In deze editie van Brand Stories vertellen Flexport en NA-KD over de manier waarop zij de supplychain inzichtelijk maken. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

NA-KD, met hoofdkantoor in Göteborg, Zweden, werd opgericht in 2015 en is een online modemerk dat momenteel Europa verovert. Daarbij wordt de webwinkel voortdurend uitgedaagd om gelijke tred te houden met de productvolumes die nodig zijn om een ​​snel groeiend klantenbestand te ondersteunen.

De webwinkel is actief in de online modehandel en daarbij extreem snel en sterk geglobaliseerd, met een breed netwerk van leveranciers en fabrikanten die werken om goederen naar klanten over de hele wereld te verzenden.

Doorlooptijden

Deze complexiteit neemt voortdurend toe naarmate het bedrijf groeit en nieuwe ontwerpen en leveranciers introduceert, waarbij NA-KD moet voldoen aan de vraag om goederen met korte cycli te distribueren. Als zodanig zijn doorlooptijden, nauwkeurigheid, beschikbaarheid en betrouwbaarheid allemaal van cruciaal belang voor NA-KD om loyale klanten te werven en te behouden.

Voordat het met Flexport werkte, moest het logistieke team van NA-KD grote hoeveelheden producten handmatig beheren via spreadsheets en e-mails, wat betekent dat ze beperkt zicht hadden op waar hun voorraad zich in de toeleveringsketen bevond, wat een grote uitdaging vormde voor hun prognoses en planning.

Iman Abdallah, Operations and Business Development bij NA-KD, legt uit: ‘In het begin was zichtbaarheid een groot pijnpunt, in de mate dat onze inkomende zendingen soms onverwachts in onze magazijnen opdoken. Dit had grote gevolgen voor ons hele bedrijf, bijvoorbeeld met magazijnen die niet klaar waren voor verzendingen of met onvoldoende personeel om containers te lossen.’

De e-commerce specialist had een digitale oplossing nodig die kritieke verzendgegevens op één plek kon beheren en verzamelen en tegelijkertijd de zichtbaarheid bood om goed te voorspellen en te communiceren met de wereldwijde leveranciers.

Platform

Met Flexport is NA-KD in staat geweest om zijn leveranciers rechtstreeks op het platform te onboarden, waardoor ze een gedeelde werkruimte hebben om samen te werken en bestellingen te beheren, met rapportage en analyse om verantwoording af te leggen aan elk van haar leveranciersrelaties. Daarnaast gebruikt NA-KD het Flexport Platform om hun inkooporders (PO’s) te volgen. Dit betekent dat alle leveranciers van NA-KD nu exact dezelfde communicatie, updates en gegevens ontvangen wanneer en wanneer ze die nodig hebben.

‘We hadden realtime toegang tot onze gegevens nodig, zodat onze teams konden begrijpen wat er gebeurde met onze zendingen en een beter oordeel kunnen vellen. Historische gegevens waren een andere belangrijke factor voor de strategische planning. Het inzicht in hoe volumes of doorlooptijden zich in de loop van de tijd hadden ontwikkeld, gaven ons essentiële informatie voor onze besluitvorming en marketingcampagnes’, legt Iman uit.

Met Flexport heeft NA-KD nu toegang tot analyses die helpen de supplychain-gegevens te ontsluiten om betere beslissingen te nemen. Dit omvat de mogelijkheid om ‘landed cost’ en containergebruik te evalueren of aangepaste rapporten te maken om snel eventuele prangende vragen te beantwoorden. Om de rapportage-effectiviteit verder te vergroten, heeft NA-KD API-integraties met het Flexport Platform, zodat alle gegevens eenvoudig kunnen worden geïntegreerd met de eigen interne systemen en processen.

Analyseren

‘Wat Flexport ons uiteindelijk bracht, was het vermogen om te analyseren en slimmere beslissingen te nemen, door een meer holistische kijk op onze toeleveringsketen. Het betekende dat we ons konden concentreren op het daadwerkelijk beheren van de logistiek in plaats van al onze energie te steken in het sorteren en verwerken van Excel-sheets’, vertelt Julia Assarsson, Hoofd Inkomend en Douane.

Sinds het begin van de pandemie is deze manier van werken cruciaal gebleken voor NA-KD om door de crisis te navigeren. Met de steun van het Flexport-team nam de organisatie een vroege beslissing om haar goederen prioriteit te geven op basis van verschillende verzendcriteria en prijsniveaus, waarbij ze ook zendingen opsplitste en naar verschillende routes of transportmodi keek.

‘Gedurende Covid-19 was er volledige transparantie tussen beide teams, constante communicatie en werden eventuele problemen concreet besproken. Cruciaal was dat de teams voortdurend gefocust waren op het vinden van oplossingen voor problemen die zich voordeden’, besluit Iman.

Dit verhaal is aan u verteld door Flexport.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.