Scania: ‘Als leverancier zijn wij klaar voor de e-truck’

Brand Stories

Met de invoering van de zero-emissiezones in de Nederlandse binnensteden voor de deur, staan vervoerders voor de opgave hun wagenpark te verduurzamen. Maar zijn er voor de deadline van 2025 wel voldoende betaalbare e-trucks beschikbaar? En waar moeten die dan laden? Bas van der Zanden, directeur e-Mobility bij vrachtwagenfabrikant Scania ziet het optimistisch in. ‘Wij nemen alvast onze verantwoordelijkheid’, zegt hij.

Scania 25 P BEV Charging
Foto: Scania
In deze editie van Brand Stories vertelt Scania over zijn oplossingen voor elektrisch transport. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Scania bracht eind vorig jaar zijn eerste volledig elektrische vrachtauto’s op de markt en inmiddels rijden de eerste e-trucks rond in Nederland. ‘Voor de stadsdistributie en het regionale transport in Nederland zijn batterij-elektrische trucks bij uitstek geschikt’, zegt Van der Zanden. ‘Vrachtauto’s met een aandrijving op waterstof kunnen een alternatief bieden op plekken waar de afstanden groter zijn. Daarom doet Scania in Zweden en Noorwegen juist daar proefprojecten mee.’

Scania heeft fabrieken in onder meer Frankrijk, Nederland (Zwolle) en Zweden. Die laatste, gelegen bij de stad Södertälje, wordt op dit moment omgebouwd om te kunnen voldoen aan de elektrische ambities van de Zweedse fabrikant. Vanaf 2023, wanneer deze assemblagelocatie volledig operationeel is, zouden hier 15.000 e-trucks en hybride trucks per jaar van de band moeten rollen. Van der Zanden: ‘WIj kunnen dan als leverancier aan de verwachte grote vraag voldoen.’

Batterijfabriek

Verder steekt Scania in Zweden 100 miljoen euro in een batterijfabriek. Samen met batterijmaker Northvolt werkt het bedrijf aan een accupakket waarmee een 44-tons truck 400 kilometer volledig elektrisch kan rijden. Daarna kunnen deze batterijen in 45 minuten met fast charging weer worden opgeladen. ‘Dat sluit perfect aan bij de regels voor rij- en rusttijden’, zegt Van der Zanden. ‘De chauffeur moet toch af en toe rusten en kan dan tegelijkertijd zijn voertuig laden.’

Juist dat laden is volgens de Scania-directeur echter nog een belangrijk knelpunt. ‘De truckleveranciers zijn op tijd klaar voor zero-emissie, maar het is nog de vraag of de laadinfrastructuur voor zware transportmiddelen tegen 2025 beschikbaar is. Zware voertuigen moeten vaak via gelijkstroom (DC) geladen worden, en die openbare infrastructuur is er eenvoudigweg nog niet. Partijen die met deze laadpalen aan de slag willen, lopen bovendien aan tegen beperkingen in de netcapaciteit.’

Verantwoordelijkheid

Volgens Van der Zanden zou die laadinfrastructuur in de eerste plaats door de overheid gefaciliteerd moeten worden, maar de vrachtwagenfabrikant wil ook zelf verantwoordelijkheid nemen. In een consortium investeert het moederbedrijf van Scania, Traton, daarom samen met de andere truckbouwers Daimler en Volvo Trucks 500 miljoen euro in laadinfrastructuur. Van der Zanden: ‘Deze samenwerking laat zien hoe urgent het is om snel te komen tot een Europees dekkend laadinfranetwerk’.

De tekst loopt door onder de foto.

Scania 25 P BEV Charging

In de omslag naar volledig elektrisch vervoer biedt Scania ook een andere oplossing: de (plug-in) hybride truck. Deze vrachtwagens rijden op duurzame brandstoffen als hvo naar de rand van de zero-emissiezone, om daar over te schakelen op de elektrische aandrijving. ‘Het is technisch al mogelijk om dat automatisch te laten verlopen’, zegt Van der Zanden. Toch is er nog een uitdaging. Hoewel de hybrides zonder uitstoot hun rit door de binnenstad kunnen voltooien, worden ze nog niet erkend als zero-emissievoertuig. ‘De eisen daarvoor moeten nog worden vastgesteld, dat proces loopt nog.’

Leaseconstructie

Volgens Van der Zanden staan transportbedrijven die willen investeren in e-trucks er niet alleen voor. ‘Waar mogelijk ondersteunen we hen. We verkopen niet alleen auto’s, maar bieden een compleet pakket. Naast de aanschaf gaat het om reparatie en onderhoud, hulp bij de financiering en bijvoorbeeld het aanvragen van subsidies. Ook voor investeringen in laadinfrastructuur kunnen wij advies bieden en hulp bij de financiering in de vorm van een leaseconstructie.’

Ook voor het servicenetwerk van Scania betekent de omslag naar elektrisch rijden werk aan de winkel. Inmiddels is het bedrijf al goed op weg met de training en certificering van het servicenetwerk. Werken met e-trucks is immers totaal anders dan werken aan conventionele dieselvoertuigen. ‘De veiligheidsvoorschriften zijn streng en moeten strikt nageleefd worden’, vertelt Van der Zanden. ‘Daar zetten we onszelf dan ook strikt voor in.’ Inmiddels zijn tien vestigingen gecertificeerd. In 2025 moet het hele Benelux-netwerk, waaronder de 43 locaties in Nederland de certificatie hebben afgerond.

logo Scania

Dit verhaal is aan u verteld door Scania

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

Scania: ‘Als leverancier zijn wij klaar voor de e-truck’ | NT

Scania: ‘Als leverancier zijn wij klaar voor de e-truck’

Brand Stories

Met de invoering van de zero-emissiezones in de Nederlandse binnensteden voor de deur, staan vervoerders voor de opgave hun wagenpark te verduurzamen. Maar zijn er voor de deadline van 2025 wel voldoende betaalbare e-trucks beschikbaar? En waar moeten die dan laden? Bas van der Zanden, directeur e-Mobility bij vrachtwagenfabrikant Scania ziet het optimistisch in. ‘Wij nemen alvast onze verantwoordelijkheid’, zegt hij.

Scania 25 P BEV Charging
Foto: Scania
In deze editie van Brand Stories vertelt Scania over zijn oplossingen voor elektrisch transport. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Scania bracht eind vorig jaar zijn eerste volledig elektrische vrachtauto’s op de markt en inmiddels rijden de eerste e-trucks rond in Nederland. ‘Voor de stadsdistributie en het regionale transport in Nederland zijn batterij-elektrische trucks bij uitstek geschikt’, zegt Van der Zanden. ‘Vrachtauto’s met een aandrijving op waterstof kunnen een alternatief bieden op plekken waar de afstanden groter zijn. Daarom doet Scania in Zweden en Noorwegen juist daar proefprojecten mee.’

Scania heeft fabrieken in onder meer Frankrijk, Nederland (Zwolle) en Zweden. Die laatste, gelegen bij de stad Södertälje, wordt op dit moment omgebouwd om te kunnen voldoen aan de elektrische ambities van de Zweedse fabrikant. Vanaf 2023, wanneer deze assemblagelocatie volledig operationeel is, zouden hier 15.000 e-trucks en hybride trucks per jaar van de band moeten rollen. Van der Zanden: ‘WIj kunnen dan als leverancier aan de verwachte grote vraag voldoen.’

Batterijfabriek

Verder steekt Scania in Zweden 100 miljoen euro in een batterijfabriek. Samen met batterijmaker Northvolt werkt het bedrijf aan een accupakket waarmee een 44-tons truck 400 kilometer volledig elektrisch kan rijden. Daarna kunnen deze batterijen in 45 minuten met fast charging weer worden opgeladen. ‘Dat sluit perfect aan bij de regels voor rij- en rusttijden’, zegt Van der Zanden. ‘De chauffeur moet toch af en toe rusten en kan dan tegelijkertijd zijn voertuig laden.’

Juist dat laden is volgens de Scania-directeur echter nog een belangrijk knelpunt. ‘De truckleveranciers zijn op tijd klaar voor zero-emissie, maar het is nog de vraag of de laadinfrastructuur voor zware transportmiddelen tegen 2025 beschikbaar is. Zware voertuigen moeten vaak via gelijkstroom (DC) geladen worden, en die openbare infrastructuur is er eenvoudigweg nog niet. Partijen die met deze laadpalen aan de slag willen, lopen bovendien aan tegen beperkingen in de netcapaciteit.’

Verantwoordelijkheid

Volgens Van der Zanden zou die laadinfrastructuur in de eerste plaats door de overheid gefaciliteerd moeten worden, maar de vrachtwagenfabrikant wil ook zelf verantwoordelijkheid nemen. In een consortium investeert het moederbedrijf van Scania, Traton, daarom samen met de andere truckbouwers Daimler en Volvo Trucks 500 miljoen euro in laadinfrastructuur. Van der Zanden: ‘Deze samenwerking laat zien hoe urgent het is om snel te komen tot een Europees dekkend laadinfranetwerk’.

De tekst loopt door onder de foto.

Scania 25 P BEV Charging

In de omslag naar volledig elektrisch vervoer biedt Scania ook een andere oplossing: de (plug-in) hybride truck. Deze vrachtwagens rijden op duurzame brandstoffen als hvo naar de rand van de zero-emissiezone, om daar over te schakelen op de elektrische aandrijving. ‘Het is technisch al mogelijk om dat automatisch te laten verlopen’, zegt Van der Zanden. Toch is er nog een uitdaging. Hoewel de hybrides zonder uitstoot hun rit door de binnenstad kunnen voltooien, worden ze nog niet erkend als zero-emissievoertuig. ‘De eisen daarvoor moeten nog worden vastgesteld, dat proces loopt nog.’

Leaseconstructie

Volgens Van der Zanden staan transportbedrijven die willen investeren in e-trucks er niet alleen voor. ‘Waar mogelijk ondersteunen we hen. We verkopen niet alleen auto’s, maar bieden een compleet pakket. Naast de aanschaf gaat het om reparatie en onderhoud, hulp bij de financiering en bijvoorbeeld het aanvragen van subsidies. Ook voor investeringen in laadinfrastructuur kunnen wij advies bieden en hulp bij de financiering in de vorm van een leaseconstructie.’

Ook voor het servicenetwerk van Scania betekent de omslag naar elektrisch rijden werk aan de winkel. Inmiddels is het bedrijf al goed op weg met de training en certificering van het servicenetwerk. Werken met e-trucks is immers totaal anders dan werken aan conventionele dieselvoertuigen. ‘De veiligheidsvoorschriften zijn streng en moeten strikt nageleefd worden’, vertelt Van der Zanden. ‘Daar zetten we onszelf dan ook strikt voor in.’ Inmiddels zijn tien vestigingen gecertificeerd. In 2025 moet het hele Benelux-netwerk, waaronder de 43 locaties in Nederland de certificatie hebben afgerond.

logo Scania

Dit verhaal is aan u verteld door Scania

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.