Contargo Trimodal Network geeft vergroening een boost met binnenvaart, spoor en e-trucks

Brand Stories

Contargo Trimodal Network wil in het jaar 2030 20% minder CO2 uitstoten dan in 2020. Onder andere de komst van 20 e-trucks moet hiervoor zorgen. Daarnaast spelen de binnenvaartdiensten en spoorverbindingen van de logistiek dienstverlener een belangrijke rol.

Anroma
In deze editie van Brand Stories vertelt Contargo zijn verhaal over de duurzame ontwikkelingen die spelen bij de logistiek dienstverlener. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Logistiek dienstverlener Contargo is van oudsher een duurzaam bedrijf dat bekend staat om zijn intermodale transporten. In 1976 al begon het bedrijf met containertransport via binnenvaart, wat toentertijd volgens Michel van Meurs heel vooruitstrevend was. Michel van Meurs is Sales Manager Western Ports bij Contargo. ‘Inmiddels dekt Contargo bijna de hele Rijn af in Frankrijk, Duitsland en Zwitserland en zijn er ook spoorverbindingen bijgekomen. Duurzaamheid zit in ons bloed.’

Voor de nabije toekomst heeft Contargo duurzaamheidsdoelen gesteld. In 2030 moet er 20% minder CO2 uitgestoten zijn dan in 2020. Het doel voor 2040 is een CO2-mindering van 46% ten opzichte van 2030.

Volgens Van Meurs is Contargo vooruitstrevend ten opzichte van de markt. Zo zijn de terminals van de logistiek dienstverlener twee jaar geleden al overgestapt op volledige groene elektriciteit. ‘Iedere terminal gebruikt gigantisch veel energie; van elektriciteit voor de kranen tot de kantoren. Daarvoor kopen we speciaal groene energie in.’ Daarnaast is op de terminals een groot deel van de reachstackers die van origine op diesel reden, omgezet naar hybride.

De grootste duurzame stap heeft Contargo twee jaar geleden genomen door een proef te starten met zes e-trucks, voor de last-mile. ‘Het grootste gedeelte van transporten doen we met binnenvaart of spoor van de zeehavens naar de inlandterminal. Het laatste stukje naar de klant, tussen de 10 en circa 70 kilometer, ging altijd met diesel Euro6-trucks.’ De test was een positief opwarmertje, want vorige maand heeft Contargo nog eens 20 e-trucks besteld die in de loop van het jaar geleverd gaan worden. ‘Zo kan de klant kiezen voor een diesel Euro6-truck of een e-truck voor de last-mile.’

Fietsen

En de groene gedachte wordt niet alleen naar buiten toe uitgedragen. Contargo stimuleert duurzaamheid ook intern. Op het hoofdkantoor van Contargo in het Duitse Mannheim is al tien jaar de afdeling Sustainability actief. ‘Sinds 2014 wordt om het jaar een sustainability-rapport geschreven. Het rapport is niet alleen gericht op transport, maar beschrijft ook hoe het met het personeel gaat en wat zij nodig hebben om goed te kunnen werken. Het sociale aspect is heel belangrijk.’ Van Meurs zelf is dit jaar 27 jaar werkzaam bij Contargo. ‘Dat is ook zeker duurzaam’, lacht Van Meurs.

Van Meurs noemt nog een mooi intern voorbeeld. ‘Contargo op de pedalen. Dat is een competitie die ieder jaar tussen april en september wordt gehouden. Alle 26 kantoren gaan met elkaar de strijd aan: wie rijdt het hoogste aantal kilometers op de fiets van huis naar werk?’ Ieder jaar wordt een prijs uitgereikt aan het winnende kantoor. Ook is er al een aantal hybride en elektrische auto’s van de zaak in omloop.

Binnenvaart en spoor

Volgens Van Meurs is binnenvaart een duurzame manier van vervoeren. ‘Een schip van ons kan gemiddeld 500 containers meenemen; daarmee halen we 500 vrachtwagens van de weg. Daarnaast vaart voor Contargo momenteel 1 diesel hybride schip, die vaart op de Rijn van Antwerpen of Rotterdam naar verschillende bestemmingen.

Ook zorgt Contargo ervoor dat er minder energie nodig is voor de voortstuwing van het schip. ‘We hebben 20 koppelverbanden varen.’ Dat zijn schepen met een bak ervoor ‘en zelfs een aantal met nog 2 bakken ernaast. Omdat de bakken zonder motor en woning zijn, is het gewicht en dus de diepgang een stuk minder, waardoor er meer gewicht geladen kan worden. Daarnaast is de hoeveelheid energie voor de voortstuwing van deze koppelverbanden een stuk minder dan met enkel schepen nodig zou zijn. Tussen het schip en de bak is een loze ruimte waar water tussendoor stroomt. Aan boord van het schip zijn vinnen gemaakt waar de bak precies inpast, waardoor er geen werveling van water is en er dus minder energie gebruikt wordt. Dat tezamen scheelt veel verbruik en uitstoot.’

Contargo is ook het spoorvervoer aan het vergroenen. ‘Voor het laatste stukje dat zelf gerangeerd moet worden, werken we met elektro rangeertreinen. Alle treinen die bij ons op de terminals aankomen, doen we met elektrorangeerders.’

In 2019 heeft Contargo 143.000 ton CO2 uitgespaard door de inzet van intermodaal vervoer. ‘Het intermodaal vervoer van containers scheelt relatief veel uitstoot, omdat deze containers niet over de weg vervoerd worden.’

Om de verduurzaming een nog grotere boost te geven, is volgens Van Meurs ondersteunende wetgeving heel belangrijk. ‘Belast de vervuilende eenheid zwaarder. Als er een financiële prikkel gegeven kan worden aan de markt wordt verduurzamen eenvoudiger.’

Tekst gaat verder onder foto

E-truck met expo-container van Rhine­CleanUp

Tijdens rijden opladen

In Duitsland, op de A5 bij Frankfurt, is een testtraject met een bovenleiding voor elektrische vrachtwagens. Contargo doet daar ook aan mee. ‘We hebben daar nu een elektrische truck rijden. De truck wordt aangesloten op de bovenleiding en tijdens het rijden wordt die opgeladen.’ De test wordt nog uitgebreid op de autosnelweg tussen Hamburg en Bremen.

Contargo is daarnaast ook maatschappelijk duurzaam betrokken en ondersteunt de organisatie Rhine­CleanUp, die de Rijn zo schoon mogelijk wil maken. ‘Om dit project te ondersteunen, hebben we een container ter beschikking gesteld die door een graffiti artist onder handen is genomen.’ Het is een soort expo-container waarbij geïnteresseerden meer te weten kunnen komen over het schoonmaken van de Rijn. ‘De container heeft een rondreis gemaakt langs de Rijn, onze en andere terminals en zal ook aanwezig zijn bij de beurs Transport & Logistics in Antwerpen op 19 en 20 oktober, waar Contargo een stand heeft.’

Dit verhaal is aan u verteld door Contargo

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

Contargo Trimodal Network geeft vergroening een boost met binnenvaart, spoor en e-trucks | NT

Contargo Trimodal Network geeft vergroening een boost met binnenvaart, spoor en e-trucks

Brand Stories

Contargo Trimodal Network wil in het jaar 2030 20% minder CO2 uitstoten dan in 2020. Onder andere de komst van 20 e-trucks moet hiervoor zorgen. Daarnaast spelen de binnenvaartdiensten en spoorverbindingen van de logistiek dienstverlener een belangrijke rol.

Anroma
In deze editie van Brand Stories vertelt Contargo zijn verhaal over de duurzame ontwikkelingen die spelen bij de logistiek dienstverlener. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Logistiek dienstverlener Contargo is van oudsher een duurzaam bedrijf dat bekend staat om zijn intermodale transporten. In 1976 al begon het bedrijf met containertransport via binnenvaart, wat toentertijd volgens Michel van Meurs heel vooruitstrevend was. Michel van Meurs is Sales Manager Western Ports bij Contargo. ‘Inmiddels dekt Contargo bijna de hele Rijn af in Frankrijk, Duitsland en Zwitserland en zijn er ook spoorverbindingen bijgekomen. Duurzaamheid zit in ons bloed.’

Voor de nabije toekomst heeft Contargo duurzaamheidsdoelen gesteld. In 2030 moet er 20% minder CO2 uitgestoten zijn dan in 2020. Het doel voor 2040 is een CO2-mindering van 46% ten opzichte van 2030.

Volgens Van Meurs is Contargo vooruitstrevend ten opzichte van de markt. Zo zijn de terminals van de logistiek dienstverlener twee jaar geleden al overgestapt op volledige groene elektriciteit. ‘Iedere terminal gebruikt gigantisch veel energie; van elektriciteit voor de kranen tot de kantoren. Daarvoor kopen we speciaal groene energie in.’ Daarnaast is op de terminals een groot deel van de reachstackers die van origine op diesel reden, omgezet naar hybride.

De grootste duurzame stap heeft Contargo twee jaar geleden genomen door een proef te starten met zes e-trucks, voor de last-mile. ‘Het grootste gedeelte van transporten doen we met binnenvaart of spoor van de zeehavens naar de inlandterminal. Het laatste stukje naar de klant, tussen de 10 en circa 70 kilometer, ging altijd met diesel Euro6-trucks.’ De test was een positief opwarmertje, want vorige maand heeft Contargo nog eens 20 e-trucks besteld die in de loop van het jaar geleverd gaan worden. ‘Zo kan de klant kiezen voor een diesel Euro6-truck of een e-truck voor de last-mile.’

Fietsen

En de groene gedachte wordt niet alleen naar buiten toe uitgedragen. Contargo stimuleert duurzaamheid ook intern. Op het hoofdkantoor van Contargo in het Duitse Mannheim is al tien jaar de afdeling Sustainability actief. ‘Sinds 2014 wordt om het jaar een sustainability-rapport geschreven. Het rapport is niet alleen gericht op transport, maar beschrijft ook hoe het met het personeel gaat en wat zij nodig hebben om goed te kunnen werken. Het sociale aspect is heel belangrijk.’ Van Meurs zelf is dit jaar 27 jaar werkzaam bij Contargo. ‘Dat is ook zeker duurzaam’, lacht Van Meurs.

Van Meurs noemt nog een mooi intern voorbeeld. ‘Contargo op de pedalen. Dat is een competitie die ieder jaar tussen april en september wordt gehouden. Alle 26 kantoren gaan met elkaar de strijd aan: wie rijdt het hoogste aantal kilometers op de fiets van huis naar werk?’ Ieder jaar wordt een prijs uitgereikt aan het winnende kantoor. Ook is er al een aantal hybride en elektrische auto’s van de zaak in omloop.

Binnenvaart en spoor

Volgens Van Meurs is binnenvaart een duurzame manier van vervoeren. ‘Een schip van ons kan gemiddeld 500 containers meenemen; daarmee halen we 500 vrachtwagens van de weg. Daarnaast vaart voor Contargo momenteel 1 diesel hybride schip, die vaart op de Rijn van Antwerpen of Rotterdam naar verschillende bestemmingen.

Ook zorgt Contargo ervoor dat er minder energie nodig is voor de voortstuwing van het schip. ‘We hebben 20 koppelverbanden varen.’ Dat zijn schepen met een bak ervoor ‘en zelfs een aantal met nog 2 bakken ernaast. Omdat de bakken zonder motor en woning zijn, is het gewicht en dus de diepgang een stuk minder, waardoor er meer gewicht geladen kan worden. Daarnaast is de hoeveelheid energie voor de voortstuwing van deze koppelverbanden een stuk minder dan met enkel schepen nodig zou zijn. Tussen het schip en de bak is een loze ruimte waar water tussendoor stroomt. Aan boord van het schip zijn vinnen gemaakt waar de bak precies inpast, waardoor er geen werveling van water is en er dus minder energie gebruikt wordt. Dat tezamen scheelt veel verbruik en uitstoot.’

Contargo is ook het spoorvervoer aan het vergroenen. ‘Voor het laatste stukje dat zelf gerangeerd moet worden, werken we met elektro rangeertreinen. Alle treinen die bij ons op de terminals aankomen, doen we met elektrorangeerders.’

In 2019 heeft Contargo 143.000 ton CO2 uitgespaard door de inzet van intermodaal vervoer. ‘Het intermodaal vervoer van containers scheelt relatief veel uitstoot, omdat deze containers niet over de weg vervoerd worden.’

Om de verduurzaming een nog grotere boost te geven, is volgens Van Meurs ondersteunende wetgeving heel belangrijk. ‘Belast de vervuilende eenheid zwaarder. Als er een financiële prikkel gegeven kan worden aan de markt wordt verduurzamen eenvoudiger.’

Tekst gaat verder onder foto

E-truck met expo-container van Rhine­CleanUp

Tijdens rijden opladen

In Duitsland, op de A5 bij Frankfurt, is een testtraject met een bovenleiding voor elektrische vrachtwagens. Contargo doet daar ook aan mee. ‘We hebben daar nu een elektrische truck rijden. De truck wordt aangesloten op de bovenleiding en tijdens het rijden wordt die opgeladen.’ De test wordt nog uitgebreid op de autosnelweg tussen Hamburg en Bremen.

Contargo is daarnaast ook maatschappelijk duurzaam betrokken en ondersteunt de organisatie Rhine­CleanUp, die de Rijn zo schoon mogelijk wil maken. ‘Om dit project te ondersteunen, hebben we een container ter beschikking gesteld die door een graffiti artist onder handen is genomen.’ Het is een soort expo-container waarbij geïnteresseerden meer te weten kunnen komen over het schoonmaken van de Rijn. ‘De container heeft een rondreis gemaakt langs de Rijn, onze en andere terminals en zal ook aanwezig zijn bij de beurs Transport & Logistics in Antwerpen op 19 en 20 oktober, waar Contargo een stand heeft.’

Dit verhaal is aan u verteld door Contargo

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.