Met Hello Mobility minder schades en ongelukken

Brand Stories

Eind december meldde het SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) dat Nederland de verkeersveiligheidsdoelstellingen voor 2020 niet haalde. Hello Mobility wil een bijdrage leveren aan het verminderen van het aantal ongevallen. ‘En zeker aan het aantal slachtoffers’, zegt René Nobels.

In deze editie van Brand Stories vertelt Hello Mobility over verkeersveiligheid voor transportondernemers. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Nobels is een coach bij Hello Mobility, een initiatief van Sparklab. Dit is het innovatielab van Nationale-Nederlanden. Hello Mobility richt zich op ondernemers met een wagenpark in brede zin. Elke ondernemer is welkom bij Hello Mobility, ongeacht waar die verzekerd is.

Gebruik maken van data

Terug naar wat Hello Mobility precies is. ‘In Nederland zitten we bijna op twee doden en ruim vijftig zwaargewonden in het verkeer per dag. Het vrachtverkeer maakt daar ongeveer 10 procent van uit. We zorgen voor een relatief gemakkelijke oplossing. We maken namelijk gebruik van de data die toch al in auto’s, busjes en vrachtwagens zit. Die lezen we uit en aan de hand daarvan kunnen we gaan voorspellen. Als je in het algoritme van een chauffeur ziet dat die van zijn gewoonten afwijkt en je grijpt daar niet tijdig in, dan is de kans groot dat hij binnen een aantal weken een schade gaat rijden.’

‘Met datagedreven coaching willen we als bedrijf een schoner, efficiënter en veiliger wagenpark realiseren. Dat doen we door de data die in de voertuigen zitten inzichtelijk te maken in een dashboard. Dat doen overigens wel meer bedrijven, maar wij koppelen het actief aan coaching. We zijn hier nu zo’n jaar mee bezig. Ik ben één van de vier coaches die klanten begeleiden, daarmee maken wij echt het verschil.’

AVG-proof

Volgens Nobel wordt er nog veel te weinig gebruik gemaakt van data. ‘Terwijl je er heel veel informatie uit kunt halen. En de gegevens over het rijgedrag zit gewoon in de voertuigen – en daar richten wij ons dan ook op. We kijken bijvoorbeeld naar de gereden snelheid, het remmen of het overmatig overhellen in bochten. Je kunt zelfs zien of richtingaanwijzers en verlichting aan staan. Het spreekt natuurlijk vanzelf dat we hier volledig AVG-proof mee omgaan, dus geen problemen met de privacy van bestuurders.’

‘Ieder mens is verschillend, wij richten ons heel breed. Op ons kaartje staat ondernemerscoach, we coachen de ondernemer dus. Wij laten ze ervaren wat ze in een dashboard kunnen zien, bijvoorbeeld dat een chauffeur te hard rijdt. We stellen dan vragen: wat is dit voor iemand? Wat voor werk doet hij en kan ik hem vergelijken met vergelijkbare bestuurders in het bedrijf? Wij willen aan kennisoverdracht doen. In ons dashboard maken we vloten aan, bijvoorbeeld internationaal transport of de vloot distributie. Zo kun je een goede benchmark doen.’

Tekst loopt door onder de foto

René Nobels is coach bij Hello Mobility

Alerts en gamification

‘We stellen alerts in. De ondernemer krijgt bijvoorbeeld een seintje als een chauffeur meerdere keren te hard rijdt. Het is namelijk bewezen dat als iemand te regelmatig voorkomt in zo’n cyclus, uiteindelijk voor schade zorgt, zowel materieel als persoonlijk. Dat is wat we natuurlijk juist willen vermijden. Wanneer je uit het algoritme opmaakt dat een chauffeur tijdens een rit steeds hard remt, kan er iets aan de hand zijn.’ Waarop het voor de ondernemer heel eenvoudig is om even een praatje met de bewuste bestuurder aan te knopen.

In het dashboard kan een ondernemer alle chauffeurs gerangschikt terugvinden. ‘En de chauffeurs krijgen binnenkort zelf een app, met persoonlijk feedback na iedere rit. Dan krijgt hij bijvoorbeeld zijn verbeteringen te zien en tips waar hij nog kan optimaliseren. En aan het eind van de dag ziet hij waar hij staat in het klassement van zijn vloot. Dat is een stuk gamification die we er bewust in hebben gebracht, om er een onderlinge competitie van te maken. Overigens zien de deelnemers alleen hun eigen naam in de ranglijst; dit ook weer in verband met de AVG.’

Constateren, analyseren, corrigeren

‘Het is aan ons om ervoor te zorgen dat mensen voorzichtiger gaan rijden. Als ik ‘gewoon’ zeg tegen iemand dat het gevaarlijk is om te appen achter het stuur, zegt diegene: bedankt. Maar hij doet er waarschijnlijk niet zoveel mee. Met de ondernemers die ik coach heb ik bijvoorbeeld de afspraak dat de chauffeurs de telefoon achterin de auto leggen. En ik spreek met ze af dat ik ze exact over een week bel om te vragen hoe het is gegaan. In bijna alle gevallen bedanken ze me dan, omdat het zo’n goede invloed had op hun werk. Het is de manier waaróp je hun gedrag probeert te veranderen die het ‘m doet.’

‘Het is aan ons om de ondernemer en de medewerkers mee te nemen in de materie. Constateren, analyseren en corrigeren. We maken een brief die de ondernemers naar hun chauffeurs sturen. Daarin staat dat ze hebben gekozen voor Hello Mobility, dat ze dit doen voor hun veiligheid en dat ze daar door ons in worden begeleid. Chauffeurs moeten ons niet zien als pottenkijkers, maar als partner om de veiligheid op de weg te verbeteren. De chauffeurs van onze huidige klanten ervaren dit als positief.’

Duurzaamheid

Naast veiligheid focust Hello Mobility ook op duurzaamheid. ‘Dat is één van de dingen die we noemen. We relateren dat aan het milieu, maar ook aan mensen. We willen er namelijk voor zorgen dat ze duurzaam bij de eindstreep aankomen, zowel aan het eind van de dag als bij hun pensioen.’

‘We zien de chauffeur als professional. We vragen bewustwording, juist van de ondernemer. Die moet er met de planning ook rekening mee houden, iets minder werkdruk kan ook al schelen.’ Hello Mobility werkt in de transport en logistiek, maar ook bij bijvoorbeeld taxibedrijven, busbedrijven en koeriersdiensten. ‘We begeleiden nu 25 ondernemingen, en dat terwijl we nog maar iets langer dan een jaar bezig zijn én we te maken hebben met corona. Dat is positief.’

Dit verhaal is aan u verteld door: Hello Mobility

Hello Mobility logo

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

Met Hello Mobility minder schades en ongelukken | NT

Met Hello Mobility minder schades en ongelukken

Brand Stories

Eind december meldde het SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) dat Nederland de verkeersveiligheidsdoelstellingen voor 2020 niet haalde. Hello Mobility wil een bijdrage leveren aan het verminderen van het aantal ongevallen. ‘En zeker aan het aantal slachtoffers’, zegt René Nobels.

In deze editie van Brand Stories vertelt Hello Mobility over verkeersveiligheid voor transportondernemers. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Nobels is een coach bij Hello Mobility, een initiatief van Sparklab. Dit is het innovatielab van Nationale-Nederlanden. Hello Mobility richt zich op ondernemers met een wagenpark in brede zin. Elke ondernemer is welkom bij Hello Mobility, ongeacht waar die verzekerd is.

Gebruik maken van data

Terug naar wat Hello Mobility precies is. ‘In Nederland zitten we bijna op twee doden en ruim vijftig zwaargewonden in het verkeer per dag. Het vrachtverkeer maakt daar ongeveer 10 procent van uit. We zorgen voor een relatief gemakkelijke oplossing. We maken namelijk gebruik van de data die toch al in auto’s, busjes en vrachtwagens zit. Die lezen we uit en aan de hand daarvan kunnen we gaan voorspellen. Als je in het algoritme van een chauffeur ziet dat die van zijn gewoonten afwijkt en je grijpt daar niet tijdig in, dan is de kans groot dat hij binnen een aantal weken een schade gaat rijden.’

‘Met datagedreven coaching willen we als bedrijf een schoner, efficiënter en veiliger wagenpark realiseren. Dat doen we door de data die in de voertuigen zitten inzichtelijk te maken in een dashboard. Dat doen overigens wel meer bedrijven, maar wij koppelen het actief aan coaching. We zijn hier nu zo’n jaar mee bezig. Ik ben één van de vier coaches die klanten begeleiden, daarmee maken wij echt het verschil.’

AVG-proof

Volgens Nobel wordt er nog veel te weinig gebruik gemaakt van data. ‘Terwijl je er heel veel informatie uit kunt halen. En de gegevens over het rijgedrag zit gewoon in de voertuigen – en daar richten wij ons dan ook op. We kijken bijvoorbeeld naar de gereden snelheid, het remmen of het overmatig overhellen in bochten. Je kunt zelfs zien of richtingaanwijzers en verlichting aan staan. Het spreekt natuurlijk vanzelf dat we hier volledig AVG-proof mee omgaan, dus geen problemen met de privacy van bestuurders.’

‘Ieder mens is verschillend, wij richten ons heel breed. Op ons kaartje staat ondernemerscoach, we coachen de ondernemer dus. Wij laten ze ervaren wat ze in een dashboard kunnen zien, bijvoorbeeld dat een chauffeur te hard rijdt. We stellen dan vragen: wat is dit voor iemand? Wat voor werk doet hij en kan ik hem vergelijken met vergelijkbare bestuurders in het bedrijf? Wij willen aan kennisoverdracht doen. In ons dashboard maken we vloten aan, bijvoorbeeld internationaal transport of de vloot distributie. Zo kun je een goede benchmark doen.’

Tekst loopt door onder de foto

René Nobels is coach bij Hello Mobility

Alerts en gamification

‘We stellen alerts in. De ondernemer krijgt bijvoorbeeld een seintje als een chauffeur meerdere keren te hard rijdt. Het is namelijk bewezen dat als iemand te regelmatig voorkomt in zo’n cyclus, uiteindelijk voor schade zorgt, zowel materieel als persoonlijk. Dat is wat we natuurlijk juist willen vermijden. Wanneer je uit het algoritme opmaakt dat een chauffeur tijdens een rit steeds hard remt, kan er iets aan de hand zijn.’ Waarop het voor de ondernemer heel eenvoudig is om even een praatje met de bewuste bestuurder aan te knopen.

In het dashboard kan een ondernemer alle chauffeurs gerangschikt terugvinden. ‘En de chauffeurs krijgen binnenkort zelf een app, met persoonlijk feedback na iedere rit. Dan krijgt hij bijvoorbeeld zijn verbeteringen te zien en tips waar hij nog kan optimaliseren. En aan het eind van de dag ziet hij waar hij staat in het klassement van zijn vloot. Dat is een stuk gamification die we er bewust in hebben gebracht, om er een onderlinge competitie van te maken. Overigens zien de deelnemers alleen hun eigen naam in de ranglijst; dit ook weer in verband met de AVG.’

Constateren, analyseren, corrigeren

‘Het is aan ons om ervoor te zorgen dat mensen voorzichtiger gaan rijden. Als ik ‘gewoon’ zeg tegen iemand dat het gevaarlijk is om te appen achter het stuur, zegt diegene: bedankt. Maar hij doet er waarschijnlijk niet zoveel mee. Met de ondernemers die ik coach heb ik bijvoorbeeld de afspraak dat de chauffeurs de telefoon achterin de auto leggen. En ik spreek met ze af dat ik ze exact over een week bel om te vragen hoe het is gegaan. In bijna alle gevallen bedanken ze me dan, omdat het zo’n goede invloed had op hun werk. Het is de manier waaróp je hun gedrag probeert te veranderen die het ‘m doet.’

‘Het is aan ons om de ondernemer en de medewerkers mee te nemen in de materie. Constateren, analyseren en corrigeren. We maken een brief die de ondernemers naar hun chauffeurs sturen. Daarin staat dat ze hebben gekozen voor Hello Mobility, dat ze dit doen voor hun veiligheid en dat ze daar door ons in worden begeleid. Chauffeurs moeten ons niet zien als pottenkijkers, maar als partner om de veiligheid op de weg te verbeteren. De chauffeurs van onze huidige klanten ervaren dit als positief.’

Duurzaamheid

Naast veiligheid focust Hello Mobility ook op duurzaamheid. ‘Dat is één van de dingen die we noemen. We relateren dat aan het milieu, maar ook aan mensen. We willen er namelijk voor zorgen dat ze duurzaam bij de eindstreep aankomen, zowel aan het eind van de dag als bij hun pensioen.’

‘We zien de chauffeur als professional. We vragen bewustwording, juist van de ondernemer. Die moet er met de planning ook rekening mee houden, iets minder werkdruk kan ook al schelen.’ Hello Mobility werkt in de transport en logistiek, maar ook bij bijvoorbeeld taxibedrijven, busbedrijven en koeriersdiensten. ‘We begeleiden nu 25 ondernemingen, en dat terwijl we nog maar iets langer dan een jaar bezig zijn én we te maken hebben met corona. Dat is positief.’

Dit verhaal is aan u verteld door: Hello Mobility

Hello Mobility logo

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.