Revolutionaire vinding kan vervuilende en risicovolle hydraulische cilinder vervangen

Brand Stories

De traditionele hydraulische cilinder die ook in heel veel logistieke en haven-gerelateerde toepassingen zit, vormt een milieurisico als er lekkage optreedt, maakt veel lawaai en verbruikt onnodig veel (diesel)energie. Dat kan ook anders.

190913_PowerSteering_frontal_2700x1800

In deze editie van Brand Stories vertelt Cascade Drives namens EIT InnoEnergy zijn verhaal over de door hen ontwikkelde lineaire actuator. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

‘De lineaire actuator kan in principe elke hydraulische toepassing vervangen’, begint Max Mårtensson, Sales Engineer bij Cascade Drives AB. ‘Denk aan stuurbekrachtiging in trucks, laadplatforms op vrachtwagens, vorkhefliften op distributiecentra, maar ook in heavy duty Straddle Carriers die in de havens grote containers tillen, kun je een lineaire actuator toepassen. Een van de vele voordelen is namelijk dat je met een lineaire actuator ongelimiteerd kracht kunt zetten, waar dat met hydraulische druk steeds meer afneemt naarmate je bereik groter wordt. Maar er zijn meer voordelen.’

Met een lineaire actuator kun je ongelimiteerd kracht zetten.

Mårtensson anticipeert met zijn lineaire actuator op het aantrekken van milieuwetgeving. ‘Hoewel dat nu nog niet gerealiseerd is willen wij hier wel op voorbereid zijn. Vroeg of laat wordt milieuwetgeving sowieso aangescherpt. Dat zie je ook in andere bedrijfstakken, zoals bij vrachtverkeer en in de binnenscheepvaart. Het milieu en de milieubelasting gaat een steeds zwaardere rol spelen. De footprint die je als bedrijf hebt, gaat daarom ook steeds zwaarder tellen, alleen al in je imagovorming. Als je daarnaast ook je bedrijfsvoering veiliger en efficiënter kunt maken speel je op de toekomst in.’

Lager energieverbruik

Naast milieuaspecten spelen er de technische voordelen die de lineaire actuator heeft, boven de bezwaren van de olie-aangedreven hydraulische systemen. Mårtensson somt ze op: ‘Bij hydraulische systemen is de kans dat slangen breken zeer aanwezig. Je krijgt dan niet alleen zeer zwaar vervuilende olie in het milieu, maar als je in de buurt bent van een heet element in een installatie ontstaat er kans op brand door de sproeinevel die ontstaat door de breuk en de kracht die erachter zit.’

‘Daarnaast worden deze hydraulische systemen met dieselmotoren aangedreven, wat erg veel lawaai maakt. De lineaire actuator is geheel elektrisch aangedreven en ook alleen maar op het moment dat je hem inzet. Dat scheelt ook weer energie. De kenmerkende stationair lopende diesel is dus verleden tijd, en je energieverbruik neemt zienderogen af. Daarnaast is de elektrische motor die de actuator aandrijft fluisterstil, ook dat is een winstpunt voor de gebruiker en de omgeving.’

De kenmerkende stationair lopende diesel is dus verleden tijd.

De lineaire actuator van Cascade Drives werkt niet met olie maar met rondsels (een soort tandwielen) en een tandheugel (rails met ribbels waarover het tandwiel voortbeweegt). De tandwielen bewegen om de as van een elektrisch aangedreven roterende pin over de tandheugel. Zo duwen ze de staaf van naar links of rechts. De toepassing van een rondsel over een tandheugel om draaiende beweging om te zetten in rechte beweging is weliswaar niet nieuw, maar het probleem tot nu toe van deze techniek was echter dat voor zware voertuigen deze ofwel te weinig kracht opleverde, ofwel dat het de benodigde kracht te langzaam leverde. Dat kwam doordat er maar één rondsel over de tandheugel heen en weer rolde. Maar daar speelt de lineaire actuator van Cascade Drives nu slim op in.

Meer kracht

‘Het geheim van de technologie die wij hebben toegepast is dat de lineaire actuator gebruik maakt van meerdere rondsels op een tandheugel;‘pinions’ en ‘rack’’, legt Mårtensson uit. ‘Daardoor is de kracht waarmee een staaf in de actuator naar links of rechts geduwd wordt veel groter dan als er maar een rondsel in zit terwijl de snelheid niet omlaag gaat. Daardoor is onze elektrische actuator inzetbaar voor elke toepassing, klein en groot. Zeker in logistieke omgevingen en toepassingen in havens, waar heel veel hydrauliek is toegepast, kun je de lineaire actuator inzetten.’

Cascade Drives heeft diverse toepassingen ontwikkeld om bestaande hydraulische systemen te vervangen door de lineaire actuator. ‘Ik denk dat de lineaire actuator het antwoord van de toekomst is’, besluit Mårtensson.

Meer informatie via: https://info.innoenergy.com/electrify-your-heavy-equipment

Dit verhaal is aan u verteld door Cascade Drives  namens EIT InnoEnergy.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

Revolutionaire vinding kan vervuilende en risicovolle hydraulische cilinder vervangen | NT

Revolutionaire vinding kan vervuilende en risicovolle hydraulische cilinder vervangen

Brand Stories

De traditionele hydraulische cilinder die ook in heel veel logistieke en haven-gerelateerde toepassingen zit, vormt een milieurisico als er lekkage optreedt, maakt veel lawaai en verbruikt onnodig veel (diesel)energie. Dat kan ook anders.

190913_PowerSteering_frontal_2700x1800

In deze editie van Brand Stories vertelt Cascade Drives namens EIT InnoEnergy zijn verhaal over de door hen ontwikkelde lineaire actuator. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

‘De lineaire actuator kan in principe elke hydraulische toepassing vervangen’, begint Max Mårtensson, Sales Engineer bij Cascade Drives AB. ‘Denk aan stuurbekrachtiging in trucks, laadplatforms op vrachtwagens, vorkhefliften op distributiecentra, maar ook in heavy duty Straddle Carriers die in de havens grote containers tillen, kun je een lineaire actuator toepassen. Een van de vele voordelen is namelijk dat je met een lineaire actuator ongelimiteerd kracht kunt zetten, waar dat met hydraulische druk steeds meer afneemt naarmate je bereik groter wordt. Maar er zijn meer voordelen.’

Met een lineaire actuator kun je ongelimiteerd kracht zetten.

Mårtensson anticipeert met zijn lineaire actuator op het aantrekken van milieuwetgeving. ‘Hoewel dat nu nog niet gerealiseerd is willen wij hier wel op voorbereid zijn. Vroeg of laat wordt milieuwetgeving sowieso aangescherpt. Dat zie je ook in andere bedrijfstakken, zoals bij vrachtverkeer en in de binnenscheepvaart. Het milieu en de milieubelasting gaat een steeds zwaardere rol spelen. De footprint die je als bedrijf hebt, gaat daarom ook steeds zwaarder tellen, alleen al in je imagovorming. Als je daarnaast ook je bedrijfsvoering veiliger en efficiënter kunt maken speel je op de toekomst in.’

Lager energieverbruik

Naast milieuaspecten spelen er de technische voordelen die de lineaire actuator heeft, boven de bezwaren van de olie-aangedreven hydraulische systemen. Mårtensson somt ze op: ‘Bij hydraulische systemen is de kans dat slangen breken zeer aanwezig. Je krijgt dan niet alleen zeer zwaar vervuilende olie in het milieu, maar als je in de buurt bent van een heet element in een installatie ontstaat er kans op brand door de sproeinevel die ontstaat door de breuk en de kracht die erachter zit.’

‘Daarnaast worden deze hydraulische systemen met dieselmotoren aangedreven, wat erg veel lawaai maakt. De lineaire actuator is geheel elektrisch aangedreven en ook alleen maar op het moment dat je hem inzet. Dat scheelt ook weer energie. De kenmerkende stationair lopende diesel is dus verleden tijd, en je energieverbruik neemt zienderogen af. Daarnaast is de elektrische motor die de actuator aandrijft fluisterstil, ook dat is een winstpunt voor de gebruiker en de omgeving.’

De kenmerkende stationair lopende diesel is dus verleden tijd.

De lineaire actuator van Cascade Drives werkt niet met olie maar met rondsels (een soort tandwielen) en een tandheugel (rails met ribbels waarover het tandwiel voortbeweegt). De tandwielen bewegen om de as van een elektrisch aangedreven roterende pin over de tandheugel. Zo duwen ze de staaf van naar links of rechts. De toepassing van een rondsel over een tandheugel om draaiende beweging om te zetten in rechte beweging is weliswaar niet nieuw, maar het probleem tot nu toe van deze techniek was echter dat voor zware voertuigen deze ofwel te weinig kracht opleverde, ofwel dat het de benodigde kracht te langzaam leverde. Dat kwam doordat er maar één rondsel over de tandheugel heen en weer rolde. Maar daar speelt de lineaire actuator van Cascade Drives nu slim op in.

Meer kracht

‘Het geheim van de technologie die wij hebben toegepast is dat de lineaire actuator gebruik maakt van meerdere rondsels op een tandheugel;‘pinions’ en ‘rack’’, legt Mårtensson uit. ‘Daardoor is de kracht waarmee een staaf in de actuator naar links of rechts geduwd wordt veel groter dan als er maar een rondsel in zit terwijl de snelheid niet omlaag gaat. Daardoor is onze elektrische actuator inzetbaar voor elke toepassing, klein en groot. Zeker in logistieke omgevingen en toepassingen in havens, waar heel veel hydrauliek is toegepast, kun je de lineaire actuator inzetten.’

Cascade Drives heeft diverse toepassingen ontwikkeld om bestaande hydraulische systemen te vervangen door de lineaire actuator. ‘Ik denk dat de lineaire actuator het antwoord van de toekomst is’, besluit Mårtensson.

Meer informatie via: https://info.innoenergy.com/electrify-your-heavy-equipment

Dit verhaal is aan u verteld door Cascade Drives  namens EIT InnoEnergy.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.