Innovatief Roland XLS schuifzeil: sneller, veilig, flexibel en gezekerd vervoer in alle modaliteiten

Brand Stories

Lading die kan schuiven of ‘bulgen’ zorgt voor onveilige situaties op de weg, mogelijke schade aan de lading zelf, bijbehorende kosten en vertraging, en zelfs weigering als de trailer op een trein moet worden geladen. Roland International (onderdeel van de Cargo Control Company) uit Tiel ontwikkelde samen met Ewals een XLS-oplossing waarbij al deze bezwaren weggenomen zijn, en diefstal ook nog eens praktisch onmogelijk is gemaakt.

In deze editie van Brand Stories vertelt Cargo Control Company zijn verhaal over het innovatieve Roland XLS schuifzeil. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

‘Dit is echt een gamechanger’, zegt Frans Janssen (Product Manager) van Cargo Control Company. In nauwe samenwerking met Bart van Rens, fleetmanager bij Ewals, ontwikkelde hij het Roland XLS schuifzeil voor trailers. Inmiddels rijden er zo’n 4.000 trailers van Ewals, Arcese en Sostmeier in Europa met deze nieuwe generatie schuifzeilen.

Uitpuilende lading

‘Iedereen kent de oude situatie met een standaard schuifzeil oplegger’, legt Frans Janssen bij Cargo Control Company, uit. ‘Bijvoorbeeld bij het laden van autobanden, maar ook bij big bags, katoen, dozen op pallets, enzovoorts. In heel veel gevallen gaat losse lading door het rijden wat ‘werken’ en komt tegen het schuifzeil aan. Dat gaat vervolgens uitpuilen, wat niet alleen kan gaan scheuren, maar ook het lossen veel lastiger maakt, en vooral de trailer ook breder maakt. Hierdoor wordt de trailer simpelweg van de weg gehaald of geweigerd als hij op een trein geladen moet worden, wat weer een enorme vertraging oplevert. En dat wil je niet in transport: tijd is geld.’

In veel trailers worden traditioneel houten of aluminium planken horizontaal tussen verticale rongen geplaatst. Janssen: ‘Dat is handwerk, en niet zonder gevaar, want menig chauffeur zal wel eens een plank op zijn hoofd gekregen hebben bij het monteren of bij het eruit halen. Bovendien kan het voertuig geweigerd worden door de verlader indien niet alle planken aanwezig zijn. Je wint al snel zo’n twintig tot veertig minuten per stop omdat je veel sneller kunt laden/lossen en ook niet bij het overladen met tijdrovende herstelhandelingen komt te zitten.’

XLS schuifzeil

Diefstal voorkomen

Ook diefstal met een conventioneel schuifzeil was zeer eenvoudig. ‘Dieven sneden dan vaak een kijkgat in het zeil als de trailer ergens geparkeerd stond en als de lading interessant bleek, werd het hele zeil weggesneden en de lading meegenomen. Al deze bezwaren zijn nu met de XLS-oplossing in één klap weggenomen’, zegt Janssen.

Het Roland XLS-schuifzeil is een schuifzeil waarbij twintig hoogwaardige aluminium latten verticaal in het zeil zijn ingelast. Voordat er via de achterzijde geladen wordt brengt de chauffeur het zeil op voorspanning door middel van twee horizontale banden. Hierdoor komt het zeil iets naar binnen te staan, zodat het zeil maximale kracht kan leveren. Het uitladen gebeurt vervolgens ook via de achterzijde.

EN 12642 XL gecertificeerd

Janssen vertelt verder: ‘Is de trailer volgeladen, dan kan de lading veillig leunen tegen de zijkanten – zonder dat de wettelijke breedte wordt overschreden. De zijkanten blijven ook zo, wat de lading ook doet. Door de stijfheid van de aluminium latten en de voorspanning kan de lading niet meer ‘bulgen’, terwijl diefstal onmogelijk is door die hoogwaardige aluminium latten. Bovendien is je stabiliteit tijdens het rijden gegarandeerd.’ Met Roland XLS schuifzeilen voldoet de trailer altijd aan het XL-certificaat (EN 12642 XL).

De Roland XLS schuifzeilen worden af-fabriek gemonteerd op nieuwe trailers (Krone, Wielton, Schmitz of Tirsan), waardoor ondernemers bij nieuwe bestellingen meteen de voordelen van deze innovatieve zeilen krijgen. Janssen: ‘We worden vaak gevraagd wat de ROI van deze nieuwe zeilen is, omdat ze iets duurder zijn dan een conventionele standaard schuifzeil. Als je meeneemt dat je tijdwinst boekt, de veiligheid vergroot, diefstalkansen zwaar vermindert, kortom je kwaliteit van dienstverlening opkrikt, heb je binnen een jaar al je ROI bereikt.’

elandtest

Elandtest

De Roland XLS schuifzeilen zijn uitgebreid getest voordat ze jaren geleden op de markt zijn gebracht. Janssen: ‘Met een soort Elandtest hebben we vrachtwagens met lading op een afgesloten terrein de meest lastige en snelle wendingen laten uitvoeren. Die dynamische test hebben ze glansrijk doorstaan. Maar ook de statische test, dus bij stilstand en beweeglijke lading, is volkomen geslaagd. Niet voor niets dat Ewals en Arcese al jarenlang rijden met hun volledige wagenpark uitgerust met XLS schuifzeilen, en naar volle tevredenheid!’

Roland is onderdeel van de Cargo Control Company (C3). C3 is de nummer 1 leverancier van slimme ladingzekeringsoplossingen voor de Europese transportindustrie, met 9 verkoopkantoren in heel Europa. ‘Dankzij onze toonaangevende merken LoadLok en Roland, worden we erkend voor onze innovatieve en hi-tech benadering van zowel onze producten, productie en supply chain-oplossingen. Roland levert hoge kwaliteit, klantspecifieke schuifzeilen aan OEM, carrosseriebouwers en grote wagenparkbeheerders.’

Cargo Control Company

Dit verhaal is aan u verteld door Cargo Control Company.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

Innovatief Roland XLS schuifzeil: sneller, veilig, flexibel en gezekerd vervoer in alle modaliteiten | NT

Innovatief Roland XLS schuifzeil: sneller, veilig, flexibel en gezekerd vervoer in alle modaliteiten

Brand Stories

Lading die kan schuiven of ‘bulgen’ zorgt voor onveilige situaties op de weg, mogelijke schade aan de lading zelf, bijbehorende kosten en vertraging, en zelfs weigering als de trailer op een trein moet worden geladen. Roland International (onderdeel van de Cargo Control Company) uit Tiel ontwikkelde samen met Ewals een XLS-oplossing waarbij al deze bezwaren weggenomen zijn, en diefstal ook nog eens praktisch onmogelijk is gemaakt.

In deze editie van Brand Stories vertelt Cargo Control Company zijn verhaal over het innovatieve Roland XLS schuifzeil. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

‘Dit is echt een gamechanger’, zegt Frans Janssen (Product Manager) van Cargo Control Company. In nauwe samenwerking met Bart van Rens, fleetmanager bij Ewals, ontwikkelde hij het Roland XLS schuifzeil voor trailers. Inmiddels rijden er zo’n 4.000 trailers van Ewals, Arcese en Sostmeier in Europa met deze nieuwe generatie schuifzeilen.

Uitpuilende lading

‘Iedereen kent de oude situatie met een standaard schuifzeil oplegger’, legt Frans Janssen bij Cargo Control Company, uit. ‘Bijvoorbeeld bij het laden van autobanden, maar ook bij big bags, katoen, dozen op pallets, enzovoorts. In heel veel gevallen gaat losse lading door het rijden wat ‘werken’ en komt tegen het schuifzeil aan. Dat gaat vervolgens uitpuilen, wat niet alleen kan gaan scheuren, maar ook het lossen veel lastiger maakt, en vooral de trailer ook breder maakt. Hierdoor wordt de trailer simpelweg van de weg gehaald of geweigerd als hij op een trein geladen moet worden, wat weer een enorme vertraging oplevert. En dat wil je niet in transport: tijd is geld.’

In veel trailers worden traditioneel houten of aluminium planken horizontaal tussen verticale rongen geplaatst. Janssen: ‘Dat is handwerk, en niet zonder gevaar, want menig chauffeur zal wel eens een plank op zijn hoofd gekregen hebben bij het monteren of bij het eruit halen. Bovendien kan het voertuig geweigerd worden door de verlader indien niet alle planken aanwezig zijn. Je wint al snel zo’n twintig tot veertig minuten per stop omdat je veel sneller kunt laden/lossen en ook niet bij het overladen met tijdrovende herstelhandelingen komt te zitten.’

XLS schuifzeil

Diefstal voorkomen

Ook diefstal met een conventioneel schuifzeil was zeer eenvoudig. ‘Dieven sneden dan vaak een kijkgat in het zeil als de trailer ergens geparkeerd stond en als de lading interessant bleek, werd het hele zeil weggesneden en de lading meegenomen. Al deze bezwaren zijn nu met de XLS-oplossing in één klap weggenomen’, zegt Janssen.

Het Roland XLS-schuifzeil is een schuifzeil waarbij twintig hoogwaardige aluminium latten verticaal in het zeil zijn ingelast. Voordat er via de achterzijde geladen wordt brengt de chauffeur het zeil op voorspanning door middel van twee horizontale banden. Hierdoor komt het zeil iets naar binnen te staan, zodat het zeil maximale kracht kan leveren. Het uitladen gebeurt vervolgens ook via de achterzijde.

EN 12642 XL gecertificeerd

Janssen vertelt verder: ‘Is de trailer volgeladen, dan kan de lading veillig leunen tegen de zijkanten – zonder dat de wettelijke breedte wordt overschreden. De zijkanten blijven ook zo, wat de lading ook doet. Door de stijfheid van de aluminium latten en de voorspanning kan de lading niet meer ‘bulgen’, terwijl diefstal onmogelijk is door die hoogwaardige aluminium latten. Bovendien is je stabiliteit tijdens het rijden gegarandeerd.’ Met Roland XLS schuifzeilen voldoet de trailer altijd aan het XL-certificaat (EN 12642 XL).

De Roland XLS schuifzeilen worden af-fabriek gemonteerd op nieuwe trailers (Krone, Wielton, Schmitz of Tirsan), waardoor ondernemers bij nieuwe bestellingen meteen de voordelen van deze innovatieve zeilen krijgen. Janssen: ‘We worden vaak gevraagd wat de ROI van deze nieuwe zeilen is, omdat ze iets duurder zijn dan een conventionele standaard schuifzeil. Als je meeneemt dat je tijdwinst boekt, de veiligheid vergroot, diefstalkansen zwaar vermindert, kortom je kwaliteit van dienstverlening opkrikt, heb je binnen een jaar al je ROI bereikt.’

elandtest

Elandtest

De Roland XLS schuifzeilen zijn uitgebreid getest voordat ze jaren geleden op de markt zijn gebracht. Janssen: ‘Met een soort Elandtest hebben we vrachtwagens met lading op een afgesloten terrein de meest lastige en snelle wendingen laten uitvoeren. Die dynamische test hebben ze glansrijk doorstaan. Maar ook de statische test, dus bij stilstand en beweeglijke lading, is volkomen geslaagd. Niet voor niets dat Ewals en Arcese al jarenlang rijden met hun volledige wagenpark uitgerust met XLS schuifzeilen, en naar volle tevredenheid!’

Roland is onderdeel van de Cargo Control Company (C3). C3 is de nummer 1 leverancier van slimme ladingzekeringsoplossingen voor de Europese transportindustrie, met 9 verkoopkantoren in heel Europa. ‘Dankzij onze toonaangevende merken LoadLok en Roland, worden we erkend voor onze innovatieve en hi-tech benadering van zowel onze producten, productie en supply chain-oplossingen. Roland levert hoge kwaliteit, klantspecifieke schuifzeilen aan OEM, carrosseriebouwers en grote wagenparkbeheerders.’

Cargo Control Company

Dit verhaal is aan u verteld door Cargo Control Company.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.