In deze editie van Brand Stories vertelt Port of Moerdijk zijn verhaal over de West-Brabant Corridor. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Hendrik-Jan van Engelen en Luc Smits vertellen wat de kracht is van de West Brabant Corridor (WBC). Hendrik-Jan van Engelen is directeur van het Multimodaal Coördinatie- en Adviescentrum (MCA Brabant). Dit centrum is in 1998 in het leven geroepen om inhoud te geven aan het streven meer goederen multimodaal te vervoeren. Luc Smits is directeur van Combined Cargo Terminals Moerdijk en mede-initiatiefnemer van de WBC.

1 januari 2017 is de WBC opgezet. Binnen de WBC bundelen BTT Multimodal Container Solutions, Combined Cargo Terminals (CCT) Moerdijk en Oosterhout Container Terminal (OCT) containerlading op de route tussen Tilburg, Oosterhout, Moerdijk en Rotterdam. Smits: ‘Hierdoor hoeven minder schepen te worden ingezet op dit traject en dat verlaagt de wachttijd. Na meer dan drie jaar is het een groot succes dat ook afstraalt op de haven van Rotterdam. Bijna 15% van het volume van de binnenvaart in de Rotterdamse haven verschepen we via de West Brabant Corridor naar Moerdijk, Oosterhout en Tilburg.’

Niet alleen logistiek dienstverleners zijn volgens Smits blij met deze verbinding, maar ook de deepsea terminals zijn volgens hem zeer lovend dat de bundeling betrouwbaar is gebleken. Volgens Smits zijn daarnaast de fixed windows in de Rotterdamse haven van essentieel belang. ‘Door de fixed windows konden we heel veel containers uit de haven halen ondanks de congestie die nog nooit zo extreem is geweest. De containerbranche staat heel erg onder druk. Andere binnenvaartondernemers die niet met fixed windows werken, hadden grote uitdagingen om de lading te vervoeren.’

400.000 teu

De volumes van Oosterhout, Tilburg en Moerdijk bij elkaar opgeteld komen neer op bijna 400.000 teu per jaar. Volgens Smits is de corridor 30% gegroeid.

De corridor is volgens Smits heel belangrijk voor Moerdijk, met name voor de binnenvaart. ‘Wij hadden zonder de corridor geen achterlandterminal gehad. Daarbij is de strategische ligging van Moerdijk, dichtbij Rotterdam, ideaal. De combinatie shortsea en WBC heeft enorm bijgedragen aan het op de kaart zetten van Moerdijk als multimodale hub. Daar plukken bedrijven als CCT weer de vruchten van.’

De Amsterdamse havenbedrijven CTVrede en TMA Multimodal besloten om samen te werken door vaste afvaarten te verzorgen naar Rotterdam en Antwerpen. Die bundeling is volgens Smits op dit moment dé oplossing om de wachttijd te verlagen van de schepen. ‘Ik ben trots dat Amsterdam nu ook aan het bundelen is geslagen. De oplossing ligt niet alleen bij deepsea terminals. Samenwerking in de huidige markt is noodzakelijk, zoals een havenbedrijf met een barge operator, om strijd te bieden tegen de piekmomenten in de Rotterdamse haven die blijven ontstaan door de schaalvergroting.’

Samenwerken is volgens Smits dé meerwaarde van de corridor. ‘Door samen te werken kunnen we vijf afvaarten per week met een volle barge van 150 tot 200 containers vervoeren.’ De strakke en efficiënte planning zorgt ervoor dat schepen op tijd varen. ‘De betrouwbaarheid verhoogt ons werkplezier, we weten waar we op kunnen rekenen. Dat geldt niet alleen voor ons, maar ook voor onze tevreden klanten.’

Port of Moerdijk
Schip A2B-online aan de kade bij CCT Moerdijk

Bergen op Zoom

BTT Multimodal Container Solutions gaat volgend jaar een nieuwe terminal in Bergen op Zoom openen. Smits vertelt dat de terminal ook aangesloten wordt op de corridor. ‘Andere partijen kunnen nog steeds aansluiten. Het is niet een product van de drie terminals uit Oosterhout, Tilburg en Moerdijk. We zouden graag zeven dagen per week op een vast tijdstip op en neer willen varen met voldoende volume. En dat kan alleen met meer partijen.’

Smits zegt: ‘Het gesprek dat wij nu continu aangaan met de klant gaat over de prijs. Als een wegvervoerder twee twintigvoeters van dertig ton meeneemt, kan ik daar prijstechnisch niet tegenop. Maar het is natuurlijk veel veiliger en duurzamer om zulke zware transporten niet via de weg te vervoeren.’

Maar volgens Smits is prijs niet meer de enige voorwaarde voor een klant. ‘Vroeger lag de focus altijd op de prijs. Door de marktveranderingen zie je dat betrouwbaarheid, die de corridor biedt, een belangrijke factor is geworden voor veel logistieke dienstverleners. We zeggen wel eens gekscherend dat we duurder zijn, maar wel 100% betrouwbaar. Je betaalt voor de kwaliteit.’ Met kwaliteit bedoelt Smits dat de container er is wanneer de klant hem nodig heeft.

Van Engelen beschrijft de WBC als onmisbaar. ‘Zonder corridor hebben we echt een leverprobleem. Dan staan fabrieken stil in Tilburg. Eigenlijk is de corridor in deze tijd vergelijkbaar met Pakjesboot 12 van Sinterklaas. Veel van onze sinterklaas- en kerstcadeaus komen via de WBC naar West- en Midden-Brabant. Essentieel dus. Die wil je niet missen op 5 december. De corridor is een geoliede machine.’

Hij plaatst wel een kanttekening bij het succes van de corridor. ‘De terminalcapaciteit in Tilburg en Oosterhout zit nu redelijk op zijn max, terwijl de vraag groeit. Zonder extra terminalcapaciteit zal de betrouwbaarheid op termijn in het gedrang komen. Die extra capaciteit komt er niet zomaar. De ontwikkeling van extra capaciteit in Tilburg is afhankelijk van de bouw van Sluis II in Tilburg. Door deze nieuwe sluis kan de binnenvaart beter worden ontsloten. Die sluis is pas in 2025 klaar.’

De huidige terminal in Waalwijk is nu nog te klein om mee te doen aan de corridor, volgens Van Engelen. ‘Er wordt een nieuwe buitenterminal buitendijks ontwikkeld. De plannen hiervoor zitten nog vast in stikstofprocedures. Over uiterlijk een half jaar wordt hierover een uitspraak gedaan. De verwachting is dat in oktober volgend jaar de schop in de grond gaat.’

Meer volume

Van Engelen heeft als doel voor volgend jaar om meer verladers te overtuigen om gebruik te maken van binnenvaart of spoorverbindingen. De modal shift regeling kan hier volgens hem bij helpen. ‘Dit is een subsidie van het Rijk van 49 miljoen euro voor de komende vier jaar. In februari wordt dit beschikbaar gesteld. Hierdoor kunnen andere bedrijven worden overgehaald om vervoer van weg naar water te halen.’

De trend van de omgekeerde modal shift, die de afgelopen twee jaar aan de gang was vanwege de congestie, is volgens Smits door de corridor gekeerd. ‘Het probleem was dat de afhandeling van schepen te lang duurde in Rotterdam. Daarom kozen veel vervoerders voor de vrachtwagen. Maar door de hoge mate van betrouwbaarheid van de corridor, ook nog na drie jaar en in deze gekke tijd, zagen vervoerders uiteindelijk toch de mogelijkheden van de corridor.’

Vervoer van de weg naar het water halen, via de corridor, geeft een boost aan de verduurzaming. Smits heeft laatst nog een extra groene stap gezet door in samenwerking met ZES de Alphenaar in te zetten. De Alphenaar vaart namens CCT tussen Alphen aan den Rijn en Moerdijk voor bierbrouwer Heineken. Dat is het eerste Nederlandse binnenvaartschip dat voor de aandrijving gebruik maakt van verwisselbare batterijcontainers. Smits: ‘Als dit een succes wordt, gaan we onze eigen emissieloze schepen bouwen. Wij hebben op de corridor 26 schepen varen, waarvan ze allemaal op diesel varen op dit schip na. Op dat gebied zitten wij nog vol ambities waardoor we de corridor nog groener kunnen maken.’

Dit verhaal is aan u verteld door Port of Moerdijk

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.