In deze editie van Brand Stories vertellen Flexport en Fairphone over de manier waarop zij de supply chain inzichtelijk en CO2-neutraal maken. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Fairphone is opgericht in 2013 en ontwerpt, produceert en verkoopt smartphones die zijn gemaakt van duurzaam geproduceerde materialen en waarbij gelet wordt op eerlijke arbeidspraktijken. De smartphone-maker wil namelijk de bewustwording van belangrijke maatschappelijke vraagstukken vergroten. Een optimale en CO2-neutrale supply chain is daar een belangrijk onderdeel van.

Inzicht bieden

Om die missie te kunnen waarmaken, had Fairphone een logistieke partner nodig die inzicht zou bieden in de hele toeleveringsketen, het helpen bij het compenseren van de CO2-uitstoot om zijn bredere duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken en dat beschikt over een gespecialiseerd team van toegewijde operatie-, douane- en data-experts om zendingen bij elke stap te beheren. En daarbij actief mee te denken met de eigen bedrijfsdoelstellingen.

Zo kon Fairphone haar CO2-uitstoot aanzienlijk verminderen door af te stappen van luchtvracht en van het spoor gebruik te maken. Dat levert niet alleen een forse uitstootbesparing op, maar leidde ook tot een kostenreductie van maar liefst 28%.

Eigen compensatieprogramma

Voor de daadwerkelijk gerealiseerde uitstoot voor de zeevracht heeft Flexport een eigen compensatieprogramma, zodat de producten volledig CO2-neutraal getransporteerd worden. ‘De reductie van CO2 in onze inkomende logistiek lag voor ons nog niet binnen de mogelijkheden. Met Flexport-programma konden we echter direct beginnen met CO2-compensatie voor al onze zendingen’, vertelt Amanda McElmurray, Supply Chain Manager bij Fairphone.

Voordat Fairphone samenwerkte met Flexport, had de producent te maken met voorraadtekorten en onzichtbaarheid van zendingen vanaf het moment van afhaling door de fabriek. McElmurray: ‘Ons supply chain-team besteedde 25% van de tijd aan het inwinnen van essentiële informatie over zendingen. Grote productlanceringen kwamen in gevaar omdat we ons afvroegen waar onze voorraad was en of deze op tijd zou aankomen. Nu Flexport aan boord is, kost het volgen van onze zendingen – en nog belangrijker, de uitzonderingen – slechts 5% van onze tijd. Dit maakt het team enorm vrij en geeft ons gemoedsrust.’

Documenten centraliseren

Door alle verzendingscommunicatie, gegevens en documenten te centraliseren via het digitale platform van Flexport – in plaats van opgesloten in e-mailketens – werd het mogelijk om een ​​uitgebreid overzicht te krijgen van de gehele logistieke keten van Fairphone, met gemakkelijke toegang tot realtime updates.

‘We loggen gewoon in op het platform en alle data is direct te zien. De software wordt steeds beter. Er worden regelmatig nieuwe functies toegevoegd waarvan ik dacht dat ik ze nooit nodig had, maar waar ik nu volledig op vertrouw.’

Doorlooptijden verkorten

Met een toegewijd team dat zorgt voor efficiëntie in de PO-, boekings- en douaneprocessen op de plaats van herkomst, heeft Flexport ook twee dagen aan doorlooptijden verkort, die voorheen een week duurden. ‘We waren gewend om vertragingen in doorlooptijden te accepteren en alleen te worden benaderd als er iets mis ging. Dat is nu wel veranderd met deze samenwerking’, legt McElmurray uit.

Door de verbeterde zichtbaarheid van de toeleveringsketen, geconsolideerde verzenddocumentatie en open kanalen met ondersteuningsteams ter plaatse te bieden, heeft het Flexport-team de betrouwbaarheid van Fairphone-zendingen fors verbeterd, waardoor nu 95% van alle zendingen op tijd aankomt.

‘Het team van Flexport is goed in het managen van verwachtingen in combinatie met hun technologie om te voorspellen hoe lang zendingen zullen duren.’ Een van de belangrijkste verschillen, zo benadrukt McElmurray, is dat het team bij elke stap vinger aan de pols houdt. ‘In plaats van te wachten tot de douane klaar is, begint Flexport onmiddellijk uit te zoeken wat er aan de hand is en lost het eventuele vertragingen op.’

Dit verhaal is aan u verteld door Flexport.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.