In deze editie van Brand Stories vertelt Cargolux over de vele mogelijkheden van specialistische luchtvracht. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

‘Nederland is een mooie markt voor ons’, vertelt Chris Nielen, vice president sales bij Cargolux Airlines. ‘Zo vliegen we onder andere vier keer per week van Nairobi naar Amsterdam met bloemen. Onze vliegtuigen worden er uitgeladen, waarna ze worden geherpositioneerd naar Luxemburg. Deze vluchten worden onder meer gebruikt om Nederlandse vracht naar Luxemburg te brengen: speciaal geschikt voor vracht die niet over de weg vervoerd kan of mag worden. Zoals bijvoorbeeld offsize cargo, gevaarlijke lading en radioactief materiaal. Vanuit onze hub in Luxemburg worden rechtstreeks zeventig vaste bestemmingen over de hele wereld aangevlogen. Buiten ons vaste netwerk zijn we uiteraard flexibel, zodat we ook voor urgente zendingen een oplossing hebben. Onze capabele charterafdeling zorgt voor een goede ondersteuning van de scheduled vluchten.’

Gespecialiseerde trucks

Voor het vervoer over de weg beschikt Cargolux over een zeer uitgebreid trucking-netwerk. Vracht kan vanaf elke gewenste bestemming opgehaald worden binnen Nederland als het ‘ready for carriage’ is, waarna het rechtstreeks naar Luxemburg wordt getruckt. De trucking wordt uitgevoerd door gespecialiseerde trucks en is afgestemd op de diverse productvereisten, vertelt Nielen. ‘We trucken dagelijks vanuit Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven, Maastricht en Aalsmeer.’

Een van de markten waarin Cargolux zich heeft gespecialiseerd, is het luchttransport van projectlading. Daarbij gaat het vaak om grote en afwijkende formaten: het laden daarvan vereist de kennis van specialisten. Cargolux beschikt over een groot team met deze specialistische kennis. Alle dertig B747-F toestellen van Cargolux beschikken over een zogenaamde ‘nose loader’, wat het mogelijk maakt om extreme lengtes via de neus van het vliegtuig te laden.

CV Jumbo (offsize cargo) kan bij Cargolux maximaal het formaat ‘jumbojet’ zijn; 3,8 meter breed, 50 meter lang en 3,12 meter hoog. Een voorbeeld is het transport van een zeilmast van een boot die meedoet aan de Volvo Ocean race.

Een ander productspecialisme van Cargolux is transport van CV Power, zoals vliegtuigmotoren, auto’s en helikopters. ‘We vliegen regelmatig vliegtuigmotoren vanuit Nederland naar diverse bestemmingen wereldwijd. Dat kan zijn voor een AOG of reparatie. De auto’s die gevlogen worden, zijn zeer divers: van oldtimers tot verschillende soorten raceauto’s. Van auto’s op zonne-energie tot elektrische voertuigen. Voor bepaalde autoraces worden onze vliegtuigen gecharterd om de auto’s en onderdelen naar de plaats van de wedstrijd te vliegen.’

Tekst gaat verder onder de foto.

LG Cargo Center
De hub in Luxemburg is het middelpunt van de Cargolux-operatie.

Transportspecialisme

Het derde transportspecialisme van Cargolux is dat van CV Precious. ‘Dan spreken we over schilderijen of hightech goederen zoals semiconductors. Goederen met een hoge waarde en van tijdgevoelige aard.  Daarbij voldoen we aan de hoogste niveaus van beveiliging tijdens het hele transport, ook als het gaat om klimaatbeheersing. Ons personeel is goed opgeleid volgens de hoogste IATA-standaard en voldoet volledig aan alle lokale wetten en regels. Indien nodig assisteren we de verlader en de expediteur ook met advies omtrent de verpakking. We bepalen samen met de klant hoe we zo’n transport aanpakken, om te voldoen aan de specifieke eisen over de hele keten. Dus niet alleen in de lucht, maar ook het gedeelte over de grond.’

In aanvulling op de genoemde productgroepen biedt Cargolux ook CV Fresh (bloemen, planten en groente), CV Pharma (volledig GDP-gecertificeerd van begin tot eind), CV Alive (paarden, kuikens, honden, etc) en CV Hazmat (alle producten onder de noemer ‘gevaarlijke stoffen’).

‘Voor de meest urgente zendingen hebben we twee speciale producten, namelijk CV Select en CV Select+. Hiermee krijgt de klant gegarandeerde capaciteit en de mogelijkheid om de aanleveringstijden te verkorten.’

Middelpunt

Cargolux beschikt over een eigen vloot van moderne 747-8 en 747-400 freighters, waarmee alle soorten vracht op dezelfde vlucht meegenomen kunnen worden. Dat wordt geregeld door 2000 medewerkers in 85 kantoren verdeeld over 55 landen.

De hub in Luxemburg is het middelpunt van de Cargolux-operatie. De afstand van de openbare weg tot de landingsbaan met de vliegtuigen bedraagt slechts 108 meter, met in het midden het warehouse. Nielen: ‘Dat betekent geen tarmac-tijd. Lading gaat direct vanaf het warehouse het vliegtuig in.’

‘In Europa zijn we de grootste, en wereldwijd staan we in de top 6 van grootste cargo-carriers. Onze spreuk is: ‘You name it, we fly it’. Het maakt niet uit hoe gek of hoe groot. Wij transporteren het, we vinden voor alles een oplossing. We hebben in Nederland al 40 jaar een kantoor, waarin op dit moment 14 volledig gekwalificeerde mensen werkzaam zijn. Afgelopen jaar was echt hoogseizoen voor ons en we hebben gemerkt dat steeds meer verladers de voordelen van luchtvracht via Cargolux hebben ontdekt. Dit jaar zien we door de problemen in de zeevaart de overstap van sea naar air behoorlijk toenemen.’

Dit verhaal is aan u verteld door Cargolux.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.