Marjanne Duijst van het gelijknamige transportbedrijf in Soest houdt zich bij de kleinschalige specialist in distributie van slaapkamerinterieurs en meubels (9 werknemers in dienst) bezig met de RI&E. ‘Dat is inmiddels een jaarlijkse routine’, vertelt ze. ‘Het is vooral een kwestie van bijhouden, bijvoorbeeld als het gaat om nieuwe of aangepaste regels. We zijn wat dat betreft geen spannend bedrijf; we werken niet met gevaarlijke stoffen of zo.’
Duijst maakte negen jaar geleden de eerste RI&E, toen met begeleiding van hun arbodienst. ‘Die hebben werkelijk álles doorgelopen. Zij wezen me op regels die ik helemaal niet kende en dat is het grote nut van zo’n proces. Je wordt je veel bewuster van bepaalde risico’s. Want bedrijfsblindheid is niet zomaar een woord!’
Geen overbodige luxe
Een RI&E is een inventarisatie van alle arbeidsrisico’s die je werknemers kunnen lopen als ze in of voor jouw bedrijf aan het werk zijn. Er hoort ook een plan van aanpak bij met oplossingen voor de risico’s die zijn aangetroffen.
‘Wij hebben het geluk dat we een klein bedrijf zijn waar de risico’s overzichtelijk zijn’, zegt Duijst. ‘We hebben nog nooit een bedrijfsongeval gehad en hebben altijd lage ziektecijfers.’ Maar dat betekent niet dat de RI&E een overbodige luxe is. ‘Je moet alert zijn op alles wat kán gebeuren. Het draait om preventie. Net zoals we veel aandacht besteden aan het onderhoud van onze voertuigen en aan het rijgedrag van onze chauffeurs hoort dit gewoon bij de uitoefening van ons vak.’
Vinger aan de pols
Duijst is bovendien een leerbedrijf en Marjanne Duijst vindt het ook tot haar verantwoordelijkheid behoren om jongere medewerkers te wijzen op gezond en veilig werken. ‘Ook de oudere werknemer trouwens, want chauffeurs die al 30+ jaar bij ons in dienst zijn doen de zaken toch graag op hun eigen manier’, zegt ze lachend.
‘Het is dus een kwestie van de boodschap vaak herhalen.’ En een vinger aan de pols houden: ‘Ik ben de vertrouwenspersoon binnen het bedrijf; we zijn een klein team en ik ken de mensen heel goed. Ik check regelmatig of ze het naar hun zin hebben. In zo’n klein bedrijf zie je natuurlijk ook al snel aan iemand of er iets aan de hand is’, zegt Duijst.
Regels met meerwaarde
Transportbedrijven hebben te maken met veel regels en sommige daarvan kunnen niet altijd rekenen op veel begrip. ‘Ik kan me ook kwaad maken over bijvoorbeeld sommige onderdelen van Code 95 waar ik het nut niet van inzie’, zegt Duijst. ‘Ik snap dus dat sommige bedrijven tegen de RI&E aanhikken, simpelweg omdat het een verplichting is. Maar ik zie er echt het nut van in.’
Want je wilt niet dat je mensen uit de roulatie raken door een ongeluk dat had kunnen worden voorkomen, en niet alleen omdat de uitval van medewerkers ook nog eens handenvol geld kost. Duijst: ‘Het is een kwestie van volhouden en bijhouden, maar het is ook gewoon goed voor ons bedrijf. Wij varen er in ieder geval wel bij.’
Maak een punt van gezond en veilig werken
Als je nog geen RI&E hebt, kun je de assistentie van je arbodienst inroepen, maar ook zonder die hulp sta je er niet alleen voor. Op RIE.nl vind je alles wat je moet weten om aan de slag te gaan met een risico inventarisatie en -evaluatie voor jouw bedrijf.
Dit verhaal is aan u verteld door het ministerie van SZW.
BRAND STORIES
Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.