In deze editie van Brand Stories vertellen Flexport en Rensair over het belang van een betrouwbare en flexibele supply chain. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Door met Flexport samen te werken, kreeg Rensair volledige transparantie over het verplaatsen van inventaris, een vereenvoudigd boekingsproces, betrouwbare uitvoering en ondersteuning op de reis naar CO2-neutraliteit.

De luchtreiniger van Rensair is ruim 20 jaar geleden ontwikkeld door Henrik Hendriksen, een Deense ingenieur en uitvinder die de norm heeft bepaald voor echt schone lucht. Vandaag de dag blijven Henriks zonen Frederik en Christian Hendriksen de technologie wereldwijd produceren en distribueren.

Kritieke groeiperiode

De afgelopen 12 maanden waren een kritieke groeiperiode voor Rensair. Toen COVID-19 zich begon te verspreiden, werd het duidelijk dat overdracht van het virus via de lucht het grootste risico vormde voor de openbare veiligheid. Met zijn vermogen om minimaal 99,97% van de virussen en verontreinigende stoffen in de lucht te verwijderen, waaronder het coronavirus, steeg de vraag naar producten van Rensair.

Omdat het product van Rensair snel van een niche naar een massamarkt ging, was het geen eenvoudige taak om te reageren op de intense vraag naar zijn producten en tegelijkertijd te voldoen aan strakke deadlines.

Landen hadden hun grenzen gesloten, wat betekende dat reizen en transport streng werden beperkt – allemaal met gevolgen voor de logistieke kosten en doorlooptijden. Waar Rensair doorgaans in staat was geweest om met langere doorlooptijden om te gaan, werd het bedrijf nu benaderd door scholen, bouwplaatsen en andere sectoren die tijdens de pandemie operationeel bleven maar de veiligheid van klanten, studenten, medewerkers en patiënten moesten garanderen.

Uitdagende situaties

‘Een van de meest uitdagende situaties waarmee we in deze tijd werden geconfronteerd, was het werken met een andere expediteur toen we binnen enkele dagen een product van China naar het VK moesten krijgen – in plaats daarvan duurde het enkele weken. Dit was een wake-up call en we realiseerden ons dat er iets moest veranderen’, vertelt Christian Hendriksen, mede-oprichter en CEO van Rensair.

‘Traditioneel waren doorlooptijden geen probleem – we verzenden hoogwaardige goederen en onderhandelden met klanten wanneer ze zouden aankomen. In de pandemische omgeving veranderde dat echter volledig en werd ons gevraagd om bestellingen binnen een paar dagen te vervullen, soms zelfs de volgende dag.’

Ghislain Liabeuf, Operations and Logistics Director bij Rensair, kwam in november 2020 bij het bedrijf in een complexe tijd. ‘De eerste beslissing die ik met Christian nam, was om over te schakelen van lucht- naar zeevracht. Toen we begonnen op te schalen, hadden we te maken met internationale verzending in de slechtste tijden die we hadden gezien. We vertrouwden erop om al onze goederen vanuit Azië in te vliegen om producten zo snel mogelijk bij klanten te krijgen. Dit was zowel een extreem dure als onhoudbare strategie’

Verwachtingen managen

Om Rensair in staat te stellen meer goederen over zee te verzenden, was het essentieel om de supply chain zichtbaar te houden om de verwachtingen van de klant te managen. Door vanaf dat moment gebruik te maken van de geavanceerde technologie en data-analyse van het Flexport Platform en de ondersteuning van een toegewijd team van operaties en data-experts, is Rensair tegenwoordig in staat om een ​​dieper inzicht te krijgen in zijn leveringen – van ophalen in de haven tot lege retour, en realtime tracking tijdens de verzending.

Deze zichtbaarheid, en de kennis die het Flexport-team heeft over verzendtermijnen, stelt Rensair ook in staat om gemakkelijk terug te schakelen naar luchtvracht wanneer ze dringende leveringsdeadlines moeten halen die niet voldoen aan de reguliere levertijden over zee.

Naast het overschakelen van lucht- naar zeevracht, nam Rensair de beslissing om voorraden op te bouwen en zijn magazijnen met inventaris te vullen, zodat het er zeker van was dat het aan de toekomstige vraag van klanten kon voldoen. Dit zorgde voor meer veerkracht in de hele toeleveringsketen.

Communicatie

Het platform stelt Rensair ook in staat te profiteren van verbeterde communicatie met zijn leverancier, met functies zoals escalatie van uitzonderingen, gecentraliseerde verzendingscommunicatie, documentatie en verzendgegevens op één plek – het verminderen van de e-mail, spreadsheet en telefoontjes heen en weer die doorgaans vereist zijn in zendingbeheer.

Liabeuf. ‘Het platform zelf hielp ook bij het verlichten van alle communicatie-uitdagingen waarmee we eerder te maken hadden. Elke zending had slechts één referentie en ik kon gemakkelijk zien welke documenten nodig waren om ervoor te zorgen dat de douaneafhandeling altijd op tijd zou gebeuren.’

‘Een van de dingen waar we nog naar kijken is om een ​​deel van onze productie dichter bij onze eindklanten te brengen, onze focus te vergroten op meer lokaal geproduceerde producten en individuele componenten te verplaatsen in plaats van volledig ontwikkelde producten. Dat zou niet mogelijk zijn zonder de hands-on benadering en strategische begeleiding van Flexport.’

Dit verhaal is aan u verteld door Flexport.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.