunnen betekenen. De verhouding klant-expediteur-vervoerder wordt er alleen maar beter op.’

De blik van de nieuwe CEO is niet alleen naar buiten gericht. Ook binnen Merzario zal men zijn aanwezigheid gaan merken. ‘We zijn geen familiebedrijf, maar er heerst wel een familiegevoel. We staan nu voor belangrijke keuzes: zijn we tevreden of gaan we groeien. Ik kies voor het laatste. Dat betekent veel voor en van onze medewerkers. Moeten er meer agenten komen, of gaan we zelf andere vestigingen openen. En waar dan? In welke landen zijn er goede kansen voor ons. Of belangrijker nog: wat hebben onze klanten nodig? En wat willen toekomstige klanten?’

Marc van Haaren is geen man van wachten. Hij is direct begonnen aan de bouw van Merzario 2.0. ‘Ik wil de basis sterker maken. Eerst dan kun je doorbouwen. Het moet allemaal nog stabieler. Het bedrijf is top. Maar dat moet het ook morgen, volgend jaar en over tientallen jaren zijn.’ Het gaat deze architect van het transport vast lukken.

Dit verhaal is aan u verteld door Merzario.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.