In deze editie van Brand Stories vertellen Flexport en XXL Nutrition over de manier waarop zij inspelen over veranderende supply chains. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Door zijn supply chains te digitaliseren met Flexport, kon XXL Fitness aanzienlijke concurrentievoordelen behalen. Toen havens sloten en de capaciteit van vliegtuigen en vrachtwagens schaars werd, kon Flexport XXL Nutrition helpen snellere alternatieven te vinden en de kosten te verlagen.

Inkopen

Zoals veel jonge bedrijven die moderne e-commerce vormgeven, komt XXL Nutrition voort uit de persoonlijke ervaring van de oprichter, Rene van der Zel. De fitnessliefhebber kon zijn favoriete voedingssupplementen vaak niet lokaal in Nederland kopen. Dus schakelde hij over op het inkopen van de noodzakelijke essentiële ingrediënten uit Duitsland en het zelf samenstellen van zijn supplementen.

Van der Zel realiseerde zich al snel dat dit hem ook de mogelijkheid bood om zijn producten aan andere sporters in Nederland te verkopen – en het idee voor XXL Nutrition was geboren. Binnen korte tijd werd de online winkel een van de toonaangevende supplementensites in Europa.

Als reactie op de pandemie koos XXL Nutrition ervoor zijn assortiment uit te breiden. Tegenwoordig biedt de online winkel sportuitrusting, kleding en voedingssupplementen. Naarmate het productportfolio groeide, groeide echter ook de complexiteit van de internationale toeleveringsketen en ontwikkelde het intelligente beheer van materiaalstromen zich tot een uitdagende taak.

Gelukkig had XXL Nutrition al in 2019 zijn supply chain gedigitaliseerd door het beheer aan Flexport over te dragen. Het digitale platform zorgt onder meer voor volledige transparantie van alle supply chain-processen.

Platform-oplossing

‘Tijdens de pandemie bevonden we ons in een bijzonder uitdagende en ontwrichtende marktomgeving. De platform-oplossing van Flexport maakt het mogelijk om dynamisch en intelligent samen te werken met klanten en partners in een netwerk om veerkrachtig en aanpasbaar te blijven en supply chain-risico’s te beperken’, zegt Roel Linders, inkoper bij XXL Nutrition.

Tot 2019 beheerde het team van XXL Nutrition zijn supply chains en logistieke partners zelf. Roel Linders, verantwoordelijk voor non-food producten bij XXL, herinnert het zich nog goed: ‘We communiceerden voornamelijk via e-mail en telefoon met de verschillende logistieke partners en accepteerden de transparantie-uitdagingen van de bijbehorende processen omdat we niet op de hoogte waren van een mogelijk alternatief. Toen kwamen we Flexport tegen en zagen al snel de potentie van het digitale platform.’

XXL Nutrition regelt nu het volledige beheer van zijn supply chains digitaal op een centraal platform: ‘Voor ons is het belangrijkste directe voordeel transparantie. Het feit dat we de status van elke afzonderlijke levering op elk moment kunnen zien, zorgt voor geoptimaliseerde workflows en communicatie’, legt Linders uit.

‘Om een ​​eenvoudig voorbeeld te geven: door precies te weten wanneer elke levering zal aankomen, kunnen we onze voorraad effectiever beheren en onze klanten dus veel betrouwbaardere informatie geven over wanneer een product dat niet op voorraad is weer beschikbaar zal zijn. Dit verhoogt de tevredenheid en onze klantenbinding.’

Digitale aansturing

Zeker in de wisselvallige tijden van de pandemie is de digitale aansturing van de supply chain een groot voordeel gebleken omdat XXL Nutrition zoveel flexibeler en sneller kan reageren op de chaotische situatie op de vrachtmarkt en direct noodzakelijke aanpassingen kan doorvoeren. Het team van de fitnessspecialist gebruikt het platform ook om gebruik te maken van de expertise van Flexport Customer Service om zelfs de meest bijzondere uitdagingen beter aan te gaan. Het XXL Nutrition-team gebruikt ook het in het platform geïntegreerde prikbord om met elkaar te communiceren. Deze efficiënte vorm van samenwerking zorgt voor maximale veerkracht.

Het Flexport platform is de laatste jaren uitgegroeid tot een populaire, centrale tool voor logistiek verantwoordelijken bij XXL Nutrition. De voordelen gaan verder dan transparantie en een betere afstemming van de leveringsprocessen, legt Linders uit: ‘We verliezen ook aanzienlijk minder tijd doordat we niet omslachtig hoeven te communiceren met de partijen binnen onze supply chains.’

De supply chain experts van XXL Nutrition zijn het er dan ook over eens dat meer transparantie in de waardeketen en proactief beheer van processen fundamentele succesfactoren zijn voor hun bedrijf. Hier komt de platformoplossing van Flexport om de hoek kijken, die de prestaties van de gehele supply chain naar een nieuw niveau tilt met behulp van innovatieve technologieën en end-to-end transparantie.

Dit verhaal is aan u verteld door Flexport.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.