In deze editie van Brand Stories vertellen Flexport en Ergobaby over het belang van supply chain visibility. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Ergobaby is een Amerikaans bedrijf dat gespecialiseerd is in de productie en verkoop van draagzakken en andere accessoires voor baby’s. Ergobaby Europe importeert zijn producten maandelijks per zee- en luchtvracht vanuit leveranciers en partners in Vietnam, India en China, rechtstreeks naar Duitsland. Het maakt gebruik van Flexport om deze wereldwijde logistiek te regelen. Want leveringstransparantie in de hele toeleveringsketen is voor hen bepalend voor de juiste bedrijfsvoering.

Zichtbaarheid

‘Als er een gebrek aan zichtbaarheid is bij de levering van goederen, merken we dat direct. Het vertraagt ​​onze interne processen’, merkt Rashid op. ‘We moeten altijd precies weten wanneer en waar specifieke producten beschikbaar zijn. De datatransparantie stelt ons in staat om bepaalde producten, die alleen online worden aangeboden, veel sneller op de markt te brengen. We kunnen namelijk de productbeschikbaarheid tot in detail plannen via het Flexport-platform. En de analyse-functionaliteiten hebben onze rapportering aanzienlijk vereenvoudigd.’

Alle gegevens en informatie over een zending zijn in één oogopslag zichtbaar in het Flexport-systeem, tegelijk met het hele communicatieproces. ‘Tegenwoordig klik ik gewoon door de individuele boekingen voor alle zendingen van de goederen en weet zo op elk moment precies welke zendingen binnenkomen, in welke container en wanneer. Dit is voor ons veel gemakkelijker, sneller en vooral transparanter dan voorheen. En het klantenserviceteam van Flexport is in staat om de benodigde expertise te bieden. Dit helpt ons precies te bepalen wanneer goederen worden verzonden en of er vertragingen optreden tijdens verzending, inklaring of op enig ander moment. We hebben altijd realtime toegang tot details, waardoor we onmiddellijk actie kunnen ondernemen om de zaken op het goede spoor te houden.’

Flexport-platform

Vroeger kreeg Ergobaby de verzendgegevens van de leveranciers in de vorm van een Excel-spreadsheet. Tegenwoordig uploaden ze die rechtstreeks naar het Flexport-platform, wat het een stuk efficiënter maakt. ‘Zodra een transportboeking via het platform binnenkomt, ontvangen we de bijbehorende prijs van het Flexport-team en kunnen we de levering meestal zeer snel bevestigen’, legt Rashid uit. ‘Ook ongebruikelijke vragen kunnen meestal snel worden opgehelderd, ongeacht de locatie of lokale logistieke partners. Complicaties zijn eenvoudig op te lossen, of het nu gaat om een ​​verzoek tot aanvullende achtergrondinformatie of om het uploaden van aanvullende documenten. Dankzij de gegevens van Flexport kan ik mijn dagelijkse logistieke beslissingen op elk moment nauwkeurig nemen, op basis van actuele situaties en feiten.’

De supply chain manager heeft ook tijdens de spannende Covid- en Brexit-periodes gezien dat het Flexport-team hard werkt om containerslots veilig te stellen. Het bedrijf gebruikt het platform immers als een fullserviceprovider in de hele toeleveringsketen – van verzending en inklaring tot levering.

‘Sinds we met Flexport zijn gaan werken, hebben we voor het eerst het containerverbruik in detail kunnen volgen, rapporteren en onze activiteiten kunnen optimaliseren – iets wat we voorheen niet konden doen vanwege een gebrek aan gegevens. Nu kunnen we de exacte kostenstructuur voor elke container zien, inclusief alle bijkomende vrachtkosten. Het is simpel en transparant’, vertelt Rashid, die ook verbeteringen ziet op het gebied van douane-inklaring.

‘Vóór Flexport werd het ontbreken van douanerelevante informatie pas duidelijk tijdens de inklaring. Nu kunnen we alle documentatie vooraf in het platform invoeren. Bij een volgende douane-inspectie heb ik met slechts twee klikken alle benodigde documenten direct bij de hand.’

Integreren

Op termijn is Ergobaby van plan om het volledige Flexport-systeem te integreren in zijn algemene importlogistieke processen. Het bedrijf is ook van plan om de communicatie binnen het platform uit te breiden naar alle relevante productiepartners in EMEA en APAC. De orderbeheertool van Flexport, die al is ingeburgerd in de Chinese toeleveringsketen, zal worden geïntroduceerd bij leveranciers in Vietnam en India. Ook worden straks API’s gebruiken om Flexport rechtstreeks te verbinden met de ERP-systemen van het bedrijf.

‘Vaak worden online expediteurs gezien alsof ze uitsluitend vertrouwen op technologie en kunstmatige intelligentie. Maar de waarde van het Flexport-technologieplatform is voor ons net zo belangrijk als het Flexport-team van experts dat ons ondersteunt’, aldus Rashid.

Dit verhaal is aan u verteld door Flexport.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.