Hello Mobility en Zero-e: samen naar een duurzaam wagenpark

Brand Stories

Hello Mobility ondersteunt ondernemers om de resultaten van het wagenpark te verbeteren. Eerder spraken we al met René Nobels over het verminderen van het aantal ongevallen. Deze keer focussen we ons op een duurzaam wagenpark. Daarover gaan we in gesprek met Tom Rodenburg, risicodeskundige, coach en medeoprichter van Hello Mobility. En met Elske van de Fliert, eigenares van Zero-e.

In deze editie van Brand Stories vertelt Hello Mobility over de samenwerking met Zero-e  om wagenparken te verduurzamen. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Van de Fliert vertelt: ‘Met adviesbureau Zero-e helpen we ondernemers groener, slimmer en schoner rijden. We staan bedrijven bij op het gebied van wagenpark en mobiliteit en helpen ze bij wat de beste keuze in de samenstelling van de vloot. Dat doen we met workshops en praktische stappenplannen.’

‘We willen ervoor zorgen dat alle wagenparken en mobiliteit zero-emissie zijn. Daarbij zijn alle bedrijven bij ons welkom, van hele grote tot kleinere. Bij grotere klanten doen we maandelijks nieuwe acties, maar voor een werkgever met bijvoorbeeld tien mensen in dienst is één gesprek misschien al voldoende. Er zit veel verschil in.’

‘Voor ons is duurzaamheid naast verkeersveiligheid een belangrijke pijler’, vertelt Tom Rodenburg. ‘We willen samen met de ondernemer grip krijgen op zijn wagenpark door naast hem te staan en samen te kijken hoe we zijn doelstellingen met het wagenpark kunnen behalen. Duurzaamheid begint met het simpele feit zuinig om te gaan met de beschikbare energie. Wij richten ons op het coachen van de ondernemer en het managementteam om goed om te gaan met brandstofgebruik, waardoor je liters bespaart. En dus ook minder CO2-uitstoot.’

Artikel gaat verder onder de foto

Elske van de Fliert is eigenares van Zero-e.

Laaghangend fruit

‘Defensief rijden is iets dat je morgen al kunt invoeren’, verzekert Rodenburg, ‘Het is bij wijze van spreken laaghangend fruit, waar je mee kunt beginnen. Defensief rijden betekent niet langzaam rijden, het gaat er juist om de bewegingsenergie zo goed mogelijk te gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld vol gas naar een rotonde rijden en afremmen, maar je kunt je voertuig ook laten uitrollen en goed vooruit kijken. Daarmee verlies je niet eens tijd, maar je zorgt wel voor minder verspilling. En dat niet eens alleen qua brandstof, maar ook op het gebied van reparaties en bijvoorbeeld bandenslijtage. Ook dat is duurzamer rijden.’

‘Bedenk ook’, stelt Rodenburg, ‘dat een automobilist niet eens zoveel tijd verliest in Nederland of hij nu 120 rijdt of 100, zoals dat nu overdag moet.’ Van de Fliert: ‘Wij kijken heel breed, bijvoorbeeld ook naar de vervoermiddelsoort. Kun je een bestelbus vervangen door een elektrische bakfiets? Of kun je minder ritten maken? Elektrische voertuigen gaan gebruiken? Wagenpark, mobiliteit en de strategie van de organisatie, daar richten we ons op.’

CO2-afslankprogramma

‘We hebben het CO2-afslankprogramma ontwikkeld, waarmee we goed aansluiten op wat Hello Mobility doet’, vindt Van de Fliert. ‘Wij kijken naar de samenstelling van het wagenpark. Tom en zijn mensen begeleiden ondernemers met het beheer van het wagenpark. Als je dan naar de organisatorische kant en de vloot kijkt, ben je compleet. En je bijt elkaar vanzelfsprekend niet, want je hebt beiden hetzelfde doel.’

Rodenburg: ‘Op het moment dat wij ondernemers bewuster maken en inzicht geven in het rijgedrag van chauffeurs, kunnen die ook gemakkelijker de overstap maken naar elektrisch rijden. Dan is de actieradius niet langer een beperking, daar kunnen ze dan beter op inspelen.’

‘Wij coachen datagedreven. Door data te gebruiken, kunnen we de kans op schade voorspellen en daar maatregelen tegen nemen. Het voorkomen van schade is ook duurzaam. We laten rijgedrag, schades, klachten en bekeuringen bij elkaar komen in een dashboard. Dat geeft een ondernemer of wagenparkbeheerder een beeld van hoe mensen presteren en waar ze gecoacht kunnen worden. Beleren of bestraffen helpt niet, maar je kunt op basis van objectieve analyse wel gerichte maatregelen nemen.

Artikel gaat verder onder de foto

Tom Rodenburg is risicodeskundige, coach en medeoprichter van Hello Mobility.

Lange termijnvisie

Van de Fliert: ‘Ik zie bij veel bedrijven dat ze er niet altijd bij stil staan waarom duurzaamheid in alle vormen relevant en belangrijk is. Zaak is om heldere doelen en een langetermijnvisie te bepalen, dan kun je nadenken over maatregelen. Defensiever en zuiniger rijden biedt veel mogelijkheden en natuurlijk elektrificatie. En dan is het mij om het even of het om elektrische voertuigen of voertuigen op waterstof gaat. Wij houden samen met de ondernemer in de gaten wanneer de keuze voor het soort voertuig relevant wordt.’

Rodenburg over de samenwerking met Zero-e: ‘We nemen Elske nog niet mee in ieder project, helaas. Duurzaamheid binnen wagenparkmanagement is nog niet overal het gesprek van de dag. Maar het streven is er wel.’ Van de Fliert vult aan: ‘De ondernemer moet er klaar voor zijn. We hebben in ieder geval met het CO2-afslankprogramma een manier gevonden om de zero-emissie echt te bereiken, als bedrijven een langetermijn-commitment willen aangaan. Dat programma heeft zich inmiddels bewezen.’

Fiets

Van de Fliert heeft nog een slimme laatste tip voor veel ondernemers: ‘Kijk eens naar werknemers die straks op de fiets naar het werk kunnen komen. Dat is natuurlijk niet altijd aan de orde en niet voor iedereen, maar er zit wel veel potentieel in. Al is het alleen maar voor het kantoorpersoneel. Bijvoorbeeld door het verstrekken van een leasefiets of een fietsvergoeding en het niet betalen van een kilometervergoeding voor de auto als ze binnen een straal van 10 kilometer van hun werk wonen. Het zorgt ook voor vitaliteit van de medewerkers, waardoor ze bijvoorbeeld geconcentreerder werken en minder vaak ziek zijn. Het is het hele pakket waar je naar kunt kijken.’

Dit verhaal is aan u verteld door: Hello Mobility

Hello Mobility logo

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

Hello Mobility en Zero-e: samen naar een duurzaam wagenpark | NT

Hello Mobility en Zero-e: samen naar een duurzaam wagenpark

Brand Stories

Hello Mobility ondersteunt ondernemers om de resultaten van het wagenpark te verbeteren. Eerder spraken we al met René Nobels over het verminderen van het aantal ongevallen. Deze keer focussen we ons op een duurzaam wagenpark. Daarover gaan we in gesprek met Tom Rodenburg, risicodeskundige, coach en medeoprichter van Hello Mobility. En met Elske van de Fliert, eigenares van Zero-e.

In deze editie van Brand Stories vertelt Hello Mobility over de samenwerking met Zero-e  om wagenparken te verduurzamen. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Van de Fliert vertelt: ‘Met adviesbureau Zero-e helpen we ondernemers groener, slimmer en schoner rijden. We staan bedrijven bij op het gebied van wagenpark en mobiliteit en helpen ze bij wat de beste keuze in de samenstelling van de vloot. Dat doen we met workshops en praktische stappenplannen.’

‘We willen ervoor zorgen dat alle wagenparken en mobiliteit zero-emissie zijn. Daarbij zijn alle bedrijven bij ons welkom, van hele grote tot kleinere. Bij grotere klanten doen we maandelijks nieuwe acties, maar voor een werkgever met bijvoorbeeld tien mensen in dienst is één gesprek misschien al voldoende. Er zit veel verschil in.’

‘Voor ons is duurzaamheid naast verkeersveiligheid een belangrijke pijler’, vertelt Tom Rodenburg. ‘We willen samen met de ondernemer grip krijgen op zijn wagenpark door naast hem te staan en samen te kijken hoe we zijn doelstellingen met het wagenpark kunnen behalen. Duurzaamheid begint met het simpele feit zuinig om te gaan met de beschikbare energie. Wij richten ons op het coachen van de ondernemer en het managementteam om goed om te gaan met brandstofgebruik, waardoor je liters bespaart. En dus ook minder CO2-uitstoot.’

Artikel gaat verder onder de foto

Elske van de Fliert is eigenares van Zero-e.

Laaghangend fruit

‘Defensief rijden is iets dat je morgen al kunt invoeren’, verzekert Rodenburg, ‘Het is bij wijze van spreken laaghangend fruit, waar je mee kunt beginnen. Defensief rijden betekent niet langzaam rijden, het gaat er juist om de bewegingsenergie zo goed mogelijk te gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld vol gas naar een rotonde rijden en afremmen, maar je kunt je voertuig ook laten uitrollen en goed vooruit kijken. Daarmee verlies je niet eens tijd, maar je zorgt wel voor minder verspilling. En dat niet eens alleen qua brandstof, maar ook op het gebied van reparaties en bijvoorbeeld bandenslijtage. Ook dat is duurzamer rijden.’

‘Bedenk ook’, stelt Rodenburg, ‘dat een automobilist niet eens zoveel tijd verliest in Nederland of hij nu 120 rijdt of 100, zoals dat nu overdag moet.’ Van de Fliert: ‘Wij kijken heel breed, bijvoorbeeld ook naar de vervoermiddelsoort. Kun je een bestelbus vervangen door een elektrische bakfiets? Of kun je minder ritten maken? Elektrische voertuigen gaan gebruiken? Wagenpark, mobiliteit en de strategie van de organisatie, daar richten we ons op.’

CO2-afslankprogramma

‘We hebben het CO2-afslankprogramma ontwikkeld, waarmee we goed aansluiten op wat Hello Mobility doet’, vindt Van de Fliert. ‘Wij kijken naar de samenstelling van het wagenpark. Tom en zijn mensen begeleiden ondernemers met het beheer van het wagenpark. Als je dan naar de organisatorische kant en de vloot kijkt, ben je compleet. En je bijt elkaar vanzelfsprekend niet, want je hebt beiden hetzelfde doel.’

Rodenburg: ‘Op het moment dat wij ondernemers bewuster maken en inzicht geven in het rijgedrag van chauffeurs, kunnen die ook gemakkelijker de overstap maken naar elektrisch rijden. Dan is de actieradius niet langer een beperking, daar kunnen ze dan beter op inspelen.’

‘Wij coachen datagedreven. Door data te gebruiken, kunnen we de kans op schade voorspellen en daar maatregelen tegen nemen. Het voorkomen van schade is ook duurzaam. We laten rijgedrag, schades, klachten en bekeuringen bij elkaar komen in een dashboard. Dat geeft een ondernemer of wagenparkbeheerder een beeld van hoe mensen presteren en waar ze gecoacht kunnen worden. Beleren of bestraffen helpt niet, maar je kunt op basis van objectieve analyse wel gerichte maatregelen nemen.

Artikel gaat verder onder de foto

Tom Rodenburg is risicodeskundige, coach en medeoprichter van Hello Mobility.

Lange termijnvisie

Van de Fliert: ‘Ik zie bij veel bedrijven dat ze er niet altijd bij stil staan waarom duurzaamheid in alle vormen relevant en belangrijk is. Zaak is om heldere doelen en een langetermijnvisie te bepalen, dan kun je nadenken over maatregelen. Defensiever en zuiniger rijden biedt veel mogelijkheden en natuurlijk elektrificatie. En dan is het mij om het even of het om elektrische voertuigen of voertuigen op waterstof gaat. Wij houden samen met de ondernemer in de gaten wanneer de keuze voor het soort voertuig relevant wordt.’

Rodenburg over de samenwerking met Zero-e: ‘We nemen Elske nog niet mee in ieder project, helaas. Duurzaamheid binnen wagenparkmanagement is nog niet overal het gesprek van de dag. Maar het streven is er wel.’ Van de Fliert vult aan: ‘De ondernemer moet er klaar voor zijn. We hebben in ieder geval met het CO2-afslankprogramma een manier gevonden om de zero-emissie echt te bereiken, als bedrijven een langetermijn-commitment willen aangaan. Dat programma heeft zich inmiddels bewezen.’

Fiets

Van de Fliert heeft nog een slimme laatste tip voor veel ondernemers: ‘Kijk eens naar werknemers die straks op de fiets naar het werk kunnen komen. Dat is natuurlijk niet altijd aan de orde en niet voor iedereen, maar er zit wel veel potentieel in. Al is het alleen maar voor het kantoorpersoneel. Bijvoorbeeld door het verstrekken van een leasefiets of een fietsvergoeding en het niet betalen van een kilometervergoeding voor de auto als ze binnen een straal van 10 kilometer van hun werk wonen. Het zorgt ook voor vitaliteit van de medewerkers, waardoor ze bijvoorbeeld geconcentreerder werken en minder vaak ziek zijn. Het is het hele pakket waar je naar kunt kijken.’

Dit verhaal is aan u verteld door: Hello Mobility

Hello Mobility logo

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.