In deze editie van Brand Stories vertelt H.Essers zijn verhaal over ontwikkelingen in temperatuur gecontroleerd transport over de Nieuwe Zijderoute. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Het van oorsprong Belgische transportbedrijf begon in 2016 met het transporteren van goederen naar China. ‘Toen reden er zo’n 2000 treinen tussen Europa en China. Vorig jaar is dat aantal gestegen naar 12.000 treinen. Je ziet dat de groei enorm is, het aantal transporten verdubbelt elk jaar. Er wordt nog steeds zwaar geïnvesteerd in de infrastructuur om verdere groei te waarborgen.’

H.Essers richt zich vooral op de eastbound, dus goederen van Europa naar China. Lading die past in de filosofie van H.Essers is temperatuur gecontroleerde lading, zoals chemie, pharma en food.

Naar Azië

‘We transporteren alles wat niet-gevaarlijk is, dus nog geen ADR. We zijn we wel bezig om ook dat te ontwikkelen. Ons netwerk naar China bestaat nu uit zo’n acht vertrekken per week. We boeken vanuit onze thuisbasis Genk via Duisburg en Oost-Europa naar diverse Chinese bestemmingen. Een doorlevering naar Zuid-Korea, Japan, Vietnam, en Cambodja is ook mogelijk. De trein naar China is eigenlijk een trein naar Azië geworden. We zijn een door-to-door carrier, dus we nemen alles voor onze rekening. Ook de uitlevering in Azië en de douaneformaliteiten’, vertelt Reeser.

Tekst gaat verder onder de foto.

hessers-web-07413, kraan, intermodaal, H.Essers

Omdat de kwaliteit van bestaande reefers niet goed genoeg was voor de extreme omstandigheden die een trein onderweg tegen kan komen, is H.Essers direct in 2016 begonnen met het ontwikkelen van eigen equipment. ‘We gebruiken daarvoor een eigen reefer-unit met koelmotor. Ze zijn aangepast om ook onder extreme kou of hitte te blijven functioneren. Want onderweg naar Azië kom je bijna alle omstandigheden tegen, van -40 tot +40 graden. De koelmotoren mogen dus niet bevriezen. Ook zijn er speciale brandstoffilters gemonteerd.’

130 koelcontainers

H.Essers heeft nu 130 van dergelijke koelcontainers in gebruik voor pharma, food en chemie. Toch merkte het transportbedrijf dat sommige klanten nóg hogere eisen stellen. ‘De huidige container is goed, maar niet goed genoeg voor alles. Het aantal hoogwaardige goederen die temperatuur gecontroleerd met een zekere spoed getransporteerd dienen te worden naar Azië, neemt steeds meer toe. We willen het daarom op een nóg hoger niveau krijgen. De bestaande containers hebben een gegarandeerde temperatuur range met een afwijking van maximaal 4 graden ten opzichte van de ingestelde temperatuur. Met de nieuwe unit kunnen we de garantie geven dat ook bij een temperatuurverloop buiten van -40 tot +40, de gewenste binnentemperatuur tussen de -20 en +20 constant hetzelfde blijft met slechts een afwijking van maximaal twee graden, naar boven of naar onderen.’

Het systeem werkt hetzelfde als bij de koeltrailers op de weg. ‘Die hebben dat al goed voor elkaar. Het concept van de wegvervoer trailer hebben we nu gekopieerd naar een intermodale unit. We maken gebruik van extra isolatie, een nieuwe koelmotor en hebben aanpassingen gemaakt om de luchtcirculatie door de container heen stabiel te houden. Ook zijn ze erg zuinig op het gebied van brandstofverbruik. Verder draaien ze op biodiesel, zodat we CO2-neutraal kunnen transporteren.’

Beveiligd

H.Essers heeft nu de eerste testen succesvol uitgevoerd op trajecten naar Italië en Turkije. ‘Deze week vertrekt de eerste nieuwe container naar China. We meten daarbij de temperatuur 24/7. We kunnen die realtime bijhouden en indien nodig aanpassen. Zodra er ergens een probleem zou ontstaan, krijgt onze control tower direct een melding zodat ze actie kan ondernemen. Ook is de control tower de enige partij die de containers elektronisch kan openen, daarmee is de lading goed beveiligd. Verder meten we of er veranderingen zijn in positie, tevens zijn er licht- en movement detectie sensoren in de container ingebouwd. Als iemand de deuren forceert, dan zien we dat direct. Niemand kan dus ongewenst de container in zonder dat wij het merken, dat is belangrijk bij hoogwaardige goederen. Niet alleen voor diefstal-preventie, maar ook om contaminatie van de lading te voorkomen.’

Tekst gaat verder onder de foto.

hessers-web-07413, kraan, intermodaal, H.Essers

De transporteur heeft gemerkt dat het erg belangrijk is om onderhoud altijd zorgvuldig vóór vertrek uit te voeren. ‘De units rijden zo’n 6 keer per jaar naar China. Elke keer als ze terug in Europa zijn, krijgen ze nieuwe brandstof- en luchtfilters en wordt alles volledig nagelopen. Zo zorgen we ervoor dat de unit altijd blijft draaien op de trein. Je kunt het vergelijken met vliegtuigonderhoud. Als een container er onderweg mee stopt, kun je dat pas bij de volgende stop repareren. Dan kan de lading verloren zijn gegaan, dus dat moet altijd voorkomen worden.’

CMR

Er gaan vooral hoogwaardige goederen over de Nieuwe Zijderoute. Voor verladers is het daarom belangrijk dat zij geen risico lopen op ladingverlies op het lange traject. ‘Daarom treden we niet als forwarder op, maar we zijn echt een door-to-door carrier; een transporteur. Als er iets fout gaat met een lading, zijn wij verantwoordelijk. Dus ook als er iets mis gaat met een railprovider, lossen wij het op volgens de CMR-condities op het hele traject. Dat neemt een enorme drempel weg bij verladers. Ze weten dat ze via ons veilig en betrouwbaar hun hoogwaardige lading op een stabiele temperatuur kunnen vervoeren, ook naar Azië.’

Dit verhaal is aan u verteld door H.Essers.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.