In deze editie van Brand Stories vertelt Rotterdam Maritime Capital of Europe zijn verhaal over de rol van Rotterdam als maritiem netwerk. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

De Noord Nederlandsche P&I Club (NNPC) is een verzekeraar zonder winstoogmerk, gespecialiseerd in verzekeringen in de maritieme sector en opgericht in 1937 in de stad Groningen voor en door reders. P&I-clubs voorzien in verzekeringen voor risico’s die gewone verzekeringsmaatschappijen niet willen dekken.

Volgens Reinier Jansen, werkzaam op de commerciële afdeling van de club als business developer, is de NNPC een onderlinge verzekeraar waarbij ieder lid van de club tegelijk mede-eigenaar is: ‘Ieder lid betaalt een premie waarvan samen schades worden betaald. Aan het einde van het jaar wordt de balans opgemaakt’. Daarnaast is NNPC Correspondents opgericht, waarvan Niels van der Noll manager is. Beide heren werken vanuit het kantoor in Rotterdam.

Oliemorsingen

NNPC Correspondents levert diensten aan derden, niet alleen aan andere P&I Clubs. Ook rederijen, kapiteins of scheepsagenten kunnen expertise inroepen. ‘Ook op het moment dat een incident zich voordoet, kan een kapitein of reder ons bellen.’ Bijvoorbeeld bij ladingschades, zoals contaminatie van vloeibare ladingen, schade aan bulkladingen of aan containers. De P&I Correspondent regelt dat oorzaak en omvang van de schade worden onderzocht en hij onderhoudt contacten met andere partijen.

Een belangrijke rol is ook de opdrachtgever goed op de hoogte te houden. Behalve ladingschade dekt een P&I verzekering ook bemanningszaken, oliemorsingen, verstekelingen aan boord en andere zaken waarbij aansprakelijkheid van de verzekerde in het geding is. Volgens Van der Noll kan de schade zo groot zijn dat de ladingontvanger daar een garantie voor wil.

‘Via P&I clubs worden garanties geregeld. Die kunnen binnen een half uur tot een dag geregeld zijn, in tegenstelling tot een bankgarantie, wat 14 dagen duurt. Dat kan zo snel, doordat de club zijn leden kent.’ En omdat die clubs 80% van de wereldvloot gezamenlijk verzekeren, hebben ze een hoge mate van betrouwbaarheid, aldus Van der Noll.

Tekst gaat verder onder foto

Niels van der Noll
Niels van der Noll

Rotterdam

Volgens Jansen zijn er vier belangrijke redenen waarom de NNPC voor Rotterdam kiest voor het tweede kantoor. Jansen noemt als eerste dat de club van oudsher al een groot aantal leden en dus al een sterk netwerk in Rotterdam heeft. ‘Dat netwerk willen wij verder verstevigen en uitbreiden met een eigen plek in de stad. De maritieme verzekeraarsmarkt is er stevig vertegenwoordigd, van de natte advocatuur en expertisebureaus tot verzekeringsmakelaars die een essentiële rol spelen om het verzekeringspakket namens de rederij af te sluiten. Binnen een uur zit je met hen aan tafel als het moet. Mensen die hun vak beheersen en voor wie samenwerken met ketenpartners vanzelfsprekend is.’

Als tweede punt noemt Jansen de Europese uitstraling van Rotterdam. ‘Vestigen in de grootste haven van Europa geeft ons een boost om door te groeien in Europa.’ Als derde noemt Jansen de samenwerkingen die worden gestimuleerd door en in de stad. ‘Een mooi voorbeeld is de Rotterdam Maritime Services Community (RMSC), de branchevereniging voor maritieme zakelijke dienstverlening in de stad. Hier komen bankiers, scheepsverzekeringsmakelaars, advocaten, overheden, classificatiebureaus onderwijsinstellingen, arbiters en verzekeraars bij elkaar. Je praat met elkaar en deelt en ontwikkelt samen vakkennis.’

Tekst gaat verder onder foto

Reinier Jansen
Reinier Jansen

Ontwikkelingen zoals waterstof en autonoom varen komen zeker ook aan de orde. Wat is de impact bij de classificatiebureaus, bij de financiers, bij de wetgevers, maar zeker ook bij de maritieme verzekeraars? Deze vraag wordt verder uitgewerkt met een netwerk van verzekeraars en makelaars binnen het SMASH! initiatief, waar ook de NNPC bij betrokken is. SMASH! is een landelijk forum om smart shipping te implementeren​ en zo de concurrentiepositie van de sector te versterken.

Op het oog simpele vragen zijn zeer relevant, ook voor verzekeraars. Zo moet bijvoorbeeld worden uitgezocht hoe het juridisch en dus verzekeringstechnisch geregeld is, als er een aanvaring plaatsvindt tussen een autonoom varend schip en een traditioneel schip met bemanning aan boord. ‘Staat het traditionele schip met 1-0 achter met het idee dat een computer geen fout kan maken of staat die 1-0 voor, omdat een mens beschikt over kwaliteiten die een computer niet heeft?’

En last but not least matchen de Rotterdamse en Groningse culturen goed met elkaar. Volgens Jansen is een Groningse zakenman hetzelfde als een Rotterdamse zakenman: ‘weten waar je het over hebt, maar niet te veel gedoe en gewoon aan het werk.’

RMCoE logo

Dit verhaal is aan u verteld door Rotterdam Maritime Capital of Europe

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.