Werken in de logistiek is leuker én efficiënter met Modality

Brand Stories

De logistieke sector heeft een steeds grotere uitdaging met het vinden van voldoende mensen. Automatisering kan de bestaande workforce ondersteunen in de werkzaamheden. ‘Als mensen minder tijd kwijt zijn aan orderverwerking, hebben ze bijvoorbeeld meer tijd beschikbaar voor persoonlijk klantcontact of het oplossen van ingewikkelde vraagstukken’, vertelt Jan Sekeris, mede-oprichter en directeur van logistiek softwarebedrijf Modality.

In deze editie van Brand Stories vertelt Modality zijn verhaal over het effect van automatisering van containerlogistiek op je workforce. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Modality is opgericht in 1996, een tijd waarin containerautomatisering nog in de kinderschoenen stond. Sindsdien heeft het ict-bedrijf haar diepgaande kennis van operationele processen gebruikt om bijna het gehele Nederlandse achterland te automatiseren.

Sekeris: ‘Met onze softwareoplossingen automatiseren we de hele logistieke keten van inland terminals, barge operators, rail operators en truck operators. Zij hebben allemaal connecties met de grote zeehavens. Wij koppelen en helpen hen met de achterlandlogistiek voor Nederland, België en Duitsland.’

Efficiency

Ondanks dat de logistieke sector in veel opzichten voorop loopt als het gaat om efficiency, is er nog altijd veel ruimte voor verbetering. ‘Zo zien we met name bij de orderverwerkings- en planningsafdelingen nog veel handmatige werkzaamheden plaatsvinden’, vertelt Sekeris.

‘Er zijn nog altijd mensen in de markt bezig met het overtypen van Excel- of pdf-bestanden. Dat wil je zoveel mogelijk automatiseren. Dat is sneller en veel minder foutgevoelig. Bovendien maak je je er als werkgever niet aantrekkelijk mee als mensen een groot deel van hun tijd bezig zijn met dit soort tijdrovende en repeterende werkzaamheden. Wij kunnen dat hele traject automatiseren en daarmee de sector efficiënter maken en leuker om in te werken.’

Zo bevolken momenteel vooral de babyboomers en generaties X de werkvloer in de logistiek. Maar het aandeel van generatie Y en Z, de Millennials, neemt snel toe. Zij zijn opgegroeid in een digitaal tijdperk.

‘Zingeving en iets bij kunnen dragen is voor deze generatie belangrijk’, weet Sekeris. ‘Daar valt het uitvoeren van veel handmatig werk, zoals het overtypen van Excel- of pdf-bestanden, niet onder. Bij de jongere medewerkers is dit nu al sterk terug te zien.’

Tekort aan professionals

De logistieke sector kampt al een tijdje met een tekort aan logistieke professionals. Ook komt de capaciteit regelmatig onder druk te staan door coronabesmettingen onder het personeel.

‘Het automatiseren van manuele handelingen zorgt ervoor dat deze druk opgevangen kan worden en processen bovendien beter op te schalen zijn’, legt Sekeris uit. ‘Wanneer operationele processen uit diverse handmatige handelingen bestaan, kost het meer tijd om nieuwe mensen in te werken en is het risico op fouten hoger. Automatisering van manuele handelingen zorgt ervoor dat foutmarges worden verkleind, inwerktijden worden verkort en processen zoveel mogelijk geborgd zijn.’

‘Dat geldt niet alleen voor de order entry, maar bijvoorbeeld ook voor planners. Als hij zoveel mogelijk geautomatiseerde adviezen krijgt, hoeft een planner zich alleen maar druk te maken over de probleemgevallen. Het automatiseren van repetitieve werkzaamheden zorgt ervoor dat er meer tijd is voor persoonlijk klantcontact en het oplossen van ingewikkelde vraagstukken’, vervolgt Sekeris.

Daarbij spreekt Modality als specialist in logistieke software altijd de taal van de logistieke dienstverlener. ‘We praten met de klant niet over de bits en bytes, maar over hun proces. Wat speelt er? Wat gaat goed? Wat gaat verkeerd of waar hebben ze moeite mee? Daar verzinnen we een oplossing voor.’

Containers stacken

‘Zo hebben we laatst voor een klant die 45% pdf-invoer van orders had, het hele proces geautomatiseerd. Ook hebben we een grafisch overzicht gemaakt voor een terminal en daarin beslisregels geïntroduceerd. Daardoor wordt de kraanmachinist veel beter geholpen met adviezen waar hij een container moet stacken. Vroeger wist een slimme kraanmachinist precies hoe hij zijn werk moest doen. Maar de volumes zijn nu zo gegroeid, dat kan gewoon niet meer zonder hulp van automatisering’, vertelt de Modality-directeur.

‘Dankzij automatisering in de logistieke ketens werken mensen vooral áán de winkel in plaats van ín de winkel. Ze kunnen hun tijd besteden aan het verbeteren van de processen en het daadwerkelijk helpen van klanten. Want uiteindelijk onderscheiden succesvolle organisaties zich van de minder succesvolle doordat ze de tijd en talenten van hun mensen zo effectief mogelijk benutten.’

Dit verhaal is aan u verteld door Modality.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

Werken in de logistiek is leuker én efficiënter met Modality | NT

Werken in de logistiek is leuker én efficiënter met Modality

Brand Stories

De logistieke sector heeft een steeds grotere uitdaging met het vinden van voldoende mensen. Automatisering kan de bestaande workforce ondersteunen in de werkzaamheden. ‘Als mensen minder tijd kwijt zijn aan orderverwerking, hebben ze bijvoorbeeld meer tijd beschikbaar voor persoonlijk klantcontact of het oplossen van ingewikkelde vraagstukken’, vertelt Jan Sekeris, mede-oprichter en directeur van logistiek softwarebedrijf Modality.

In deze editie van Brand Stories vertelt Modality zijn verhaal over het effect van automatisering van containerlogistiek op je workforce. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Modality is opgericht in 1996, een tijd waarin containerautomatisering nog in de kinderschoenen stond. Sindsdien heeft het ict-bedrijf haar diepgaande kennis van operationele processen gebruikt om bijna het gehele Nederlandse achterland te automatiseren.

Sekeris: ‘Met onze softwareoplossingen automatiseren we de hele logistieke keten van inland terminals, barge operators, rail operators en truck operators. Zij hebben allemaal connecties met de grote zeehavens. Wij koppelen en helpen hen met de achterlandlogistiek voor Nederland, België en Duitsland.’

Efficiency

Ondanks dat de logistieke sector in veel opzichten voorop loopt als het gaat om efficiency, is er nog altijd veel ruimte voor verbetering. ‘Zo zien we met name bij de orderverwerkings- en planningsafdelingen nog veel handmatige werkzaamheden plaatsvinden’, vertelt Sekeris.

‘Er zijn nog altijd mensen in de markt bezig met het overtypen van Excel- of pdf-bestanden. Dat wil je zoveel mogelijk automatiseren. Dat is sneller en veel minder foutgevoelig. Bovendien maak je je er als werkgever niet aantrekkelijk mee als mensen een groot deel van hun tijd bezig zijn met dit soort tijdrovende en repeterende werkzaamheden. Wij kunnen dat hele traject automatiseren en daarmee de sector efficiënter maken en leuker om in te werken.’

Zo bevolken momenteel vooral de babyboomers en generaties X de werkvloer in de logistiek. Maar het aandeel van generatie Y en Z, de Millennials, neemt snel toe. Zij zijn opgegroeid in een digitaal tijdperk.

‘Zingeving en iets bij kunnen dragen is voor deze generatie belangrijk’, weet Sekeris. ‘Daar valt het uitvoeren van veel handmatig werk, zoals het overtypen van Excel- of pdf-bestanden, niet onder. Bij de jongere medewerkers is dit nu al sterk terug te zien.’

Tekort aan professionals

De logistieke sector kampt al een tijdje met een tekort aan logistieke professionals. Ook komt de capaciteit regelmatig onder druk te staan door coronabesmettingen onder het personeel.

‘Het automatiseren van manuele handelingen zorgt ervoor dat deze druk opgevangen kan worden en processen bovendien beter op te schalen zijn’, legt Sekeris uit. ‘Wanneer operationele processen uit diverse handmatige handelingen bestaan, kost het meer tijd om nieuwe mensen in te werken en is het risico op fouten hoger. Automatisering van manuele handelingen zorgt ervoor dat foutmarges worden verkleind, inwerktijden worden verkort en processen zoveel mogelijk geborgd zijn.’

‘Dat geldt niet alleen voor de order entry, maar bijvoorbeeld ook voor planners. Als hij zoveel mogelijk geautomatiseerde adviezen krijgt, hoeft een planner zich alleen maar druk te maken over de probleemgevallen. Het automatiseren van repetitieve werkzaamheden zorgt ervoor dat er meer tijd is voor persoonlijk klantcontact en het oplossen van ingewikkelde vraagstukken’, vervolgt Sekeris.

Daarbij spreekt Modality als specialist in logistieke software altijd de taal van de logistieke dienstverlener. ‘We praten met de klant niet over de bits en bytes, maar over hun proces. Wat speelt er? Wat gaat goed? Wat gaat verkeerd of waar hebben ze moeite mee? Daar verzinnen we een oplossing voor.’

Containers stacken

‘Zo hebben we laatst voor een klant die 45% pdf-invoer van orders had, het hele proces geautomatiseerd. Ook hebben we een grafisch overzicht gemaakt voor een terminal en daarin beslisregels geïntroduceerd. Daardoor wordt de kraanmachinist veel beter geholpen met adviezen waar hij een container moet stacken. Vroeger wist een slimme kraanmachinist precies hoe hij zijn werk moest doen. Maar de volumes zijn nu zo gegroeid, dat kan gewoon niet meer zonder hulp van automatisering’, vertelt de Modality-directeur.

‘Dankzij automatisering in de logistieke ketens werken mensen vooral áán de winkel in plaats van ín de winkel. Ze kunnen hun tijd besteden aan het verbeteren van de processen en het daadwerkelijk helpen van klanten. Want uiteindelijk onderscheiden succesvolle organisaties zich van de minder succesvolle doordat ze de tijd en talenten van hun mensen zo effectief mogelijk benutten.’

Dit verhaal is aan u verteld door Modality.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.