Frisse ambities in Moerdijk

Brand Stories

Het koel- en vriescluster in Moerdijk breidt steeds verder uit. VDH timmert al geruime tijd aan de weg met grote op- en overslag volumes en packing van (gekoelde) goederen. Frigo Warehousing start binnenkort met de bouw van een eigen koel- en vriesterminal met kantoor in de haven van Moerdijk.

VDH Moerdijk
In deze editie van Brand Stories vertelt Port of Moerdijk zijn verhaal over de frisse ambities van het koel-en vriescluster in Moerdijk. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

‘De Middenweg op het haven- en industrieterrein is het hart van het koel- vriescluster in Moerdijk’ vertelt Annette van Ketel, commercieel manager van Port of Moerdijk. ‘De nieuwe ontwikkelingen dragen bij aan ons succes van een shortsea-haven en het versnellen van de modal shift. Hiermee trekken we nieuwe ladingen aan en er maken ook andere bedrijven gebruik van.’

Erik Janse van Frigo Warehousing en Martijn Heestermans van VDH koelen en vriezen op grote schaal in Moerdijk en zetten hun ambities zeker niet in de koelkast. Janse is Business Development Director van logistiek dienstverlener Frigo Warehousing, gespecialiseerd in koel- en vrieslogistiek. Frigo vervoert door heel Europa ongeveer 1500 transporten per maand. Het bedrijf bouwt een eigen koel- en vriesterminal in de haven van Moerdijk, op een perceel van bijna 6 hectare met een eigen kade van 300 meter.

Heestermans is eigenaar van logistiek dienstverlener VDH die onder andere vers fruit opslaat in hun koelhuizen. De totale oppervlakte van hun op- en overslag is ongeveer 150.000 vierkante meter. Eind dit jaar start VDH een packing-afdeling in Moerdijk, waar ze onder andere druiven gaan verpakken en netmachines voor citrusvruchten komen.

Draaicirkel Moerdijk

Het koel-en vrieshuis van Frigo wordt binnenkort gebouwd in Moerdijk. Het bedrijf wacht nu op de finale vergunningen. ‘Aan het einde van het jaar moet het operationeel zijn met een of twee cellen.’ Volgens Janse is de finale oplevering mei volgend jaar. ‘Dan moet de capaciteit uit 42.000 palletplaatsen bestaan. In de volgende fase moeten er 72.000 palletplaatsen zijn.’

Eind dit jaar start VDH een packing-afdeling in Moerdijk. Volgens hem wordt de toegevoegde waarde in de logistiek steeds belangrijker. ‘Steeds meer klanten willen direct een stickertje op hun waar of producten in een netverpakking. Wij regelen dat.’

De fruithandling van VDH wordt steeds belangrijker voor Moerdijk. De draaicirkel, van zeeschepen tot binnenvaart en trein, is volgens Heestermans de kracht van Moerdijk. ‘Als een bedrijf 25 containers ananas wil vervoeren, kunnen er vijf over de weg en twintig via de binnenvaart. ‘Moerdijk is prima gelegen voor de complete uitlevering richting Nederland, Duitsland, België en Frankrijk.’

VDH bouwt voor de nieuwe packing-afdeling een droge loods om tot een koelloods, waardoor er ook een aantal duizend palletplaatsen extra opslagruimte ontstaat. In Moerdijk is VDH de afgelopen periode hard gegroeid. In 2013 beschikte VDH nog over één hal van 20.000 vierkante meter. Nu staat de teller op zo’n 150.000 vierkante meter.

Havenbedrijf

Heestermans zegt dat de verbinding tussen het havenbedrijf en grote retailklanten belangrijk is voor de ontwikkeling van het haventerrein. ‘Ook helpen ze het vestigingsklimaat in Moerdijk te promoten door bijvoorbeeld de intermodale kracht van Port of Moerdijk uit te lichten. Dit zorgt ervoor dat de logistiek dienstverleners makkelijker hun diensten verkopen in de markt.’ Daarbij is het havenbedrijf laagdrempelig. ‘Het is makkelijk om een afspraak te maken.’ Die laagdrempeligheid helpt volgens hem mee aan snelle ontwikkelingen.

Inspectiepunt

Volgens Heestermans is barging een belangrijke ontwikkeling in Moerdijk. ‘Er is nu al sprake van binnenvaarttransport per barge op grote schaal, naar Combined Cargo Terminals en Delta Marine Terminal.’ De reefers zijn volgens Heestermans nog heel erg in ontwikkeling, ‘maar er zit een stijgende lijn in en er is steeds meer mogelijk. Hoe meer partijen met reefers hier in de buurt, hoe meer we kunnen bundelen met elkaar. Dat is ten positieve van de hoeveelheid containers die naar Moerdijk gehaald kunnen worden.’

Daarnaast vertelt Janse over de komst van een Buitengrens Inspectie Punt (BIP) van de NVWA op het terrein van Frigo. Rond mei volgend jaar kunnen containers dan ook in Moerdijk officieel gekeurd worden. De toekomstige terminal van Frigo is tegen die tijd een van de weinige inland terminals waar dat kan en mag. Moerdijk is een first port of entry voor sommige Europese lijndiensten, zoals de verbindingen naar het VK en Noorwegen.

De tekst gaat verder onder de foto

Containerherkenning

Een andere ontwikkeling die speelt is DALI, een proeftuin om dataficering in de logistieke sector van Zuid-Nederland naar een hoger plan te tillen. Het zet in op de ontwikkeling van smart logistics: het bedenken, ontwikkelen en toepassen van nieuwe logistieke werkwijzen. Zo hangt er nu een camera van Sentors bij de entree van het haventerrein van Moerdijk die de binnenkomende containers herkent. Janse kan hierop een notificatie ontvangen, en tevens de beelden raadplegen bij disputen over schades en de tijdstippen van binnenkomst.

Daarnaast kan deze data gebruikt worden om beter inzicht te krijgen in trends zoals typische omlooptijden. Op de lange termijn biedt dit project Frigo voordelen in de voorspelling van de operatie voor de terminal, zoals vooraanmeldingen bij de operators op de terminal en het warehouse. ‘Zo kan aan een chauffeur die arriveert automatisch toegang worden verleend voor de terminal en het warehouse.’

Multimodale kansen

Zowel VDH als Frigo richten zich op multimodaliteit. Voor Janse is het multimodale karakter van Moerdijk een van de belangrijkste redenen waarom het bedrijf hier gevestigd is. ‘Wij vervoeren redelijk veel containers naar Ierland en via rechtstreekse verbindingen naar Engeland en Noorwegen.’

Janse ziet nu zelden reefers op de treinen. Volgens hem liggen op dat gebied nog kansen voor Moerdijk in de toekomst. ‘Zodra we kunnen stekkeren op de treinen ligt er een hele wereld in het achterland open.’ De vrachten van VDH die in Moerdijk binnenkomen per vrachtwagen worden veelal per schip of per trein verder vervoerd.

‘Voor multimodaal transport heeft Moerdijk de ideale ligging.’ Er komen steeds meer directe verbindingen in Moerdijk, per schip of per trein, naar Italië, Noorwegen, Spanje en Duitsland. Hierdoor wordt volgens Heestermans Moerdijk als haven steeds interessanter.

Foto’s: VDH, Frigo Warehousing

Dit verhaal is aan u verteld door Port of Moerdijk

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

Frisse ambities in Moerdijk | NT

Frisse ambities in Moerdijk

Brand Stories

Het koel- en vriescluster in Moerdijk breidt steeds verder uit. VDH timmert al geruime tijd aan de weg met grote op- en overslag volumes en packing van (gekoelde) goederen. Frigo Warehousing start binnenkort met de bouw van een eigen koel- en vriesterminal met kantoor in de haven van Moerdijk.

VDH Moerdijk
In deze editie van Brand Stories vertelt Port of Moerdijk zijn verhaal over de frisse ambities van het koel-en vriescluster in Moerdijk. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

‘De Middenweg op het haven- en industrieterrein is het hart van het koel- vriescluster in Moerdijk’ vertelt Annette van Ketel, commercieel manager van Port of Moerdijk. ‘De nieuwe ontwikkelingen dragen bij aan ons succes van een shortsea-haven en het versnellen van de modal shift. Hiermee trekken we nieuwe ladingen aan en er maken ook andere bedrijven gebruik van.’

Erik Janse van Frigo Warehousing en Martijn Heestermans van VDH koelen en vriezen op grote schaal in Moerdijk en zetten hun ambities zeker niet in de koelkast. Janse is Business Development Director van logistiek dienstverlener Frigo Warehousing, gespecialiseerd in koel- en vrieslogistiek. Frigo vervoert door heel Europa ongeveer 1500 transporten per maand. Het bedrijf bouwt een eigen koel- en vriesterminal in de haven van Moerdijk, op een perceel van bijna 6 hectare met een eigen kade van 300 meter.

Heestermans is eigenaar van logistiek dienstverlener VDH die onder andere vers fruit opslaat in hun koelhuizen. De totale oppervlakte van hun op- en overslag is ongeveer 150.000 vierkante meter. Eind dit jaar start VDH een packing-afdeling in Moerdijk, waar ze onder andere druiven gaan verpakken en netmachines voor citrusvruchten komen.

Draaicirkel Moerdijk

Het koel-en vrieshuis van Frigo wordt binnenkort gebouwd in Moerdijk. Het bedrijf wacht nu op de finale vergunningen. ‘Aan het einde van het jaar moet het operationeel zijn met een of twee cellen.’ Volgens Janse is de finale oplevering mei volgend jaar. ‘Dan moet de capaciteit uit 42.000 palletplaatsen bestaan. In de volgende fase moeten er 72.000 palletplaatsen zijn.’

Eind dit jaar start VDH een packing-afdeling in Moerdijk. Volgens hem wordt de toegevoegde waarde in de logistiek steeds belangrijker. ‘Steeds meer klanten willen direct een stickertje op hun waar of producten in een netverpakking. Wij regelen dat.’

De fruithandling van VDH wordt steeds belangrijker voor Moerdijk. De draaicirkel, van zeeschepen tot binnenvaart en trein, is volgens Heestermans de kracht van Moerdijk. ‘Als een bedrijf 25 containers ananas wil vervoeren, kunnen er vijf over de weg en twintig via de binnenvaart. ‘Moerdijk is prima gelegen voor de complete uitlevering richting Nederland, Duitsland, België en Frankrijk.’

VDH bouwt voor de nieuwe packing-afdeling een droge loods om tot een koelloods, waardoor er ook een aantal duizend palletplaatsen extra opslagruimte ontstaat. In Moerdijk is VDH de afgelopen periode hard gegroeid. In 2013 beschikte VDH nog over één hal van 20.000 vierkante meter. Nu staat de teller op zo’n 150.000 vierkante meter.

Havenbedrijf

Heestermans zegt dat de verbinding tussen het havenbedrijf en grote retailklanten belangrijk is voor de ontwikkeling van het haventerrein. ‘Ook helpen ze het vestigingsklimaat in Moerdijk te promoten door bijvoorbeeld de intermodale kracht van Port of Moerdijk uit te lichten. Dit zorgt ervoor dat de logistiek dienstverleners makkelijker hun diensten verkopen in de markt.’ Daarbij is het havenbedrijf laagdrempelig. ‘Het is makkelijk om een afspraak te maken.’ Die laagdrempeligheid helpt volgens hem mee aan snelle ontwikkelingen.

Inspectiepunt

Volgens Heestermans is barging een belangrijke ontwikkeling in Moerdijk. ‘Er is nu al sprake van binnenvaarttransport per barge op grote schaal, naar Combined Cargo Terminals en Delta Marine Terminal.’ De reefers zijn volgens Heestermans nog heel erg in ontwikkeling, ‘maar er zit een stijgende lijn in en er is steeds meer mogelijk. Hoe meer partijen met reefers hier in de buurt, hoe meer we kunnen bundelen met elkaar. Dat is ten positieve van de hoeveelheid containers die naar Moerdijk gehaald kunnen worden.’

Daarnaast vertelt Janse over de komst van een Buitengrens Inspectie Punt (BIP) van de NVWA op het terrein van Frigo. Rond mei volgend jaar kunnen containers dan ook in Moerdijk officieel gekeurd worden. De toekomstige terminal van Frigo is tegen die tijd een van de weinige inland terminals waar dat kan en mag. Moerdijk is een first port of entry voor sommige Europese lijndiensten, zoals de verbindingen naar het VK en Noorwegen.

De tekst gaat verder onder de foto

Containerherkenning

Een andere ontwikkeling die speelt is DALI, een proeftuin om dataficering in de logistieke sector van Zuid-Nederland naar een hoger plan te tillen. Het zet in op de ontwikkeling van smart logistics: het bedenken, ontwikkelen en toepassen van nieuwe logistieke werkwijzen. Zo hangt er nu een camera van Sentors bij de entree van het haventerrein van Moerdijk die de binnenkomende containers herkent. Janse kan hierop een notificatie ontvangen, en tevens de beelden raadplegen bij disputen over schades en de tijdstippen van binnenkomst.

Daarnaast kan deze data gebruikt worden om beter inzicht te krijgen in trends zoals typische omlooptijden. Op de lange termijn biedt dit project Frigo voordelen in de voorspelling van de operatie voor de terminal, zoals vooraanmeldingen bij de operators op de terminal en het warehouse. ‘Zo kan aan een chauffeur die arriveert automatisch toegang worden verleend voor de terminal en het warehouse.’

Multimodale kansen

Zowel VDH als Frigo richten zich op multimodaliteit. Voor Janse is het multimodale karakter van Moerdijk een van de belangrijkste redenen waarom het bedrijf hier gevestigd is. ‘Wij vervoeren redelijk veel containers naar Ierland en via rechtstreekse verbindingen naar Engeland en Noorwegen.’

Janse ziet nu zelden reefers op de treinen. Volgens hem liggen op dat gebied nog kansen voor Moerdijk in de toekomst. ‘Zodra we kunnen stekkeren op de treinen ligt er een hele wereld in het achterland open.’ De vrachten van VDH die in Moerdijk binnenkomen per vrachtwagen worden veelal per schip of per trein verder vervoerd.

‘Voor multimodaal transport heeft Moerdijk de ideale ligging.’ Er komen steeds meer directe verbindingen in Moerdijk, per schip of per trein, naar Italië, Noorwegen, Spanje en Duitsland. Hierdoor wordt volgens Heestermans Moerdijk als haven steeds interessanter.

Foto’s: VDH, Frigo Warehousing

Dit verhaal is aan u verteld door Port of Moerdijk

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.