In deze editie van Brand Stories vertelt Port of Zwolle zijn verhaal over de ambitie om in 2030 de vierde economische topregio van Nederland te worden. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Kitty Onder de Linden, accountmanager Stad en Regio Zwolle bij MarketingOost, is verantwoordelijk voor de lobby voor congressen en zakelijke bijeenkomsten. En die lobby werpt zijn vruchten af, want in maart 2022 vindt de landelijke Logistiekdag plaats in Zwolle. Volgens Onder de Linden geeft dit evenement een podium aan de logistieke hub Port of Zwolle en de hele regio. ‘Op de Logistiekdag kunnen wij ondernemers van buiten de regio laten zien wat Zwolle te bieden heeft.’

Peter van Houten, projectmanager Logistics bij ontwikkelingsmaatschappij Oost NL, heeft als hoofddoel het verleiden van bovenregionale en internationale partijen om zich te vestigen in de regio. Hierbij richt hij zich voornamelijk op logistiek en mobiliteitsprojecten. Het vestigingsklimaat in Zwolle heeft volgens Van Houten veel pluspunten. Belangrijk volgens hem is arbeid; ‘beschikbare handjes. Er is nog relatief veel personeel voorhanden.’ Daarnaast is er volgens hem veel ruimte beschikbaar, ‘zeker niet onbelangrijk voor vestigingslocaties’.

Ook benoemt Van Houten de goede infrastructuur. ‘Zowel over het water, als over de weg en het spoor is Zwolle goed bereikbaar. Logistiek gezien, maar ook voor personenvervoer. Binnen ruim een uur ben je met de trein vanaf Amsterdam in hartje Zwolle.’ Maar niet alleen arbeid, ruimte en infrastructuur zijn volgens Van Houten redenen om te vestigen in Zwolle. ‘De stad is hip en modern. Er is veel te doen voor jongeren, de getalenteerde potentiële werknemers voor bijvoorbeeld de logistieke sector. Alles bij elkaar is Zwolle een unieke locatie.’

Goede energie

Port of Zwolle, OostNL en MarketingOost werken gezamenlijk aan het realiseren van de ambitie om in 2030 de vierde economische topregio van Nederland te zijn. Zwolle onderscheidt zich volgens Onder de Linden van andere regio’s en steden op de sectoren logistiek, health en e-commerce. ‘Na, Rotterdam, Amsterdam en Eindhoven willen wij de metropool Regio Zwolle als dé logistieke hub positioneren.’ De drie partijen gaan dit voor elkaar boksen door bedrijven aan te trekken in de regio en logistieke congressen naar Zwolle te halen.

Van Houten zegt dat het vooral leuk is om samen te werken, omdat er een goede energie heerst. ‘Er zijn goede contacten met de gemeente en de provincie. Buitenlandse bedrijven vinden het bijzonder dat bestuurlijke organisaties zo goed met bedrijven samenwerken.’ In zijn rol om verbindingen te leggen met partijen die interesse tonen voor vestiging in de regio zoekt (en vindt) hij de juiste locatie. En volgens hem valt er nogal wat te kiezen in de regio.

‘Met 22 gemeenten in de regio die provinciegrensoverschrijdend zijn, is er genoeg keuze. Regio Zwolle bestrijkt vier provincies: Overijssel, Drenthe, Flevoland en Gelderland.’ Niet alleen de haven is volgens hem een trekker voor internationale partijen. Rondom bedrijvenpark Hessenpoort zijn uitbreidingen aan de gang gericht op multimodale oplossingen. ‘Kortom: er liggen hier volop kansen om partijen te interesseren voor deze regio.’ Volgens Van Houten worden de gronden schaarser en duurder in grote steden. ‘Daar spelen wij als Regio Zwolle natuurlijk wel op in.’

Aantrekkingskracht

Grote logistieke partijen als DHL en DPD zijn al gevestigd op de Hessenpoort. De aantrekkingskracht van de regio is dus voelbaar. Van Houten ziet die kracht als een magneetfunctie waardoor andere bedrijven zich ook in Regio Zwolle willen vestigen.

Volgens Onder de Linden is Zwolle een belangrijke logistieke hub voor het noorden en oosten van Europa en het tweede spoorwegknooppunt van Nederland. Mooie parels van de regio zijn volgens haar Port of Zwolle, maar ook Scania die de eerste hybride vrachtwagen ter wereld bouwt. En op het gebied van e-commerce: ‘Wehkamp is in Zwolle gevestigd met het grootste online geautomatiseerde distributiecentrum ter wereld.’

Onder de Linden: ‘Bij Hogeschool Windesheim kan een HBO associate degree op het gebied van e-commerce gehaald worden en er zijn diverse e-commerce opleidingen op MBO-niveau. Zwolle heeft volgens haar veel te bieden op verschillende opleidingsniveaus en wat betreft het aanbod van vacatures. Onder de Linden zegt dat Zwolle ernaar streeft het totaalplaatje aan te bieden: een opleiding, een aantrekkelijke huisvesting als starter, een leuke baan op het gebied van logistiek of e-commerce. ‘Hierdoor trekken young professionals minder snel naar andere delen van het land.’

Shortseahaven

Vanuit de RegioDeal Regio Zwolle worden onderzoeken gedaan naar de haalbaarheid van een circulaire logistieke hotspot: een haven die meer energie oplevert, dan verbruikt. Directeur van Port of Zwolle Jeroen van den Ende: ‘We zijn volop bezig met het uitbreiden van de commodity hotspot in Meppel en met de komst van een eventuele spoorterminal.’

Met de verbreding en verdieping van de sluis bij Kornwerderzand is Port of Zwolle in 2026 een shortseahaven. Het wordt volgens Van den Ende een serieuze economische motor, omdat shortseaschepen makkelijker het achterland kunnen bedienen. Van den Ende voorziet dat Zwolle in de toekomst een belangrijke doorvoerhaven wordt.

Per week wordt er vanuit het havengebied Port of Zwolle 21 keer op deepseahavens gevaren. Een betere dienstregeling kun je volgens Van den Ende niet hebben. ‘De ene dag verlaat de lading onze haven en de andere dag staat het al op de Maasvlakte.’ Daarbij vindt de directeur het belangrijk om te benadrukken dat Zwolle een groeiregio is. ‘Er komen meer bedrijven en mensen bij dan dat er vertrekken.’

Dit verhaal is aan u verteld door Port of Zwolle

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.