Een goede nieuwe planner kan nu al in je bedrijf rondlopen

Brand Stories

Logistieke bedrijven hebben te kampen met personeelstekort. Zo is een goede planner moeilijk te vinden, maar wel goud waard. Daarom doen transportbedrijven er verstandig aan goed te inventariseren wat voor talent er in de eigen organisatie rondloopt en die door te laten groeien naar een andere functie. En dat is precies waar Ton Put van A-Class Logistics en Loopbaancoach4u bedrijven bij helpt.

aclasslogistics
In deze editie van Brand Stories vertelt A-Class Logistics zijn verhaal over loopbaancoaching in de logistiek. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Er valt veel te halen uit kwaliteiten-onderzoek onder medewerkers, bijvoorbeeld als het gaat om verborgen kwaliteiten van mensen, vertelt hij. ‘Dat is niet alleen fijn voor je personeel, maar ook essentieel voor werkgevers om goede mensen te behouden.’

Transportorganisaties zijn vrij plat, soms is het moeilijk om daarin carrière te maken. Toch is het is belangrijk dat je als werkgever je mensen wat te bieden hebt. ‘Dat je ze iets kunt voorhouden, zodat ze bij jou blijven werken en niet voor de concurrent kiezen. In elke organisatie zijn er mensen die hun persoonlijke ontwikkeling belangrijk vinden. Die wil je juist behouden. Tijdens zo’n kwaliteiten-onderzoek maak ik een sterkte/zwakte analyse van specifieke medewerkers of teams om te kijken wat hun toekomstbeeld kan zijn.’

Testresultaten

Sommige mensen blijven lang in een uitvoerende functie hangen omdat ze te weinig voor ‘vol’ worden aangezien, heeft Put gemerkt. ‘Dan is de gedachte bij het management: ‘Ja, maar jij hebt altijd dat of dat gedaan.’ Toch kan die persoon misschien ook wel fantastisch managen. Als iemand zijn functie goed uitvoert, kan het zijn dat de manager hem graag op die plek wil houden. Maar dat is niet altijd in het belang van de werknemer en als werkgever loop je het risico dat hij uit onvrede verder gaat kijken. Dan raak je juist je goede mensen kwijt en dat wil je niet. Transport is op dit vlak vaak nog wat ouderwets goed mensenwerk. De beste orderloper is niet per definitie ook degene met de leidinggevende kwaliteiten of de gunfactor. En de beste sales man niet per se de beste manager.’

Het kan een voordeel zijn om dergelijke gesprekken met personeel extern te laten uitvoeren, omdat vertrouwen van de medewerker belangrijk is om open te zijn. ‘Als je het door een leidinggevende laat uitvoeren, krijg je hele andere antwoorden dan via een loopbaancoach. Belangrijk is om uit te vinden waardoor iemand gemotiveerd wordt en wat zijn kernkwaliteiten zijn. Daartoe voer ik enkele digitale testen uit, die helpen een goede persoonlijkheidsanalyse te geven. Ik bespreek testresultaten graag persoonlijk. Een testuitslag is een goed praatstuk en zeker niet zaligmakend. Ik maak gebruik van flexibele vergaderruimtes door heel Nederland, ruim honderd in totaal. Dus er is altijd een plekje in de buurt als ik interviews of sessies niet bij het bedrijf afneem. Het kan voor mensen soms goed zijn om dergelijke gesprekken buiten het kantoor te voeren. Neutraal terrein, zonder dat collegae meekijken.’

Gecertificeerd

Put is register-loopbaancoach, gecertificeerd via DNV-GL (CMI-NOLOC). ‘Dat is een officiële titel, waardoor ik aan alle normen voldoe die er bestaan op dit gebied. Als loopbaancoach heb ik me vooral bezig gehouden met particulieren, maar ik ben eigenlijk afkomstig uit de transportsector. In mijn vorige leven was ik onder meer werkzaam bij TNT Express. Ik snap wat de uitdagingen van een planner zijn, weet welke eigenschappen daarvoor belangrijk zijn. Daardoor kan ik mensen goed begeleiden naar meer opties binnen een logistiek bedrijf.’

‘Via mijn bedrijf A-Class Logistics doe ik het kwaliteiten-onderzoek in opdracht van transportbedrijven of verladers. Daarbij help ik de ondernemer om te kijken waar hij staat en waar hij naartoe wil. Goed kunnen luisteren is hier essentieel, vervolgens is de vraag of dit met dezelfde mensen kan en wie eventueel naar een hogere positie kan doorgroeien. Of dat het bedrijf wellicht andere typen mensen nodig heeft. Zo is het analyseren van data steeds belangrijker in het transport. Ik help bedrijven dus met hun HR-beleid. Ook meten we engagement. Zo zijn er mensen die al tientallen jaren werkzaam zijn als chauffeur en die misschien wel hele goede planningscapaciteiten hebben, maar dat nog nooit hebben laten zien. Het kan zijn dat iemand op kantoor een verstopte functie heeft, bijvoorbeeld door alleen maar facturen in te kloppen, terwijl hij in het weekend de planning en coördinatie van een hele voetbalclub doet als vrijwilliger. Het is belangrijk dat inzichtelijk te krijgen via carrière-coaching voor personeel. Mensen doorlopen levensfases met daarbij ook vaak wisselende zakelijke behoeftes.’

Ook kan een goed carrièrebeleid kosten voorkomen. Put: ‘Het is, zeker voor kleinere ondernemingen, een ramp als je iemand een outplacementprocedure moet aanbieden of een re-integratieproces in moet gaan, waarbij je aan diverse regels moet voldoen en de kans bestaat dat je een boete krijgt als je het niet goed aanpakt. Ik heb veel fusies en overnames meegemaakt. Dat gebeurt veel in het transport en het is belangrijk om beide bedrijfsculturen te inventariseren. Specialistisch transport is een heel ander vak dan volume draaien. Een bedrijf dat op kwaliteit is gericht, is vaak geen goede match voor een bedrijf dat op kwantiteit is gericht. Dan kan het gebeuren dat iemand in het ene bedrijf heel goed functioneert, maar in de nieuwe organisatie juist niet. Je moet voorkomen dat ze met de verkeerde uitgangspunten of met verkeerde KPI’s op een functie zitten.’

Zomer

De komende tijd is voor logistieke bedrijven vaak een wat rustigere periode. Volgens Put het ideale moment om kwaliteiten-onderzoek te doen onder personeel. ‘In juni, juli en augustus kun je veel te weten komen over je mensen, zodat je daar na de zomer direct mee aan de slag kunt. Als je nu investeert in je mensen, heb je daar in het najaar veel plezier van, zeker als de grote volumeflow in het laatste kwartaal komt.’

Dit verhaal is aan u verteld door A-Class Logistics.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

Een goede nieuwe planner kan nu al in je bedrijf rondlopen | NT

Een goede nieuwe planner kan nu al in je bedrijf rondlopen

Brand Stories

Logistieke bedrijven hebben te kampen met personeelstekort. Zo is een goede planner moeilijk te vinden, maar wel goud waard. Daarom doen transportbedrijven er verstandig aan goed te inventariseren wat voor talent er in de eigen organisatie rondloopt en die door te laten groeien naar een andere functie. En dat is precies waar Ton Put van A-Class Logistics en Loopbaancoach4u bedrijven bij helpt.

aclasslogistics
In deze editie van Brand Stories vertelt A-Class Logistics zijn verhaal over loopbaancoaching in de logistiek. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Er valt veel te halen uit kwaliteiten-onderzoek onder medewerkers, bijvoorbeeld als het gaat om verborgen kwaliteiten van mensen, vertelt hij. ‘Dat is niet alleen fijn voor je personeel, maar ook essentieel voor werkgevers om goede mensen te behouden.’

Transportorganisaties zijn vrij plat, soms is het moeilijk om daarin carrière te maken. Toch is het is belangrijk dat je als werkgever je mensen wat te bieden hebt. ‘Dat je ze iets kunt voorhouden, zodat ze bij jou blijven werken en niet voor de concurrent kiezen. In elke organisatie zijn er mensen die hun persoonlijke ontwikkeling belangrijk vinden. Die wil je juist behouden. Tijdens zo’n kwaliteiten-onderzoek maak ik een sterkte/zwakte analyse van specifieke medewerkers of teams om te kijken wat hun toekomstbeeld kan zijn.’

Testresultaten

Sommige mensen blijven lang in een uitvoerende functie hangen omdat ze te weinig voor ‘vol’ worden aangezien, heeft Put gemerkt. ‘Dan is de gedachte bij het management: ‘Ja, maar jij hebt altijd dat of dat gedaan.’ Toch kan die persoon misschien ook wel fantastisch managen. Als iemand zijn functie goed uitvoert, kan het zijn dat de manager hem graag op die plek wil houden. Maar dat is niet altijd in het belang van de werknemer en als werkgever loop je het risico dat hij uit onvrede verder gaat kijken. Dan raak je juist je goede mensen kwijt en dat wil je niet. Transport is op dit vlak vaak nog wat ouderwets goed mensenwerk. De beste orderloper is niet per definitie ook degene met de leidinggevende kwaliteiten of de gunfactor. En de beste sales man niet per se de beste manager.’

Het kan een voordeel zijn om dergelijke gesprekken met personeel extern te laten uitvoeren, omdat vertrouwen van de medewerker belangrijk is om open te zijn. ‘Als je het door een leidinggevende laat uitvoeren, krijg je hele andere antwoorden dan via een loopbaancoach. Belangrijk is om uit te vinden waardoor iemand gemotiveerd wordt en wat zijn kernkwaliteiten zijn. Daartoe voer ik enkele digitale testen uit, die helpen een goede persoonlijkheidsanalyse te geven. Ik bespreek testresultaten graag persoonlijk. Een testuitslag is een goed praatstuk en zeker niet zaligmakend. Ik maak gebruik van flexibele vergaderruimtes door heel Nederland, ruim honderd in totaal. Dus er is altijd een plekje in de buurt als ik interviews of sessies niet bij het bedrijf afneem. Het kan voor mensen soms goed zijn om dergelijke gesprekken buiten het kantoor te voeren. Neutraal terrein, zonder dat collegae meekijken.’

Gecertificeerd

Put is register-loopbaancoach, gecertificeerd via DNV-GL (CMI-NOLOC). ‘Dat is een officiële titel, waardoor ik aan alle normen voldoe die er bestaan op dit gebied. Als loopbaancoach heb ik me vooral bezig gehouden met particulieren, maar ik ben eigenlijk afkomstig uit de transportsector. In mijn vorige leven was ik onder meer werkzaam bij TNT Express. Ik snap wat de uitdagingen van een planner zijn, weet welke eigenschappen daarvoor belangrijk zijn. Daardoor kan ik mensen goed begeleiden naar meer opties binnen een logistiek bedrijf.’

‘Via mijn bedrijf A-Class Logistics doe ik het kwaliteiten-onderzoek in opdracht van transportbedrijven of verladers. Daarbij help ik de ondernemer om te kijken waar hij staat en waar hij naartoe wil. Goed kunnen luisteren is hier essentieel, vervolgens is de vraag of dit met dezelfde mensen kan en wie eventueel naar een hogere positie kan doorgroeien. Of dat het bedrijf wellicht andere typen mensen nodig heeft. Zo is het analyseren van data steeds belangrijker in het transport. Ik help bedrijven dus met hun HR-beleid. Ook meten we engagement. Zo zijn er mensen die al tientallen jaren werkzaam zijn als chauffeur en die misschien wel hele goede planningscapaciteiten hebben, maar dat nog nooit hebben laten zien. Het kan zijn dat iemand op kantoor een verstopte functie heeft, bijvoorbeeld door alleen maar facturen in te kloppen, terwijl hij in het weekend de planning en coördinatie van een hele voetbalclub doet als vrijwilliger. Het is belangrijk dat inzichtelijk te krijgen via carrière-coaching voor personeel. Mensen doorlopen levensfases met daarbij ook vaak wisselende zakelijke behoeftes.’

Ook kan een goed carrièrebeleid kosten voorkomen. Put: ‘Het is, zeker voor kleinere ondernemingen, een ramp als je iemand een outplacementprocedure moet aanbieden of een re-integratieproces in moet gaan, waarbij je aan diverse regels moet voldoen en de kans bestaat dat je een boete krijgt als je het niet goed aanpakt. Ik heb veel fusies en overnames meegemaakt. Dat gebeurt veel in het transport en het is belangrijk om beide bedrijfsculturen te inventariseren. Specialistisch transport is een heel ander vak dan volume draaien. Een bedrijf dat op kwaliteit is gericht, is vaak geen goede match voor een bedrijf dat op kwantiteit is gericht. Dan kan het gebeuren dat iemand in het ene bedrijf heel goed functioneert, maar in de nieuwe organisatie juist niet. Je moet voorkomen dat ze met de verkeerde uitgangspunten of met verkeerde KPI’s op een functie zitten.’

Zomer

De komende tijd is voor logistieke bedrijven vaak een wat rustigere periode. Volgens Put het ideale moment om kwaliteiten-onderzoek te doen onder personeel. ‘In juni, juli en augustus kun je veel te weten komen over je mensen, zodat je daar na de zomer direct mee aan de slag kunt. Als je nu investeert in je mensen, heb je daar in het najaar veel plezier van, zeker als de grote volumeflow in het laatste kwartaal komt.’

Dit verhaal is aan u verteld door A-Class Logistics.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.