Aanpakkers van GMB willen ook vooroplopen in verduurzaming

Brand Stories

Het realiseren van zwaarbelaste terreinen of betonconstructies. Ook daarvoor draait het veelzijdige familiebedrijf GMB zijn hand niet om. Het bedrijf zorgt er daarbij voor dat het werk van de klant altijd door kan gaan ondanks de werkzaamheden.

In deze editie van Brand Stories vertelt GMB zijn verhaal over de duurzame ontwikkelingen die spelen bij de logistiek dienstverlener. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

GMB Haven & industrie is een van de zes vakgebieden waarin GMB actief is. Het specialisme van het cluster Haven & industrie zijn zwaarbelaste terreinen, betonconstructies, loodsen, kraanbanen en windmolenfundaties. Commerciële managers bij GMB Haven & industrie Martijn Blok en Paul van Bentum zijn vaak in de Eemhaven, Waalhaven en 1e en 2e Maasvlakte in Rotterdam te vinden om zwaarbelaste terreinen of betonconstructies te realiseren of te renoveren.

Zwaarbelaste terreinen

In de afgelopen jaren realiseerde GMB honderden hectaren aan zwaarbelaste terreinen. Blok: ‘Terreinen voor container-, bulk-, breakbulk- en stukgoedopslag en -overslag, inclusief de kraanbanen. In veel gevallen voeren we een project uit terwijl de betreffende locaties in gebruik zijn. Wij zijn daaraan gewend en erop ingespeeld.’

GMB stemt de planning af op de logistieke activiteiten van de klant. Van Bentum zegt dat GMB alle operationele handelingen van de klant voorrang geeft. Dus als er een groot schip ligt dat gelost moet worden, lopen we niet in de weg maar gaan we ergens anders aan de slag. Het is belangrijk voor de klant dat hun werk gewoon door kan gaan.’

Zwaarbelaste terreinen zijn volgens Van Bentum dé specialiteit van GMB. ‘De fundering is in dat proces het belangrijkste; een goede stevige basis om stenen of asfalt op aan te kunnen brengen. Voor een bedrijf is het belangrijk dat ze er zeker van kunnen zijn dat de fundering de komende jaren blijft liggen en dat ze hun proces goed kunnen uitvoeren.’

Blok zegt dat er vanaf het begin wordt meegedacht met de wensen van de klant. ‘Ook met de visie op mogelijke toekomstige ontwikkelingen. Wanneer bijvoorbeeld een klant ideeën heeft over een toekomstige loods, nemen wij dit mee in onze plannen om het terrein in te richten.’ Voor, tijdens en na de werkzaamheden is GMB betrokken bij de klant.

Elektrische kranen

De energietransitie speelt een belangrijke rol in de bedrijfsvoering van GMB. Zo denkt GMB met de klanten mee om te helpen met verduurzamen. Blok: ‘Denk aan walstroomaansluitingen aan kades of kabels trekken voor zonnepanelen. En het materieel dat op de terreinen rijdt is steeds vaker elektrisch en rijdt niet meer op diesel. Dat betekent ook wat voor de inrichting van de terreinen, waar GMB actief meedenkt in de ontwerpfase en gebruikersfase voor de klant.

GMB is naar eigen zeggen een van de voorlopers op het gebied van circulariteit binnen de aannemerij. Zo heeft het bedrijf een mobiele windmolen en zijn de eerste zware elektrische rupskranen al besteld. De eerste wordt op korte termijn al geleverd. Ook is GMB een van de oprichters van Emissieloos Netwerk Infra, het netwerk dat als doel heeft om in 2026 over zero emissie bouwmaterieel te beschikken. Van Bentum: ‘Samen met andere marktpartijen en energieleveranciers wordt het versnellen van de ontwikkeling van zero emissie bouwmaterieel vervroegd van 2030 naar 2026.’

Blok: ‘Wij hergebruiken 90% van de materialen en proberen zo min mogelijk af te voeren. Het meest simpele voorbeeld hiervan is om de betonmaterialen op locatie te houden. We zouden ze kunnen afvoeren, maar we kiezen ervoor om de betonmaterialen zelf te breken en weer te gebruiken als fundatiemateriaal.’ Omdat GMB verschillende projecten naast elkaar uitvoert, is het altijd mogelijk om bijvoorbeeld stenen die overgebleven en nog goed zijn, te gebruiken in een ander project. Dat is nog duurzamer!

‘Uitdaging verbindt’ is en blijft de kern van de ambities van GMB. In 2025 heeft GMB een centrale positie in de keten tussen de (kennis) leveranciers en de eindklanten. De kracht van GMB ligt in de doorvertaling van mogelijkheden. GMB creëert langdurige klantwaarde en volume met passende goede marges. GMB heeft zich tot doel gesteld om in 2030 circulair te zijn.

Volgens Blok investeert GMB flink in duurzaamheid. ‘Duurzaam materieel is duurder in aanschaf dan niet duurzaam materieel, maar de spullen gaan langer mee of er is minder onderhoud nodig waardoor die investering op de lange termijn wordt terugverdiend.’ Niet alleen het beleid is groen, maar ook het personeel van GMB wordt in het duurzame verhaal betrokken. ‘Intern wordt gestimuleerd om elektrisch te rijden. Ook worden er diverse kennissessies over ecologie gegeven. We hebben twee ecologen in dienst die ons vertellen hoe belangrijk ecologie is en welke rol biodiversiteit speelt.’

Bloemetje

De focus van GMB ligt naast de zwaarbelaste terreinen en betonconstructies op het welzijn van de werknemers. Een familiebedrijf zoals GMB voelt volgens Van Bentum anders aan dan een beursgenoteerd bedrijf. ‘Iedereen kent elkaar, er kan dus ook kort geschakeld worden onderling. Maar ook besluitvorming gaat hier snel. Zo’n idee voor elektrische kranen wordt direct opgepakt.’

Maar ook als er iets moet gebeuren, staat GMB gelijk paraat. ‘Als op zaterdagmiddag een container uit een kraan valt in de Rotterdamse haven repareren we het straatwerk dezelfde dag nog om ervoor te zorgen dat de operatie bij de klant kan doorgaan.’ Wat volgens Blok ook kenmerkend is aan een familiebedrijf, zijn de langetermijnrelaties met klanten én werknemers. ‘Vanaf de eerste dag weet de directeur je naam. En bij bijzondere gebeurtenissen, op het werk of privé, wordt er direct een bloemetje gestuurd.’

Dit verhaal is aan u verteld door GMB

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

Aanpakkers van GMB willen ook vooroplopen in verduurzaming | NT

Aanpakkers van GMB willen ook vooroplopen in verduurzaming

Brand Stories

Het realiseren van zwaarbelaste terreinen of betonconstructies. Ook daarvoor draait het veelzijdige familiebedrijf GMB zijn hand niet om. Het bedrijf zorgt er daarbij voor dat het werk van de klant altijd door kan gaan ondanks de werkzaamheden.

In deze editie van Brand Stories vertelt GMB zijn verhaal over de duurzame ontwikkelingen die spelen bij de logistiek dienstverlener. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

GMB Haven & industrie is een van de zes vakgebieden waarin GMB actief is. Het specialisme van het cluster Haven & industrie zijn zwaarbelaste terreinen, betonconstructies, loodsen, kraanbanen en windmolenfundaties. Commerciële managers bij GMB Haven & industrie Martijn Blok en Paul van Bentum zijn vaak in de Eemhaven, Waalhaven en 1e en 2e Maasvlakte in Rotterdam te vinden om zwaarbelaste terreinen of betonconstructies te realiseren of te renoveren.

Zwaarbelaste terreinen

In de afgelopen jaren realiseerde GMB honderden hectaren aan zwaarbelaste terreinen. Blok: ‘Terreinen voor container-, bulk-, breakbulk- en stukgoedopslag en -overslag, inclusief de kraanbanen. In veel gevallen voeren we een project uit terwijl de betreffende locaties in gebruik zijn. Wij zijn daaraan gewend en erop ingespeeld.’

GMB stemt de planning af op de logistieke activiteiten van de klant. Van Bentum zegt dat GMB alle operationele handelingen van de klant voorrang geeft. Dus als er een groot schip ligt dat gelost moet worden, lopen we niet in de weg maar gaan we ergens anders aan de slag. Het is belangrijk voor de klant dat hun werk gewoon door kan gaan.’

Zwaarbelaste terreinen zijn volgens Van Bentum dé specialiteit van GMB. ‘De fundering is in dat proces het belangrijkste; een goede stevige basis om stenen of asfalt op aan te kunnen brengen. Voor een bedrijf is het belangrijk dat ze er zeker van kunnen zijn dat de fundering de komende jaren blijft liggen en dat ze hun proces goed kunnen uitvoeren.’

Blok zegt dat er vanaf het begin wordt meegedacht met de wensen van de klant. ‘Ook met de visie op mogelijke toekomstige ontwikkelingen. Wanneer bijvoorbeeld een klant ideeën heeft over een toekomstige loods, nemen wij dit mee in onze plannen om het terrein in te richten.’ Voor, tijdens en na de werkzaamheden is GMB betrokken bij de klant.

Elektrische kranen

De energietransitie speelt een belangrijke rol in de bedrijfsvoering van GMB. Zo denkt GMB met de klanten mee om te helpen met verduurzamen. Blok: ‘Denk aan walstroomaansluitingen aan kades of kabels trekken voor zonnepanelen. En het materieel dat op de terreinen rijdt is steeds vaker elektrisch en rijdt niet meer op diesel. Dat betekent ook wat voor de inrichting van de terreinen, waar GMB actief meedenkt in de ontwerpfase en gebruikersfase voor de klant.

GMB is naar eigen zeggen een van de voorlopers op het gebied van circulariteit binnen de aannemerij. Zo heeft het bedrijf een mobiele windmolen en zijn de eerste zware elektrische rupskranen al besteld. De eerste wordt op korte termijn al geleverd. Ook is GMB een van de oprichters van Emissieloos Netwerk Infra, het netwerk dat als doel heeft om in 2026 over zero emissie bouwmaterieel te beschikken. Van Bentum: ‘Samen met andere marktpartijen en energieleveranciers wordt het versnellen van de ontwikkeling van zero emissie bouwmaterieel vervroegd van 2030 naar 2026.’

Blok: ‘Wij hergebruiken 90% van de materialen en proberen zo min mogelijk af te voeren. Het meest simpele voorbeeld hiervan is om de betonmaterialen op locatie te houden. We zouden ze kunnen afvoeren, maar we kiezen ervoor om de betonmaterialen zelf te breken en weer te gebruiken als fundatiemateriaal.’ Omdat GMB verschillende projecten naast elkaar uitvoert, is het altijd mogelijk om bijvoorbeeld stenen die overgebleven en nog goed zijn, te gebruiken in een ander project. Dat is nog duurzamer!

‘Uitdaging verbindt’ is en blijft de kern van de ambities van GMB. In 2025 heeft GMB een centrale positie in de keten tussen de (kennis) leveranciers en de eindklanten. De kracht van GMB ligt in de doorvertaling van mogelijkheden. GMB creëert langdurige klantwaarde en volume met passende goede marges. GMB heeft zich tot doel gesteld om in 2030 circulair te zijn.

Volgens Blok investeert GMB flink in duurzaamheid. ‘Duurzaam materieel is duurder in aanschaf dan niet duurzaam materieel, maar de spullen gaan langer mee of er is minder onderhoud nodig waardoor die investering op de lange termijn wordt terugverdiend.’ Niet alleen het beleid is groen, maar ook het personeel van GMB wordt in het duurzame verhaal betrokken. ‘Intern wordt gestimuleerd om elektrisch te rijden. Ook worden er diverse kennissessies over ecologie gegeven. We hebben twee ecologen in dienst die ons vertellen hoe belangrijk ecologie is en welke rol biodiversiteit speelt.’

Bloemetje

De focus van GMB ligt naast de zwaarbelaste terreinen en betonconstructies op het welzijn van de werknemers. Een familiebedrijf zoals GMB voelt volgens Van Bentum anders aan dan een beursgenoteerd bedrijf. ‘Iedereen kent elkaar, er kan dus ook kort geschakeld worden onderling. Maar ook besluitvorming gaat hier snel. Zo’n idee voor elektrische kranen wordt direct opgepakt.’

Maar ook als er iets moet gebeuren, staat GMB gelijk paraat. ‘Als op zaterdagmiddag een container uit een kraan valt in de Rotterdamse haven repareren we het straatwerk dezelfde dag nog om ervoor te zorgen dat de operatie bij de klant kan doorgaan.’ Wat volgens Blok ook kenmerkend is aan een familiebedrijf, zijn de langetermijnrelaties met klanten én werknemers. ‘Vanaf de eerste dag weet de directeur je naam. En bij bijzondere gebeurtenissen, op het werk of privé, wordt er direct een bloemetje gestuurd.’

Dit verhaal is aan u verteld door GMB

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.