‘Groene cirkel’ kernpunt duurzaamheidsvisie luchtvrachtspecialist DJMiddelkoop

BRAND STORIES

Zelf stroom opwekken, opslaan én voor het eigen wagenpark gebruiken is de gedachte achter de ‘groene cirkel’ van DJMiddelkoop om op een effectieve manier de duurzaamheidsdoelstellingen die het bedrijf heeft geformuleerd, te realiseren.

Foto: DJMiddelkoop
In deze editie van Brand Stories vertelt DJMiddelkoop zijn verhaal over de duurzaamheidsvisie. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

‘Duurzaamheid is voor ons eigenlijk vanzelfsprekend. Dat zit in het dna van een familiebedrijf als het onze. Je bent altijd al met een langetermijnvisie bezig, met toekomstige generaties, en dus ook met duurzaamheid. Maar toen we in 2018 ruim 2000 zonnepanelen op ons dak legden, bleek dit opeens het hefboomeffect te zijn voor de duurzaamheidsvisie die we onder de noemer ‘groene cirkel’ nu verder kunnen realiseren.’

Rob Middelkoop, algemeen directeur van DJMiddelkoop & Zn., is de derde generatie van dit 90-jarige bedrijf, dat inmiddels een van de grote spelers op het gebied van luchtvrachtvervoer in Nederland is geworden. Hij vertelt over de duurzaamheidsvisie van het bedrijf en de focus op een schonere toekomst.

Mijlpalen

‘Op bepaalde momenten verzilver je die duurzaamheidsmijlpalen, bijvoorbeeld de Lean & Green Star in 2017. In 2018 legden we ruim 2000 zonnepanelen op ons dak en in 2020 sloten we ons aan bij de innovatieve Pilot Milkrun Export, een initiatief van de luchthaven Schiphol om het aantal truckbewegingen drastisch te verminderen door bij expediteurs zendingen te combineren en daardoor vrachtwagens veel efficiënter te laden. Die pilot was zeer succesvol. In 2020 vertegenwoordigden wij de luchtvrachtvervoerders in de werkgroepen van een Schipholproject onder de naam Smart Cargo Mainport Program.’

Deze gebeurtenissen bleken een hefboomeffect voor het bedrijf op te leveren. Middelkoop: ‘We noemen het nu de groene cirkel. Alle deze feiten en pilots vallen nu samen en verhogen de efficiency aanzienlijk. We willen nu namelijk duurzame stroom zelf gaan opwekken, opslaan én gebruiken – de groene cirkel – voor onze ritten naar Schiphol. Daarvoor hebben we de intentie nog dit jaar met een truckleverancier een pilot te starten. Eerst gaan we met één elektrische truck vanaf op Schiphol rijden, mogelijk later volgt er een tweede. De stroom daarvoor komt dus van ons eigen dak, waardoor we zero-emissie rijden.’

Lees verder onder de foto.

Energie delen

Daarnaast heeft het bedrijf nóg twee pijlers op het duurzaamheidspalet vastgelegd. Middelkoop: ‘We willen over naar een geheel gasloze situatie voor ons bedrijfspand, zodat we ook daarmee een voorschot kunnen nemen op het Klimaatakkoord. Hiervoor is een bedrijf ingeschakeld om ons te adviseren. En mogelijk voor het bedrijvenpark Nieuw-Vennep Zuid waar we hier op gevestigd zijn kunnen we het overschot aan opgewekte stroom van ons eigen dak leveren. Want die tweeduizend zonnepanelen leveren zoveel stroom dat we dat voorlopig zelf niet kunnen opmaken, hoe graag we ook zouden willen. En wat is er dan mooier om dat met collega-ondernemers te gaan delen?’

Sinds enkele jaren is het managementteam ook uitgebreid. Naast de eigenaren, Rob Middelkoop, zijn broer Jeroen Middelkoop en zijn zwager Rob Elzinga zijn nu ook drie managers uit het bedrijf tot het managementteam toegetreden. ‘Dat maakt dat we meer draagkracht hebben om de bedrijfsvoering soepel te laten verlopen, en ook een oog op de toekomst en de groei te kunnen houden’, legt Middelkoop uit. ‘We kunnen de diverse projecten nu beter managen, ook projecten als de duurzaamheid waar ik het over heb.’

Elektrische range

Hij gaat vervolgens nader in op zijn visie op elektrisch rijden. De lokale ritten van en naar Schiphol, vanuit Nieuw-Vennep slechts enkele tientallen kilometers, kunnen uitstekend door een elektrische truck gedaan worden. De range is momenteel 300 km, dus dat is volgens Middelkop realiseerbaar, ook in de 24/7 dienstverlening die DJMiddelkoop kenmerkt. Voor de langere afstanden die het bedrijf in Nederland en België rijdt, mikt Middelkoop voor de nabije toekomst op hybride trucks.

‘Je moet altijd vooruitkijken. Wat nu nog niet is kan misschien morgen gerealiseerd worden’, zegt Middelkoop. ‘Dat geldt ook voor de batterijen. De capaciteit van de batterijen stijgt ieder jaar, dus de range wordt elk jaar groter. Maar het is soms wel puzzelen. Trucks gaan zo’n acht jaar mee, dus je moet nu al plannen hoe je die gaat inzetten de komende jaren, en welke aandrijving je kiest.’

Realiseerbaar

Met een staat van dienst van bijna een eeuw en een vooraanstaande positie als Nederlandse luchtvrachtspecialist is DJMiddelkoop een stabiel bedrijf waar 150 personen op de payroll staan en nauwelijks verloop laten zien. Een vaste ploeg van zo’n vijftig flexwerkers wordt daarnaast met grote regelmaat ingezet om de logistieke ambities die het bedrijf voor ogen heeft, mogelijk te maken.

‘Flexibiliteit is voor ons iets anders dan niet-betrokken’, legt Middelkoop uit. ‘Onze flex-schil is net zo betrokken bij het bedrijf als de vaste mensen. Ze dragen onze kleding, ze werken zij aan zij met de vaste mensen. Op ons negentigjarig feest waren ze vanzelfsprekend ook allemaal uitgenodigd. We zijn echt één team. En zo vullen we onze eigen vloot van 70 trucks ook met grote regelmaat aan met 30 trucks van kleinere bedrijven die in ons netwerk zitten. Samenwerking is wat ons betreft het middel om duurzaamheid realiseerbaar te maken’, besluit Middelkoop.

Dit verhaal is aan u verteld door DJMiddelkoop.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

‘Groene cirkel’ kernpunt duurzaamheidsvisie luchtvrachtspecialist DJMiddelkoop | NT

‘Groene cirkel’ kernpunt duurzaamheidsvisie luchtvrachtspecialist DJMiddelkoop

BRAND STORIES

Zelf stroom opwekken, opslaan én voor het eigen wagenpark gebruiken is de gedachte achter de ‘groene cirkel’ van DJMiddelkoop om op een effectieve manier de duurzaamheidsdoelstellingen die het bedrijf heeft geformuleerd, te realiseren.

Foto: DJMiddelkoop
In deze editie van Brand Stories vertelt DJMiddelkoop zijn verhaal over de duurzaamheidsvisie. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

‘Duurzaamheid is voor ons eigenlijk vanzelfsprekend. Dat zit in het dna van een familiebedrijf als het onze. Je bent altijd al met een langetermijnvisie bezig, met toekomstige generaties, en dus ook met duurzaamheid. Maar toen we in 2018 ruim 2000 zonnepanelen op ons dak legden, bleek dit opeens het hefboomeffect te zijn voor de duurzaamheidsvisie die we onder de noemer ‘groene cirkel’ nu verder kunnen realiseren.’

Rob Middelkoop, algemeen directeur van DJMiddelkoop & Zn., is de derde generatie van dit 90-jarige bedrijf, dat inmiddels een van de grote spelers op het gebied van luchtvrachtvervoer in Nederland is geworden. Hij vertelt over de duurzaamheidsvisie van het bedrijf en de focus op een schonere toekomst.

Mijlpalen

‘Op bepaalde momenten verzilver je die duurzaamheidsmijlpalen, bijvoorbeeld de Lean & Green Star in 2017. In 2018 legden we ruim 2000 zonnepanelen op ons dak en in 2020 sloten we ons aan bij de innovatieve Pilot Milkrun Export, een initiatief van de luchthaven Schiphol om het aantal truckbewegingen drastisch te verminderen door bij expediteurs zendingen te combineren en daardoor vrachtwagens veel efficiënter te laden. Die pilot was zeer succesvol. In 2020 vertegenwoordigden wij de luchtvrachtvervoerders in de werkgroepen van een Schipholproject onder de naam Smart Cargo Mainport Program.’

Deze gebeurtenissen bleken een hefboomeffect voor het bedrijf op te leveren. Middelkoop: ‘We noemen het nu de groene cirkel. Alle deze feiten en pilots vallen nu samen en verhogen de efficiency aanzienlijk. We willen nu namelijk duurzame stroom zelf gaan opwekken, opslaan én gebruiken – de groene cirkel – voor onze ritten naar Schiphol. Daarvoor hebben we de intentie nog dit jaar met een truckleverancier een pilot te starten. Eerst gaan we met één elektrische truck vanaf op Schiphol rijden, mogelijk later volgt er een tweede. De stroom daarvoor komt dus van ons eigen dak, waardoor we zero-emissie rijden.’

Lees verder onder de foto.

Energie delen

Daarnaast heeft het bedrijf nóg twee pijlers op het duurzaamheidspalet vastgelegd. Middelkoop: ‘We willen over naar een geheel gasloze situatie voor ons bedrijfspand, zodat we ook daarmee een voorschot kunnen nemen op het Klimaatakkoord. Hiervoor is een bedrijf ingeschakeld om ons te adviseren. En mogelijk voor het bedrijvenpark Nieuw-Vennep Zuid waar we hier op gevestigd zijn kunnen we het overschot aan opgewekte stroom van ons eigen dak leveren. Want die tweeduizend zonnepanelen leveren zoveel stroom dat we dat voorlopig zelf niet kunnen opmaken, hoe graag we ook zouden willen. En wat is er dan mooier om dat met collega-ondernemers te gaan delen?’

Sinds enkele jaren is het managementteam ook uitgebreid. Naast de eigenaren, Rob Middelkoop, zijn broer Jeroen Middelkoop en zijn zwager Rob Elzinga zijn nu ook drie managers uit het bedrijf tot het managementteam toegetreden. ‘Dat maakt dat we meer draagkracht hebben om de bedrijfsvoering soepel te laten verlopen, en ook een oog op de toekomst en de groei te kunnen houden’, legt Middelkoop uit. ‘We kunnen de diverse projecten nu beter managen, ook projecten als de duurzaamheid waar ik het over heb.’

Elektrische range

Hij gaat vervolgens nader in op zijn visie op elektrisch rijden. De lokale ritten van en naar Schiphol, vanuit Nieuw-Vennep slechts enkele tientallen kilometers, kunnen uitstekend door een elektrische truck gedaan worden. De range is momenteel 300 km, dus dat is volgens Middelkop realiseerbaar, ook in de 24/7 dienstverlening die DJMiddelkoop kenmerkt. Voor de langere afstanden die het bedrijf in Nederland en België rijdt, mikt Middelkoop voor de nabije toekomst op hybride trucks.

‘Je moet altijd vooruitkijken. Wat nu nog niet is kan misschien morgen gerealiseerd worden’, zegt Middelkoop. ‘Dat geldt ook voor de batterijen. De capaciteit van de batterijen stijgt ieder jaar, dus de range wordt elk jaar groter. Maar het is soms wel puzzelen. Trucks gaan zo’n acht jaar mee, dus je moet nu al plannen hoe je die gaat inzetten de komende jaren, en welke aandrijving je kiest.’

Realiseerbaar

Met een staat van dienst van bijna een eeuw en een vooraanstaande positie als Nederlandse luchtvrachtspecialist is DJMiddelkoop een stabiel bedrijf waar 150 personen op de payroll staan en nauwelijks verloop laten zien. Een vaste ploeg van zo’n vijftig flexwerkers wordt daarnaast met grote regelmaat ingezet om de logistieke ambities die het bedrijf voor ogen heeft, mogelijk te maken.

‘Flexibiliteit is voor ons iets anders dan niet-betrokken’, legt Middelkoop uit. ‘Onze flex-schil is net zo betrokken bij het bedrijf als de vaste mensen. Ze dragen onze kleding, ze werken zij aan zij met de vaste mensen. Op ons negentigjarig feest waren ze vanzelfsprekend ook allemaal uitgenodigd. We zijn echt één team. En zo vullen we onze eigen vloot van 70 trucks ook met grote regelmaat aan met 30 trucks van kleinere bedrijven die in ons netwerk zitten. Samenwerking is wat ons betreft het middel om duurzaamheid realiseerbaar te maken’, besluit Middelkoop.

Dit verhaal is aan u verteld door DJMiddelkoop.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.