‘Een goede scheepsagent zorgt dat er niets fout gaat’

Brand Stories

Ovet Shipping uit Terneuzen bestaat op 1 november 50 jaar. En in al die tijd is het vak van scheepsagent weliswaar ontwikkeld, maar niet wezenlijk veranderd. ‘Lokale kennis en deskundigheid van je mensen blijft het belangrijkst’, vertelt Martin Dekker, directeur van Ovet Shipping.

Ovet Shipping, waterklerk
In deze editie van Brand Stories vertelt het jubilerende Ovet Shipping zijn verhaal over het belang van een goede scheepsagent. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Ovet Shipping, een zelfstandige zuster van terminalbedrijf Ovet BV, is gevestigd in Terneuzen en bedient vanuit daar de hele Nederlandse kant van de Westerschelderegio. Het team, dat bestaat uit negen mensen, is actief in Vlissingen, Middelburg, Sluiskil, Sas van Gent, Hansweert en zelfs Breskens. Maar ook in ankerplaatsen als Everingen en de Put van Terneuzen.

80 schepen per maand

Het bedrijf is actief als scheepsagent en ondersteunt zo’n 80 schepen per maand, onder meer voor droge bulklading zoals petcokes en kolen voor de staalindustrie. ‘Verder doen we veel tankers, zoals gastankers voor Dow in Terneuzen. Voor de bouw van windmolenpark Borssele hebben we de afgelopen jaren veel offshore gerelateerde agenturen gedaan. Verder doen we ook nog projectlading. Dus eigenlijk alles, behalve containers.’

‘Tien jaar geleden had ik verwacht dat we nu niet meer aan boord zouden gaan en alles gedigitaliseerd zou zijn. Maar we hebben nog altijd papieren waarmee we aan boord moeten. De scheepvaart is best conservatief. Bovendien is digitalisering niet zo makkelijk als het vaak lijkt’, legt Dekker uit.

‘Voor een containerschip die van Shanghai naar Rotterdam vaart is digitalisering niet zo ingewikkeld. Maar als je met projectlading naar Zijkanaal D in Sluiskil moet, dat is toch een ander verhaal.’

Autonoom varen zou in de toekomst het werk van de scheepsagenten kunnen veranderen. Toch zijn het ook daar de uitzonderingen die de meerwaarde van een scheepsagent noodzakelijk maken. ‘Als je naar een grote haven vaart op een vaste route en je weet dat de eerstvolgende ligplaats voor jou is, komt dat wel goed. Maar de havens aan de Westerschelde zijn niet ‘recht-toe-recht-aan’. Dan heb je een agent nodig die met lokale kennis oplossingen kan bieden, bijvoorbeeld voor stand-by ligplaatsen. Of dat er nog even snel ergens gebunkerd kan worden.’

Lokale kennis

Een scheepsagent zorgt er onder meer voor dat de port-call van een klant zo kort mogelijk duurt. ‘Daarvoor is lokale kennis van de havenregio en alle uitzonderingen heel belangrijk. Vlissingen is een getijdenhaven, Terneuzen heeft een sluis, er is veel scheepvaartverkeer naar Antwerpen, er zijn twee loodsstations. Je moet veel weten en proactief zijn om een port-call soepel te laten verlopen. Als je ziet dat het ‘s avonds slecht weer wordt, moet je van tevoren al nadenken waar je de boot voor anker kunt laten liggen als de loodsdiensten gestaakt worden. Verder moet je weten dat het bij ankerplaats Everingen interessant is om te bunkeren, omdat je daar geen havengeld betaalt. Dat regelen wij dan ook voor ze.’

Ovet Shipping is 365 dagen per jaar 24 uur per dag bereikbaar voor de klanten. ‘Dat betekent dat klanten altijd iemand aan de lijn krijgen die weet waar hij over praat. Onze waterklerken zijn geen loopjongens en we proberen hen blijvend op te leiden, zodat ze zo allround mogelijk zijn. Iedereen die bij ons in de operatie werkt is ooit begonnen als waterklerk. Dus we kennen het klappen van de zweep en weten wat belangrijk is. Waterklerk is de beste vooropleiding die je maar kunt hebben voor veel maritieme dienstverlening in een havengebied.’

Tekst gaat verder onder de foto.

Martin Dekker, Ovet Shipping
Directeur Martin Dekker van Ovet Shipping

People-business

Scheepsagenturen blijft een ‘people-business’, weet Dekker. ‘Vertrouwen in de relatie is het belangrijkst. Al is het soms moeilijk om je meerwaarde te laten zien, dat kan pas als het fout gaat. Maar een goede agent zorgt ervoor dat het niet fout gaat. Het kost behoorlijk wat werk om alles soepel te laten verlopen. Dat is soms moeilijk inzichtelijk te maken.’

Zo is de accuratesse bij het invoeren van data in de havensystemen, zoals Enigma en Portbase, erg belangrijk. ‘Daar worden de loodsen, sleepboten en bootmannen besteld. Je moet goed controleren dat je daar geen fouten in maakt, anders kost het veel geld en vertraging.’

Regio Zeeland

De potentie van de regio Zeeland is groot, vindt Dekker. ‘Behalve de grote spelers aan de haven zijn er veel kleine productiebedrijven die wereldmarktleider zijn op hun vakgebied, bijvoorbeeld landbouwmachines. Verder gaat Zeeland een steeds belangrijkere rol spelen voor de industrie en energieproductie. Als straks over een paar jaar de nieuwe kluis klaar is in Terneuzen verwachten we ook meer overslag in binnenvaart. Terneuzen kan dan een belangrijke draaischijf worden richting Noord-Frankrijk.’

Naast scheepsagenturen is Ovet Shipping ook steeds meer actief als freight forwarder en scheepsbevrachter. ‘Vroeger waren we boekingsagent voor Jamaica Producers. Die hadden eigen schepen om hier bananen af te leveren en gingen leeg terug. Wij konden dan retourlading boeken naar de Caribbean, zoals auto’s, containers, pallets en projectladingen. Die kennis en ervaring als freight forwarder zetten we steeds vaker in. Zo verschepen we machines en containers vanuit de regio naar allerlei plaatsen ter wereld.’

Ovet Shipping richt zich daarbij van oudsher voornamelijk op coasters. ‘Maar we hebben genoeg contacten om ook bevrachting voor grote schepen, schepen voor projectlading of zwaar stukgoed te organiseren. Daarbij kijken we niet naar ladingtype, maar we richten ons vooral op lokale partijen hier in Zeeland die een logistiek dienstverlener nodig hebben en persoonlijk contact belangrijk vinden.’

Dit verhaal is aan u verteld door Ovet Shipping

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

‘Een goede scheepsagent zorgt dat er niets fout gaat’ | NT

‘Een goede scheepsagent zorgt dat er niets fout gaat’

Brand Stories

Ovet Shipping uit Terneuzen bestaat op 1 november 50 jaar. En in al die tijd is het vak van scheepsagent weliswaar ontwikkeld, maar niet wezenlijk veranderd. ‘Lokale kennis en deskundigheid van je mensen blijft het belangrijkst’, vertelt Martin Dekker, directeur van Ovet Shipping.

Ovet Shipping, waterklerk
In deze editie van Brand Stories vertelt het jubilerende Ovet Shipping zijn verhaal over het belang van een goede scheepsagent. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Ovet Shipping, een zelfstandige zuster van terminalbedrijf Ovet BV, is gevestigd in Terneuzen en bedient vanuit daar de hele Nederlandse kant van de Westerschelderegio. Het team, dat bestaat uit negen mensen, is actief in Vlissingen, Middelburg, Sluiskil, Sas van Gent, Hansweert en zelfs Breskens. Maar ook in ankerplaatsen als Everingen en de Put van Terneuzen.

80 schepen per maand

Het bedrijf is actief als scheepsagent en ondersteunt zo’n 80 schepen per maand, onder meer voor droge bulklading zoals petcokes en kolen voor de staalindustrie. ‘Verder doen we veel tankers, zoals gastankers voor Dow in Terneuzen. Voor de bouw van windmolenpark Borssele hebben we de afgelopen jaren veel offshore gerelateerde agenturen gedaan. Verder doen we ook nog projectlading. Dus eigenlijk alles, behalve containers.’

‘Tien jaar geleden had ik verwacht dat we nu niet meer aan boord zouden gaan en alles gedigitaliseerd zou zijn. Maar we hebben nog altijd papieren waarmee we aan boord moeten. De scheepvaart is best conservatief. Bovendien is digitalisering niet zo makkelijk als het vaak lijkt’, legt Dekker uit.

‘Voor een containerschip die van Shanghai naar Rotterdam vaart is digitalisering niet zo ingewikkeld. Maar als je met projectlading naar Zijkanaal D in Sluiskil moet, dat is toch een ander verhaal.’

Autonoom varen zou in de toekomst het werk van de scheepsagenten kunnen veranderen. Toch zijn het ook daar de uitzonderingen die de meerwaarde van een scheepsagent noodzakelijk maken. ‘Als je naar een grote haven vaart op een vaste route en je weet dat de eerstvolgende ligplaats voor jou is, komt dat wel goed. Maar de havens aan de Westerschelde zijn niet ‘recht-toe-recht-aan’. Dan heb je een agent nodig die met lokale kennis oplossingen kan bieden, bijvoorbeeld voor stand-by ligplaatsen. Of dat er nog even snel ergens gebunkerd kan worden.’

Lokale kennis

Een scheepsagent zorgt er onder meer voor dat de port-call van een klant zo kort mogelijk duurt. ‘Daarvoor is lokale kennis van de havenregio en alle uitzonderingen heel belangrijk. Vlissingen is een getijdenhaven, Terneuzen heeft een sluis, er is veel scheepvaartverkeer naar Antwerpen, er zijn twee loodsstations. Je moet veel weten en proactief zijn om een port-call soepel te laten verlopen. Als je ziet dat het ‘s avonds slecht weer wordt, moet je van tevoren al nadenken waar je de boot voor anker kunt laten liggen als de loodsdiensten gestaakt worden. Verder moet je weten dat het bij ankerplaats Everingen interessant is om te bunkeren, omdat je daar geen havengeld betaalt. Dat regelen wij dan ook voor ze.’

Ovet Shipping is 365 dagen per jaar 24 uur per dag bereikbaar voor de klanten. ‘Dat betekent dat klanten altijd iemand aan de lijn krijgen die weet waar hij over praat. Onze waterklerken zijn geen loopjongens en we proberen hen blijvend op te leiden, zodat ze zo allround mogelijk zijn. Iedereen die bij ons in de operatie werkt is ooit begonnen als waterklerk. Dus we kennen het klappen van de zweep en weten wat belangrijk is. Waterklerk is de beste vooropleiding die je maar kunt hebben voor veel maritieme dienstverlening in een havengebied.’

Tekst gaat verder onder de foto.

Martin Dekker, Ovet Shipping
Directeur Martin Dekker van Ovet Shipping

People-business

Scheepsagenturen blijft een ‘people-business’, weet Dekker. ‘Vertrouwen in de relatie is het belangrijkst. Al is het soms moeilijk om je meerwaarde te laten zien, dat kan pas als het fout gaat. Maar een goede agent zorgt ervoor dat het niet fout gaat. Het kost behoorlijk wat werk om alles soepel te laten verlopen. Dat is soms moeilijk inzichtelijk te maken.’

Zo is de accuratesse bij het invoeren van data in de havensystemen, zoals Enigma en Portbase, erg belangrijk. ‘Daar worden de loodsen, sleepboten en bootmannen besteld. Je moet goed controleren dat je daar geen fouten in maakt, anders kost het veel geld en vertraging.’

Regio Zeeland

De potentie van de regio Zeeland is groot, vindt Dekker. ‘Behalve de grote spelers aan de haven zijn er veel kleine productiebedrijven die wereldmarktleider zijn op hun vakgebied, bijvoorbeeld landbouwmachines. Verder gaat Zeeland een steeds belangrijkere rol spelen voor de industrie en energieproductie. Als straks over een paar jaar de nieuwe kluis klaar is in Terneuzen verwachten we ook meer overslag in binnenvaart. Terneuzen kan dan een belangrijke draaischijf worden richting Noord-Frankrijk.’

Naast scheepsagenturen is Ovet Shipping ook steeds meer actief als freight forwarder en scheepsbevrachter. ‘Vroeger waren we boekingsagent voor Jamaica Producers. Die hadden eigen schepen om hier bananen af te leveren en gingen leeg terug. Wij konden dan retourlading boeken naar de Caribbean, zoals auto’s, containers, pallets en projectladingen. Die kennis en ervaring als freight forwarder zetten we steeds vaker in. Zo verschepen we machines en containers vanuit de regio naar allerlei plaatsen ter wereld.’

Ovet Shipping richt zich daarbij van oudsher voornamelijk op coasters. ‘Maar we hebben genoeg contacten om ook bevrachting voor grote schepen, schepen voor projectlading of zwaar stukgoed te organiseren. Daarbij kijken we niet naar ladingtype, maar we richten ons vooral op lokale partijen hier in Zeeland die een logistiek dienstverlener nodig hebben en persoonlijk contact belangrijk vinden.’

Dit verhaal is aan u verteld door Ovet Shipping

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.