FourKites: ‘Supplychain-visibility gaat over veel meer dan alleen transport’

Brand Stories

FourKites werkt hard aan uitbreiding van zijn supplychain-visibilityplatform in Europa. Met dat platform hebben verladers en vervoerders op elk moment inzicht in de voortgang van hun zendingen. Toch gaat supplychain-visibility niet alleen over transport, zegt Marc Boileau, senior vice president Sales and Carrier Operations EMEA bij FourKites. ‘Met onze slimme systemen helpen we klanten om te anticiperen op verstoringen en vertragingen. Zo dragen we bij aan vermindering van de impact van bijvoorbeeld slecht weer, havencongestie en overbelaste distributiecentra.’

In deze editie van Brand Stories vertelt FourKites over de winst die te behalen is met supplychain-visibility. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

FourKites biedt realtime visibility voor complete ketens, met een nauwkeurige voorspelling van het moment van levering. Dat biedt veel voordelen, stelt Boileau. ‘In de praktijk kunnen onze klanten die informatie gebruiken om hun kosten te verlagen en de omzet te verhogen. Ook zijn er veel efficiëntievoordelen te boeken in het voorraadbeheer, brandstofverbruik en de personeelsplanning. Meer zendingen worden op tijd afgeleverd en de klanttevredenheid gaat omhoog.’

Wereldwijd hebben veel van de grote verladers en transportbedrijven geïnvesteerd in visibility. FourKites heeft inmiddels 750 klanten en doet zaken met bijna de helft van alle Fortune-500-bedrijven. In Europa mag het bedrijf partijen als Dow Chemical, AB InBev en Henkel tot zijn klantenkring rekenen. Verder werkt de visibilityspecialist voor 9 van de 10 grootste bedrijven in de fmcg-sector. Ook het overgrote deel van de belangrijkste levensmiddelenbedrijven werkt met het visibilityplatform van FourKites, dat zich verder richt op de retail, auto-industrie, bouw en logistieke dienstverlening.

Kleinere transportbedrijven

Toch kunnen volgens Boileau ook kleine en middelgrote transportbedrijven en logistieke dienstverleners profiteren van realtime visibility. ‘Zij kunnen daarmee hun klanten proactief informeren over bijvoorbeeld vertragingen en het wordt gemakkelijker om vrachtwagens op tijd te laden en te lossen.’

FourKites is al sinds 2014 actief als leverancier van diensten op het gebied van supplychain-visibility. Het grote klantenbestand dat het bedrijf sindsdien heeft opgebouwd, kan ook voor nieuwe klanten van nut zijn. FourKites volgt per dag 2 miljoen ladingen in 176 landen en beschikt daardoor naar eigen zeggen over de grootste hoeveelheid data van alle visibility-aanbieders.

‘Die data is een van de factoren waarmee we ons onderscheiden’, zegt Boileau. Hij wijst op het team van driehonderd data-experts waarover FourKites beschikt. ‘Al sinds onze oprichting gebruiken we kunstmatige intelligentie en machine learning om onze data te analyseren, waardoor we twee of drie jaar vooruitlopen op onze concurrentie.’

Verschil maken

Die kennis gebruikt FourKites bijvoorbeeld nauwkeurige voorspellingen te doen over aankomsttijden. Maar het bedrijf gaat volgens Boileau nog een stap verder om zoveel mogelijk toegevoegde waarde te bieden aan zijn klanten. ‘We verdiepen ons in hun specifieke behoeften en spitsen onze functionaliteiten en modules toe op de marktsegmenten waar we echt een verschil kunnen maken.’

Het van oorsprong Amerikaanse FourKites geldt als wereldwijd marktleider op het gebied van supplychain-visibility. In 2017 zette het concern voet aan wal in Europa. Inmiddels is de Europese markt voor FourKites de snelst groeiende regio. Zo nam het aantal zendingen in het EMEA-gebied in het afgelopen jaar toe met 148%. Het aantal gevolgde voertuigkilometers steeg naar bijna 1,4 miljard in het lopende jaar. Verder wist FourKites het aantal klanten dat via zijn platform ladingen volgt te verdubbelen. Het volume aan LTL-ladingen nam zelfs met een factor 2,5 toe.

Voor het nieuwe jaar zet Boileau in op verdere groei. Bijvoorbeeld op het gebied van multimodaal (spoor)vervoer. ‘We investeren nog eens 45 tot 50 miljoen euro in onze Europese business, met een focus op organische groei. We mikken op een uitbreiding van ons team met 70 tot 100 medewerkers.’

Netwerk van vervoerders

Bij groei hoort ook een uitbreiding van het netwerk van vervoerders waar FourKites mee werkt. In 2021 nam het aantal carriers al toe met 35%, maar dat is volgens Boileau nog niet voldoende. Kleine en middelgrote vervoerders noemt hij de ‘onbezongen helden’ van de supplychain-visibility. ‘Ze zijn een onmisbaar deel van ons Europese ecosysteem en ik wil aan hen net zoveel meerwaarde bieden als de waarde die ze voor ons netwerk genereren’, zegt Boileau.

Hij wijst erop dat er in Europa grofweg 800.000 wegvervoerders actief zijn. ‘In vergelijking met de Amerikaanse markt zijn die vervoerders groter in aantal, maar met een kleinere bedrijfsomvang. In veel gevallen rijdt een transportbedrijf in een bepaald land en besteedt hij het werk in het volgende land uit aan aan andere ondernemer. Om succesvol te zijn moeten wij dus al die ondernemers aansluiten op ons netwerk.’

Dit verhaal is aan u verteld door FourKites.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

FourKites: ‘Supplychain-visibility gaat over veel meer dan alleen transport’ | NT

FourKites: ‘Supplychain-visibility gaat over veel meer dan alleen transport’

Brand Stories

FourKites werkt hard aan uitbreiding van zijn supplychain-visibilityplatform in Europa. Met dat platform hebben verladers en vervoerders op elk moment inzicht in de voortgang van hun zendingen. Toch gaat supplychain-visibility niet alleen over transport, zegt Marc Boileau, senior vice president Sales and Carrier Operations EMEA bij FourKites. ‘Met onze slimme systemen helpen we klanten om te anticiperen op verstoringen en vertragingen. Zo dragen we bij aan vermindering van de impact van bijvoorbeeld slecht weer, havencongestie en overbelaste distributiecentra.’

In deze editie van Brand Stories vertelt FourKites over de winst die te behalen is met supplychain-visibility. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

FourKites biedt realtime visibility voor complete ketens, met een nauwkeurige voorspelling van het moment van levering. Dat biedt veel voordelen, stelt Boileau. ‘In de praktijk kunnen onze klanten die informatie gebruiken om hun kosten te verlagen en de omzet te verhogen. Ook zijn er veel efficiëntievoordelen te boeken in het voorraadbeheer, brandstofverbruik en de personeelsplanning. Meer zendingen worden op tijd afgeleverd en de klanttevredenheid gaat omhoog.’

Wereldwijd hebben veel van de grote verladers en transportbedrijven geïnvesteerd in visibility. FourKites heeft inmiddels 750 klanten en doet zaken met bijna de helft van alle Fortune-500-bedrijven. In Europa mag het bedrijf partijen als Dow Chemical, AB InBev en Henkel tot zijn klantenkring rekenen. Verder werkt de visibilityspecialist voor 9 van de 10 grootste bedrijven in de fmcg-sector. Ook het overgrote deel van de belangrijkste levensmiddelenbedrijven werkt met het visibilityplatform van FourKites, dat zich verder richt op de retail, auto-industrie, bouw en logistieke dienstverlening.

Kleinere transportbedrijven

Toch kunnen volgens Boileau ook kleine en middelgrote transportbedrijven en logistieke dienstverleners profiteren van realtime visibility. ‘Zij kunnen daarmee hun klanten proactief informeren over bijvoorbeeld vertragingen en het wordt gemakkelijker om vrachtwagens op tijd te laden en te lossen.’

FourKites is al sinds 2014 actief als leverancier van diensten op het gebied van supplychain-visibility. Het grote klantenbestand dat het bedrijf sindsdien heeft opgebouwd, kan ook voor nieuwe klanten van nut zijn. FourKites volgt per dag 2 miljoen ladingen in 176 landen en beschikt daardoor naar eigen zeggen over de grootste hoeveelheid data van alle visibility-aanbieders.

‘Die data is een van de factoren waarmee we ons onderscheiden’, zegt Boileau. Hij wijst op het team van driehonderd data-experts waarover FourKites beschikt. ‘Al sinds onze oprichting gebruiken we kunstmatige intelligentie en machine learning om onze data te analyseren, waardoor we twee of drie jaar vooruitlopen op onze concurrentie.’

Verschil maken

Die kennis gebruikt FourKites bijvoorbeeld nauwkeurige voorspellingen te doen over aankomsttijden. Maar het bedrijf gaat volgens Boileau nog een stap verder om zoveel mogelijk toegevoegde waarde te bieden aan zijn klanten. ‘We verdiepen ons in hun specifieke behoeften en spitsen onze functionaliteiten en modules toe op de marktsegmenten waar we echt een verschil kunnen maken.’

Het van oorsprong Amerikaanse FourKites geldt als wereldwijd marktleider op het gebied van supplychain-visibility. In 2017 zette het concern voet aan wal in Europa. Inmiddels is de Europese markt voor FourKites de snelst groeiende regio. Zo nam het aantal zendingen in het EMEA-gebied in het afgelopen jaar toe met 148%. Het aantal gevolgde voertuigkilometers steeg naar bijna 1,4 miljard in het lopende jaar. Verder wist FourKites het aantal klanten dat via zijn platform ladingen volgt te verdubbelen. Het volume aan LTL-ladingen nam zelfs met een factor 2,5 toe.

Voor het nieuwe jaar zet Boileau in op verdere groei. Bijvoorbeeld op het gebied van multimodaal (spoor)vervoer. ‘We investeren nog eens 45 tot 50 miljoen euro in onze Europese business, met een focus op organische groei. We mikken op een uitbreiding van ons team met 70 tot 100 medewerkers.’

Netwerk van vervoerders

Bij groei hoort ook een uitbreiding van het netwerk van vervoerders waar FourKites mee werkt. In 2021 nam het aantal carriers al toe met 35%, maar dat is volgens Boileau nog niet voldoende. Kleine en middelgrote vervoerders noemt hij de ‘onbezongen helden’ van de supplychain-visibility. ‘Ze zijn een onmisbaar deel van ons Europese ecosysteem en ik wil aan hen net zoveel meerwaarde bieden als de waarde die ze voor ons netwerk genereren’, zegt Boileau.

Hij wijst erop dat er in Europa grofweg 800.000 wegvervoerders actief zijn. ‘In vergelijking met de Amerikaanse markt zijn die vervoerders groter in aantal, maar met een kleinere bedrijfsomvang. In veel gevallen rijdt een transportbedrijf in een bepaald land en besteedt hij het werk in het volgende land uit aan aan andere ondernemer. Om succesvol te zijn moeten wij dus al die ondernemers aansluiten op ons netwerk.’

Dit verhaal is aan u verteld door FourKites.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.