Containers meten en ontgassen kan mobiel bij Customs Support Safety

Brand stories

Om een veilige werkomgeving te garanderen is het belangrijk dat containers, voordat ze kunnen worden betreden, gecontroleerd worden op schadelijke gassen. In 10 tot 15% van de gevallen is de lucht in een container niet op orde, en in dat percentage zitten ook containers die niet actief begast zijn voor vertrek. Customs Support Safety heeft zich gespecialiseerd in gasanalyses en risicomanagement. Het bedrijf biedt gasmetingen en verzorgt ook het ontgassen van containers.

In deze editie van Brand Stories vertelt Customs Support Safety zijn verhaal over de noodzaak van gasmetingen in containers en de mogelijkheden om te ontgassen. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Rick Kramer en Rinus de Bruijn buigen zich sinds september 2021 namens Customs Support Safety gezamenlijk over gasmetingen en het ontgassen van containers in Rotterdam. Dat doen ze via de Stop ’n Go in Rotterdam Botlek, een drive-in locatie waar containers met zowel mobiele als vaste installaties worden gecheckt. Volgens de arbo-regels is het noodzaak voor werkgevers om een veilige werkomgeving te creëren. Naar de smaak van Kramer en De Bruijn is daar nog te weinig controle op. ‘Gelukkig weten steeds meer bedrijven de weg naar ons te vinden. Dankzij de Stop ’n Go wordt het ook nog makkelijker gemaakt’, licht Kramer toe.

Productiegassen

Er is een aantal redenen om containers op gevaarlijke gassen te checken, legt Kramer uit. ‘Allereerst wordt een percentage van de containers voor transport begast. Bijvoorbeeld om ongedierte te bestrijden tijdens het transport van levensmiddelen. Bij aankomst kun je dan te maken hebben met restanten gas.’

Het grootste deel van de problemen met gassen in de containers heeft echter te maken met productiegassen die vrijkomen vanuit de producten die worden vervoerd. Kramer: ‘Denk aan schoenen, gelakte meubelen of aan elektronische apparatuur. De producten gaan zo snel mogelijk de container in, terwijl de verf of lijm soms nog nat is. Zo’n container is vervolgens lang onderweg, staat in de volle zon op een schip en krijgt onderwerp geen frisse lucht. Ja, dan kan het mis zijn bij aankomst.’

Grenswaardes

Voor de veiligheid en gezondheid van medewerkers is het van belang dat de waardes in een container niet te hoog zijn voordat deze gelost wordt. Kramer: ‘In 10 tot 15% van de gevallen worden grenswaardes overschreden. Voor de veiligheid van medewerkers zijn metingen daarom echt noodzakelijk.’

Als er na controle ontgassing nodig is, brengt dit kosten met zich mee. ‘Maar dat zet je af tegen de veiligheid en gezondheid van de medewerkers die de vracht lossen. Dan wegen die kosten niet op tegen een onveilige situatie’, legt De Bruijn uit.

Klanten krijgen van Customs Support Safety de nodige certificaten en een gasvrijverklaring wanneer een lading in orde is. Bovendien werkt de onderneming met een online portaal waarin de rapportages met alle waardes terug te vinden zijn.

Lees verder onder de foto.

Meteen doorrijden

Bij de Stop ’n Go kan zowel met mobiele als met vaste apparatuur een meting worden gedaan. Geen probleem dus als een container al op een truck staat. Wanneer de meting goed is, kan de chauffeur met de lading door. Wanneer niet, dan kan de container direct worden ontgast. Met de meetapparatuur kan Customs Support Safety ruim 400 gassen detecteren. Nog een groot voordeel: voor de meting hoeft de container niet geopend te worden, waardoor de zegels dus intact blijven.

Afhankelijk van de lading, hoe deze geladen is en de locatie van de container, wordt de lucht met blowers of zuigers geventileerd. Door gebruik te maken van zuigmondjes hoeft een container niet te worden geopend. De Bruijn: ‘Dat geniet vaak de voorkeur. Ook kan er worden gewerkt met een voorzetdeur en blowers. Na het ontgassen meten we de container opnieuw, wanneer de waardes dan binnen de grenzen vallen kan deze op weg naar de klant.’

Lees verder onder de foto.

Fysieke controle

Een groot voordeel van de gasmeting en ontgassing bij Customs Support is het mobiele aspect. Kramer: ‘Het kan zelfs bij een klant voor de deur.’ De Bruijn vult aan: ‘En een voordeel van onze locatie in de Botlek, vlak langs de A15, is dat hier ook direct de fysieke controle, de fyco, door de douane kan worden gedaan. We hebben daarnaast alle loodsfaciliteiten en ruimte om te luchten.’ Customs Support Safety beschikt over een eigen containerdepot met reachstacker.

Customs Support, waar Safety een onderdeel van is, biedt full-service douanediensten aan: snel, nauwkeurig, digitaal en compliant. Met een netwerk van meer dan zeventig strategische locaties in Europa en meer dan 1.100 douane experts, bieden ze alle douanediensten aan, van inklaring voor import en export, transit procedures tot fiscale vertegenwoordiging en douane-advies. De onderneming is actief in elf landen.

Dit verhaal is aan u verteld door Customs Support Safety.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

Containers meten en ontgassen kan mobiel bij Customs Support Safety | NT

Containers meten en ontgassen kan mobiel bij Customs Support Safety

Brand stories

Om een veilige werkomgeving te garanderen is het belangrijk dat containers, voordat ze kunnen worden betreden, gecontroleerd worden op schadelijke gassen. In 10 tot 15% van de gevallen is de lucht in een container niet op orde, en in dat percentage zitten ook containers die niet actief begast zijn voor vertrek. Customs Support Safety heeft zich gespecialiseerd in gasanalyses en risicomanagement. Het bedrijf biedt gasmetingen en verzorgt ook het ontgassen van containers.

In deze editie van Brand Stories vertelt Customs Support Safety zijn verhaal over de noodzaak van gasmetingen in containers en de mogelijkheden om te ontgassen. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Rick Kramer en Rinus de Bruijn buigen zich sinds september 2021 namens Customs Support Safety gezamenlijk over gasmetingen en het ontgassen van containers in Rotterdam. Dat doen ze via de Stop ’n Go in Rotterdam Botlek, een drive-in locatie waar containers met zowel mobiele als vaste installaties worden gecheckt. Volgens de arbo-regels is het noodzaak voor werkgevers om een veilige werkomgeving te creëren. Naar de smaak van Kramer en De Bruijn is daar nog te weinig controle op. ‘Gelukkig weten steeds meer bedrijven de weg naar ons te vinden. Dankzij de Stop ’n Go wordt het ook nog makkelijker gemaakt’, licht Kramer toe.

Productiegassen

Er is een aantal redenen om containers op gevaarlijke gassen te checken, legt Kramer uit. ‘Allereerst wordt een percentage van de containers voor transport begast. Bijvoorbeeld om ongedierte te bestrijden tijdens het transport van levensmiddelen. Bij aankomst kun je dan te maken hebben met restanten gas.’

Het grootste deel van de problemen met gassen in de containers heeft echter te maken met productiegassen die vrijkomen vanuit de producten die worden vervoerd. Kramer: ‘Denk aan schoenen, gelakte meubelen of aan elektronische apparatuur. De producten gaan zo snel mogelijk de container in, terwijl de verf of lijm soms nog nat is. Zo’n container is vervolgens lang onderweg, staat in de volle zon op een schip en krijgt onderwerp geen frisse lucht. Ja, dan kan het mis zijn bij aankomst.’

Grenswaardes

Voor de veiligheid en gezondheid van medewerkers is het van belang dat de waardes in een container niet te hoog zijn voordat deze gelost wordt. Kramer: ‘In 10 tot 15% van de gevallen worden grenswaardes overschreden. Voor de veiligheid van medewerkers zijn metingen daarom echt noodzakelijk.’

Als er na controle ontgassing nodig is, brengt dit kosten met zich mee. ‘Maar dat zet je af tegen de veiligheid en gezondheid van de medewerkers die de vracht lossen. Dan wegen die kosten niet op tegen een onveilige situatie’, legt De Bruijn uit.

Klanten krijgen van Customs Support Safety de nodige certificaten en een gasvrijverklaring wanneer een lading in orde is. Bovendien werkt de onderneming met een online portaal waarin de rapportages met alle waardes terug te vinden zijn.

Lees verder onder de foto.

Meteen doorrijden

Bij de Stop ’n Go kan zowel met mobiele als met vaste apparatuur een meting worden gedaan. Geen probleem dus als een container al op een truck staat. Wanneer de meting goed is, kan de chauffeur met de lading door. Wanneer niet, dan kan de container direct worden ontgast. Met de meetapparatuur kan Customs Support Safety ruim 400 gassen detecteren. Nog een groot voordeel: voor de meting hoeft de container niet geopend te worden, waardoor de zegels dus intact blijven.

Afhankelijk van de lading, hoe deze geladen is en de locatie van de container, wordt de lucht met blowers of zuigers geventileerd. Door gebruik te maken van zuigmondjes hoeft een container niet te worden geopend. De Bruijn: ‘Dat geniet vaak de voorkeur. Ook kan er worden gewerkt met een voorzetdeur en blowers. Na het ontgassen meten we de container opnieuw, wanneer de waardes dan binnen de grenzen vallen kan deze op weg naar de klant.’

Lees verder onder de foto.

Fysieke controle

Een groot voordeel van de gasmeting en ontgassing bij Customs Support is het mobiele aspect. Kramer: ‘Het kan zelfs bij een klant voor de deur.’ De Bruijn vult aan: ‘En een voordeel van onze locatie in de Botlek, vlak langs de A15, is dat hier ook direct de fysieke controle, de fyco, door de douane kan worden gedaan. We hebben daarnaast alle loodsfaciliteiten en ruimte om te luchten.’ Customs Support Safety beschikt over een eigen containerdepot met reachstacker.

Customs Support, waar Safety een onderdeel van is, biedt full-service douanediensten aan: snel, nauwkeurig, digitaal en compliant. Met een netwerk van meer dan zeventig strategische locaties in Europa en meer dan 1.100 douane experts, bieden ze alle douanediensten aan, van inklaring voor import en export, transit procedures tot fiscale vertegenwoordiging en douane-advies. De onderneming is actief in elf landen.

Dit verhaal is aan u verteld door Customs Support Safety.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.