‘Samen supply chain sterker maken: van haven naar binnenland naar achterland’

Brand Stories

Peter Korpershoek is verkozen tot havenondernemer van het jaar in Zwolle. Korpershoek is sinds 2014 als manager Sales & Business Development werkzaam bij logistiek dienstverlener Tielbeke. Wat drijft Korpershoek en hoe werken Tielbeke en Port of Zwolle samen in de regio?

In deze editie van Brand Stories vertelt Port of Zwolle zijn verhaal over de havenondernemer van het jaar in Zwolle. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Wat betekent de titel Havenondernemer van het Jaar 2020 Port of Zwolle voor je?

Ik zie het als een mooie waardering voor mijn persoonlijke inzet en de inzet van Tielbeke in het Logistiek Netwerk Regio Zwolle, waarin Port of Zwolle een belangrijke rol speelt. Deze titel voelt voor mij als een ambassadeursprijs. Ik had niet verwacht te winnen en ben zeer vereerd.

Waar staat de prijs nu?

Op de kast op kantoor, twintig meter van mij af. (lacht) Dus ik kan er vaak naar kijken. Het is leuk om aan collega’s uit te leggen waarom ik, werkzaam bij een logistiek dienstverlener, Havenondernemer van het Jaar geworden ben. Tielbeke is als logistiek dienstverlener niet direct aandeelhouder in de haven, maar wel een belangrijke stakeholder.

Samen maken we de supply chain sterker, van haven naar binnenland naar achterland. De samenwerking tussen de haven en logistiek dienstverleners zoals Tielbeke trekt meer ladingstromen aan en versterkt daardoor de regio.

Wat typeert de logistiek in de regio Zwolle?

De regio streeft de ambitie na om de vierde economische topregio van Nederland te worden. In de regio zit groeipotentie in de achterlandhaven en er wordt ingezet op circulair en duurzaam beleid. Daarbij weten we elkaar als verladers en logistiek dienstverleners goed te vinden en zijn de drempels om samen te werken erg laag. We versterken elkaar door onze verschillende specialismen te bundelen.

Zo is Tielbeke heel goed in warehousing, dedicated transport en fijnmazige distributie en het andere bedrijf is goed in internationaal transport en spoorvervoer. Het Logistiek Netwerk Regio Zwolle helpt bedrijven te verbinden en zorgt voor een collectief gevoel in de regio. Nu is de grote uitdaging of we met elkaar in staat zijn om de regio economisch nog sterker te maken.

De haven is een enorm mooie plek waar behoorlijk wat teu’s en laadmeters binnenkomen waar wij als logistiek dienstverleners vervolgens mee aan de slag kunnen. Aan de overheid de taak en verantwoordelijkheid om te zorgen dat de infrastructuur en stedenbouwkundige plannen op orde zijn om ook nieuwe mooie bedrijven te binden aan de regio door zich hier te huisvesten.

Wat was jouw hoogtepunt in 2020?

Dat we, logistiek dienstverleners, elkaar maximaal geholpen hebben tijdens de coronacrisis. In de appgroep van het Logistiek Netwerk Regio Zwolle heerste de overtuiging van direct actie ondernemen en niet afwachten wat er gebeurt. Zo hebben we bijvoorbeeld het Coronameldpunt Logistiek opgezet.

Hoe ziet het Coronameldpunt Logistiek eruit in de praktijk?

Voorbeeld: er was een beddenspeciaalzaak die een tekort had aan chauffeurs, omdat ze met corona thuis zaten. Het bedrijf belde mij op of wij wat bakwagens en extra chauffeurs beschikbaar hadden. Omdat Tielbeke volle bak aan het werk was om winkels te bevoorraden, was dat niet het geval. Maar ik wist dat een vervoerder in Genemuiden chauffeurs langs de kant had staan. Die twee partijen heb ik toen gekoppeld aan elkaar. Zo worden problemen in de regio makkelijk opgelost.

Tielbeke

Welke ontwikkelingen waren minder positief?

Er is veel tijd gaan zitten in het veilig met elkaar werken tijdens de coronacrisis. Zoals het creëren van veilige werkplekken voor chauffeurs en kantoorpersoneel, het inrichten van thuiswerkplekken en het samenstellen van pakketten met desinfectiemiddelen en beschermingsmiddelen. Ook kwam er veel werk op ons af. En met de krappe arbeidsmarkt is het een uitdaging om alles rond te krijgen.

Tielbeke is een familiebedrijf. In hoeverre is een familiebedrijf anders dan een ‘gewoon’ bedrijf?

Tielbeke staat als familiebedrijf niet op zichzelf in de regio. De regio beschikt over veel familiebedrijven. De voordelen van een familiebedrijf zijn volgens mij dat er veel aandacht is voor de mens en de kwaliteit van de dienst. Daarbij is Tielbeke heel laagdrempelig. We benaderen elkaar als gelijken, van directeur tot loodsmedewerker. En als iets niet goed gaat, spreken we elkaar daar ook op aan.

Aan het einde van de dag moet het werk af zijn en de klant tevreden zijn. Daarbij kijken we niet alleen naar vandaag, maar beseffen we dat de ontwikkelingen om ons heen heel snel gaan en dat we moeten innoveren in nieuwe technieken en duurzaamheid om ook in de toekomst waardevol te blijven als logistiek dienstverlener.

In hoeverre heb je de mogelijkheden bij Tielbeke om een actieve rol te spelen in het Logistiek Netwerk Regio Zwolle en voor de logistiek in het algemeen?

Ik ben bij Tielbeke onder andere verantwoordelijk voor de business development. Vanuit die rol ben ik actief in het Logistiek Netwerk Regio Zwolle. Ik wil weten wat er in de markt gebeurt en waar het interessant is om samen te werken met anderen. Een praktisch voorbeeld dat voortgekomen is uit de bijeenkomsten van het Logistiek Netwerk Regio Zwolle is een pilot met fietskoeriers. De collies die ons minder goed passen om met de vrachtauto te vervoeren, laten we met een fietskoerier bezorgen in de binnensteden van onze regio. Deze pilot wordt nu landelijk uitgerold.

En in hoeverre heeft de actieve rol ook voordelen voor Tielbeke?

Tielbeke zet zichzelf neer als bedrijf dat een actieve rol speelt bij de ontwikkelingen in de logistiek en het verder brengen van de regio. Daarbij is het goed voor onze eigen positionering en heeft het ook een commercieel doel. Als we meer handelsstromen naar de regio kunnen halen, hoeven we ook minder onderling te concurreren als logistiek dienstverleners. Laat dan de klant maar kiezen welke logistiek dienstverlener het beste bij hem past.

Wat zijn volgens jou de sterke punten van Port of Zwolle?

De ligging is goed en is er nog volop ruimte om te groeien. Ook zijn samenwerkingen tussen bedrijven onderling makkelijk te vinden. Port of Zwolle zorgt voor een ontsluiting met de havens van Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen. Dat biedt de kans voor Zwolle als achterlandhaven om de handelsstromen van die havens af te vangen.

KirDe randstad slibt dicht en de congestieproblematiek zal ook weer toenemen zodra de coronacrisis voorbij is. Ook zijn de vierkante meters voor bedrijven om nieuwe vestigingen te starten in de randstad erg schaars en kostbaar. Dat maakt Zwolle een interessante uitwijkmogelijkheid met volop mogelijkheden.

Wat brengt de toekomst?

Als Tielbeke groeien we als logistiek dienstverlener ieder jaar ook nog steeds. Voor ons is het belangrijk dat we kunnen blijven investeren in onze mensen en middelen en dat we continu blijven innoveren en vernieuwen. Hiermee helpen we niet alleen de verladers in onze regio om te groeien, maar zijn we ook interessant voor nieuwe verladers die graag naar deze regio willen komen om zich te huisvesten.

Voor de regio wens ik een masterplan. Wat is er allemaal nodig voor het versnellen van de groei in de regio? In dit plan moet heel scherp opgeschreven worden hoe de regio haar groei gaat realiseren en welke rollen de logistiek dienstverleners hierin spelen ten aanzien van de arbeidsmarkt en dienstverlening. Maar ook wat de onderwijssector te bieden heeft en wat de overheid moet ondernemen om deze groei te ondersteunen. Dit plan moet leiden tot een versnelde investeringsstroom in de regio.

Port of Zwolle en de aandeelhouders zijn nu aan zet om dit in gang te zetten. De logistiek dienstverleners geven graag het zetje in de rug voor bijvoorbeeld de pragmatische ondersteuning. Ik, Tielbeke en andere logistiek dienstverleners zijn ook gebaat bij de groei van de regio. Daarnaast geloof ik niet in afwachten.

Door de stikstofproblematiek liggen verschillende bouwprojecten stil. Daarom is het zo belangrijk om nu achter de schermen hard te werken aan het planologisch en financieel mogelijk maken van toekomstige groeiplannen voor de regio. Als Tielbeke staan wij klaar om te helpen waar dat mogelijk is.

Dit verhaal is aan u verteld door Port of Zwolle

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

‘Samen supply chain sterker maken: van haven naar binnenland naar achterland’ | NT

‘Samen supply chain sterker maken: van haven naar binnenland naar achterland’

Brand Stories

Peter Korpershoek is verkozen tot havenondernemer van het jaar in Zwolle. Korpershoek is sinds 2014 als manager Sales & Business Development werkzaam bij logistiek dienstverlener Tielbeke. Wat drijft Korpershoek en hoe werken Tielbeke en Port of Zwolle samen in de regio?

In deze editie van Brand Stories vertelt Port of Zwolle zijn verhaal over de havenondernemer van het jaar in Zwolle. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Wat betekent de titel Havenondernemer van het Jaar 2020 Port of Zwolle voor je?

Ik zie het als een mooie waardering voor mijn persoonlijke inzet en de inzet van Tielbeke in het Logistiek Netwerk Regio Zwolle, waarin Port of Zwolle een belangrijke rol speelt. Deze titel voelt voor mij als een ambassadeursprijs. Ik had niet verwacht te winnen en ben zeer vereerd.

Waar staat de prijs nu?

Op de kast op kantoor, twintig meter van mij af. (lacht) Dus ik kan er vaak naar kijken. Het is leuk om aan collega’s uit te leggen waarom ik, werkzaam bij een logistiek dienstverlener, Havenondernemer van het Jaar geworden ben. Tielbeke is als logistiek dienstverlener niet direct aandeelhouder in de haven, maar wel een belangrijke stakeholder.

Samen maken we de supply chain sterker, van haven naar binnenland naar achterland. De samenwerking tussen de haven en logistiek dienstverleners zoals Tielbeke trekt meer ladingstromen aan en versterkt daardoor de regio.

Wat typeert de logistiek in de regio Zwolle?

De regio streeft de ambitie na om de vierde economische topregio van Nederland te worden. In de regio zit groeipotentie in de achterlandhaven en er wordt ingezet op circulair en duurzaam beleid. Daarbij weten we elkaar als verladers en logistiek dienstverleners goed te vinden en zijn de drempels om samen te werken erg laag. We versterken elkaar door onze verschillende specialismen te bundelen.

Zo is Tielbeke heel goed in warehousing, dedicated transport en fijnmazige distributie en het andere bedrijf is goed in internationaal transport en spoorvervoer. Het Logistiek Netwerk Regio Zwolle helpt bedrijven te verbinden en zorgt voor een collectief gevoel in de regio. Nu is de grote uitdaging of we met elkaar in staat zijn om de regio economisch nog sterker te maken.

De haven is een enorm mooie plek waar behoorlijk wat teu’s en laadmeters binnenkomen waar wij als logistiek dienstverleners vervolgens mee aan de slag kunnen. Aan de overheid de taak en verantwoordelijkheid om te zorgen dat de infrastructuur en stedenbouwkundige plannen op orde zijn om ook nieuwe mooie bedrijven te binden aan de regio door zich hier te huisvesten.

Wat was jouw hoogtepunt in 2020?

Dat we, logistiek dienstverleners, elkaar maximaal geholpen hebben tijdens de coronacrisis. In de appgroep van het Logistiek Netwerk Regio Zwolle heerste de overtuiging van direct actie ondernemen en niet afwachten wat er gebeurt. Zo hebben we bijvoorbeeld het Coronameldpunt Logistiek opgezet.

Hoe ziet het Coronameldpunt Logistiek eruit in de praktijk?

Voorbeeld: er was een beddenspeciaalzaak die een tekort had aan chauffeurs, omdat ze met corona thuis zaten. Het bedrijf belde mij op of wij wat bakwagens en extra chauffeurs beschikbaar hadden. Omdat Tielbeke volle bak aan het werk was om winkels te bevoorraden, was dat niet het geval. Maar ik wist dat een vervoerder in Genemuiden chauffeurs langs de kant had staan. Die twee partijen heb ik toen gekoppeld aan elkaar. Zo worden problemen in de regio makkelijk opgelost.

Tielbeke

Welke ontwikkelingen waren minder positief?

Er is veel tijd gaan zitten in het veilig met elkaar werken tijdens de coronacrisis. Zoals het creëren van veilige werkplekken voor chauffeurs en kantoorpersoneel, het inrichten van thuiswerkplekken en het samenstellen van pakketten met desinfectiemiddelen en beschermingsmiddelen. Ook kwam er veel werk op ons af. En met de krappe arbeidsmarkt is het een uitdaging om alles rond te krijgen.

Tielbeke is een familiebedrijf. In hoeverre is een familiebedrijf anders dan een ‘gewoon’ bedrijf?

Tielbeke staat als familiebedrijf niet op zichzelf in de regio. De regio beschikt over veel familiebedrijven. De voordelen van een familiebedrijf zijn volgens mij dat er veel aandacht is voor de mens en de kwaliteit van de dienst. Daarbij is Tielbeke heel laagdrempelig. We benaderen elkaar als gelijken, van directeur tot loodsmedewerker. En als iets niet goed gaat, spreken we elkaar daar ook op aan.

Aan het einde van de dag moet het werk af zijn en de klant tevreden zijn. Daarbij kijken we niet alleen naar vandaag, maar beseffen we dat de ontwikkelingen om ons heen heel snel gaan en dat we moeten innoveren in nieuwe technieken en duurzaamheid om ook in de toekomst waardevol te blijven als logistiek dienstverlener.

In hoeverre heb je de mogelijkheden bij Tielbeke om een actieve rol te spelen in het Logistiek Netwerk Regio Zwolle en voor de logistiek in het algemeen?

Ik ben bij Tielbeke onder andere verantwoordelijk voor de business development. Vanuit die rol ben ik actief in het Logistiek Netwerk Regio Zwolle. Ik wil weten wat er in de markt gebeurt en waar het interessant is om samen te werken met anderen. Een praktisch voorbeeld dat voortgekomen is uit de bijeenkomsten van het Logistiek Netwerk Regio Zwolle is een pilot met fietskoeriers. De collies die ons minder goed passen om met de vrachtauto te vervoeren, laten we met een fietskoerier bezorgen in de binnensteden van onze regio. Deze pilot wordt nu landelijk uitgerold.

En in hoeverre heeft de actieve rol ook voordelen voor Tielbeke?

Tielbeke zet zichzelf neer als bedrijf dat een actieve rol speelt bij de ontwikkelingen in de logistiek en het verder brengen van de regio. Daarbij is het goed voor onze eigen positionering en heeft het ook een commercieel doel. Als we meer handelsstromen naar de regio kunnen halen, hoeven we ook minder onderling te concurreren als logistiek dienstverleners. Laat dan de klant maar kiezen welke logistiek dienstverlener het beste bij hem past.

Wat zijn volgens jou de sterke punten van Port of Zwolle?

De ligging is goed en is er nog volop ruimte om te groeien. Ook zijn samenwerkingen tussen bedrijven onderling makkelijk te vinden. Port of Zwolle zorgt voor een ontsluiting met de havens van Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen. Dat biedt de kans voor Zwolle als achterlandhaven om de handelsstromen van die havens af te vangen.

KirDe randstad slibt dicht en de congestieproblematiek zal ook weer toenemen zodra de coronacrisis voorbij is. Ook zijn de vierkante meters voor bedrijven om nieuwe vestigingen te starten in de randstad erg schaars en kostbaar. Dat maakt Zwolle een interessante uitwijkmogelijkheid met volop mogelijkheden.

Wat brengt de toekomst?

Als Tielbeke groeien we als logistiek dienstverlener ieder jaar ook nog steeds. Voor ons is het belangrijk dat we kunnen blijven investeren in onze mensen en middelen en dat we continu blijven innoveren en vernieuwen. Hiermee helpen we niet alleen de verladers in onze regio om te groeien, maar zijn we ook interessant voor nieuwe verladers die graag naar deze regio willen komen om zich te huisvesten.

Voor de regio wens ik een masterplan. Wat is er allemaal nodig voor het versnellen van de groei in de regio? In dit plan moet heel scherp opgeschreven worden hoe de regio haar groei gaat realiseren en welke rollen de logistiek dienstverleners hierin spelen ten aanzien van de arbeidsmarkt en dienstverlening. Maar ook wat de onderwijssector te bieden heeft en wat de overheid moet ondernemen om deze groei te ondersteunen. Dit plan moet leiden tot een versnelde investeringsstroom in de regio.

Port of Zwolle en de aandeelhouders zijn nu aan zet om dit in gang te zetten. De logistiek dienstverleners geven graag het zetje in de rug voor bijvoorbeeld de pragmatische ondersteuning. Ik, Tielbeke en andere logistiek dienstverleners zijn ook gebaat bij de groei van de regio. Daarnaast geloof ik niet in afwachten.

Door de stikstofproblematiek liggen verschillende bouwprojecten stil. Daarom is het zo belangrijk om nu achter de schermen hard te werken aan het planologisch en financieel mogelijk maken van toekomstige groeiplannen voor de regio. Als Tielbeke staan wij klaar om te helpen waar dat mogelijk is.

Dit verhaal is aan u verteld door Port of Zwolle

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.