Scania: ‘Aan ons de taak een businesscase te creëren voor de e-truck’

Brand Stories

E-trucks komen steeds nadrukkelijker in beeld bij transporteurs die vrachtwagens willen vervangen of hun vloot willen uitbreiden. Truckbouwer Scania brengt daarom in hoog tempo elektrische voertuigen op de markt. De dienstverlening van de fabrikant gaat echter veel verder dan alleen de verkoop nieuwe trucks, stelt Bas van der Zanden, directeur e-Mobility bij Scania. ‘Wij bieden onze klanten ondersteuning bij de hele transitie naar elektrisch vervoer.’

Scania e-truck
Foto: Scania
In deze editie van Brand Stories vertelt Scania over zijn oplossingen voor e-Mobility. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Scania bracht in 2020 zijn eerste elektrische vrachtwagen op de markt, vooral gericht op zero-emissie stadsdistributie. De laatste toevoeging aan de e-truckrange van de fabrikant is een vrachtwagen voor regionaal langeafstandsvervoer. Volgens Van der Zanden betekent de in juni geïntroduceerde vrachtwagen een ‘mijlpaal’. Hij wijst op de grote accucapaciteit van de nieuwe truck. ‘Die heeft in totaal 625 kilowattuur aan accu’s aan boord,  goed voor een actieradius van zo’n 350 kilometer met gemiddeld 40 ton bruto voertuiggewicht. Tot nu toe verkochten we trucks met accupakketten van 300 kilowattuur. Volgend jaar komen daar trucks bij met 700 kilowattuur, in 2024 zelfs 800. Het laadvermogen van de nieuwe auto bedraagt 375 kilowatt, wat betekent dat een uur laden zo’n 270 tot 300 kilometer aan actieradius toevoegt.’

15.000 e-trucks per jaar

De batterijen van Scania komen uit een fabriek die de truckbouwer samen met batterijspecialist Northvolt heeft opgezet in het Zweedse Södertälje, vlakbij de plek waar Scania zijn e-trucks bouwt. Daarmee vormt de Zweedse stad het hart van de e-mobility-ambities van het concern. ‘Vanaf volgend jaar, wanneer deze assemblagelocatie volledig operationeel is, hebben we een productiecapaciteit van zo’n 15.000 e-trucks en hybride trucks per jaar. Tot nu toe waren dat er 2.000.’

Het tempo waarmee Scania elektrische vrachtwagens op de markt brengt, hangt samen met de ‘science based targets’, die het concern zichzelf heeft gesteld. Al in 2025 moeten die doelen leiden tot 20% minder CO2-uitstoot door het gebruik van de producten van het bedrijf – de vrachtwagens – bij de klant. Een aanzienlijk deel van de verkopen zal dan dus moeten bestaan uit e-trucks. Ook wil de truckbouwer tegen die tijd de CO2-uitstoot door de eigen operatie met de helft omlaag hebben gebracht.

Om die doelen te halen, is Scania echter ook afhankelijk van andere partijen, zo weet Van der Zanden. ‘Als OEM zijn wij zijn klaar voor grootschalige productie en marktintroductie van e-trucks, maar als de laadinfrastructuur en netcapaciteit achterblijven, kunnen ook wij niet voldoende versnellen. De openbare infrastructuur waar zware voertuigen kunnen laden, is maar heel mondjesmaat beschikbaar. Vervoerders die zelf laadpalen willen installeren, lopen bovendien aan tegen beperkingen als ze aankloppen bij de netbeheerder.’

Half miljard

Hoewel volgens Van der Zanden vooral de overheid aan zet is om die bottlenecks aan te pakken, neemt Scania ook zelf verantwoordelijkheid. Samen met concurrenten Daimler en Volvo Trucks heeft het moederbedrijf van Scania, Traton, een joint venture opgezet om laadinfrastructuur voor vrachtwagens in Europa van de grond te krijgen. Dit bedrijf, dat de naam Commercial Vehicle Charging Europe (CVCE) heeft meegekregen, ontving afgelopen zomer groen licht van de Europese Commissie om door te gaan met zijn investeringsagenda van een half miljard om 1.700 snellaadpunten in te richten langs de grote Europese vervoerscorridors. ‘En die 500 miljoen euro is pas een eerste stap’, zegt Van der Zanden.

Ook individuele vervoerders kunnen volgens Van der Zanden bij Scania aankloppen voor ondersteuning bij elektrificering van hun wagenpark. ‘Aan ons is de schone taak om daarvoor een businesscase te creëren’, zegt hij. ‘Uiteraard kunnen klanten bij ons terecht voor de aanschaf van een voertuig, maar er komt veel meer bij kijken. Zo kan Scania hen ook ondersteunen bij de investeringen in laadinfrastructuur. Zeker voor kleine en middelgrote bedrijven kan het nog een hele uitdaging zijn om te zorgen dat trucks kunnen laden. Verder bieden we financiering aan, want het gaat om forse investeringen waar transporteurs voor staan. Inmiddels hebben wij een heel team klaar staan dat alle kennis in huis heeft om onze klanten te adviseren op het gebied van e-mobility.’’

Ook het faciliteren van reparatie en onderhoud hoort bij de dienstverlening van de fabrikant. Het dealernetwerk wordt op dit moment in hoog tempo klaargestoomd voor  het onderhouden en repareren van geëlektrificeerde trucks en bussen om zo de klanten nog beter van dienst te kunnen zijn. Op dit moment beschikt Scania in de Benelux al over veertien werkplaatsen die getraind zijn om onderhoud uit te voeren aan elektrische voertuigen. Medio 2024 zal dat voor alle werkplaatsen in Benelux het geval zijn.

logo Scania

Dit verhaal is aan u verteld door Scania.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

Scania: ‘Aan ons de taak een businesscase te creëren voor de e-truck’ | NT

Scania: ‘Aan ons de taak een businesscase te creëren voor de e-truck’

Brand Stories

E-trucks komen steeds nadrukkelijker in beeld bij transporteurs die vrachtwagens willen vervangen of hun vloot willen uitbreiden. Truckbouwer Scania brengt daarom in hoog tempo elektrische voertuigen op de markt. De dienstverlening van de fabrikant gaat echter veel verder dan alleen de verkoop nieuwe trucks, stelt Bas van der Zanden, directeur e-Mobility bij Scania. ‘Wij bieden onze klanten ondersteuning bij de hele transitie naar elektrisch vervoer.’

Scania e-truck
Foto: Scania
In deze editie van Brand Stories vertelt Scania over zijn oplossingen voor e-Mobility. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Scania bracht in 2020 zijn eerste elektrische vrachtwagen op de markt, vooral gericht op zero-emissie stadsdistributie. De laatste toevoeging aan de e-truckrange van de fabrikant is een vrachtwagen voor regionaal langeafstandsvervoer. Volgens Van der Zanden betekent de in juni geïntroduceerde vrachtwagen een ‘mijlpaal’. Hij wijst op de grote accucapaciteit van de nieuwe truck. ‘Die heeft in totaal 625 kilowattuur aan accu’s aan boord,  goed voor een actieradius van zo’n 350 kilometer met gemiddeld 40 ton bruto voertuiggewicht. Tot nu toe verkochten we trucks met accupakketten van 300 kilowattuur. Volgend jaar komen daar trucks bij met 700 kilowattuur, in 2024 zelfs 800. Het laadvermogen van de nieuwe auto bedraagt 375 kilowatt, wat betekent dat een uur laden zo’n 270 tot 300 kilometer aan actieradius toevoegt.’

15.000 e-trucks per jaar

De batterijen van Scania komen uit een fabriek die de truckbouwer samen met batterijspecialist Northvolt heeft opgezet in het Zweedse Södertälje, vlakbij de plek waar Scania zijn e-trucks bouwt. Daarmee vormt de Zweedse stad het hart van de e-mobility-ambities van het concern. ‘Vanaf volgend jaar, wanneer deze assemblagelocatie volledig operationeel is, hebben we een productiecapaciteit van zo’n 15.000 e-trucks en hybride trucks per jaar. Tot nu toe waren dat er 2.000.’

Het tempo waarmee Scania elektrische vrachtwagens op de markt brengt, hangt samen met de ‘science based targets’, die het concern zichzelf heeft gesteld. Al in 2025 moeten die doelen leiden tot 20% minder CO2-uitstoot door het gebruik van de producten van het bedrijf – de vrachtwagens – bij de klant. Een aanzienlijk deel van de verkopen zal dan dus moeten bestaan uit e-trucks. Ook wil de truckbouwer tegen die tijd de CO2-uitstoot door de eigen operatie met de helft omlaag hebben gebracht.

Om die doelen te halen, is Scania echter ook afhankelijk van andere partijen, zo weet Van der Zanden. ‘Als OEM zijn wij zijn klaar voor grootschalige productie en marktintroductie van e-trucks, maar als de laadinfrastructuur en netcapaciteit achterblijven, kunnen ook wij niet voldoende versnellen. De openbare infrastructuur waar zware voertuigen kunnen laden, is maar heel mondjesmaat beschikbaar. Vervoerders die zelf laadpalen willen installeren, lopen bovendien aan tegen beperkingen als ze aankloppen bij de netbeheerder.’

Half miljard

Hoewel volgens Van der Zanden vooral de overheid aan zet is om die bottlenecks aan te pakken, neemt Scania ook zelf verantwoordelijkheid. Samen met concurrenten Daimler en Volvo Trucks heeft het moederbedrijf van Scania, Traton, een joint venture opgezet om laadinfrastructuur voor vrachtwagens in Europa van de grond te krijgen. Dit bedrijf, dat de naam Commercial Vehicle Charging Europe (CVCE) heeft meegekregen, ontving afgelopen zomer groen licht van de Europese Commissie om door te gaan met zijn investeringsagenda van een half miljard om 1.700 snellaadpunten in te richten langs de grote Europese vervoerscorridors. ‘En die 500 miljoen euro is pas een eerste stap’, zegt Van der Zanden.

Ook individuele vervoerders kunnen volgens Van der Zanden bij Scania aankloppen voor ondersteuning bij elektrificering van hun wagenpark. ‘Aan ons is de schone taak om daarvoor een businesscase te creëren’, zegt hij. ‘Uiteraard kunnen klanten bij ons terecht voor de aanschaf van een voertuig, maar er komt veel meer bij kijken. Zo kan Scania hen ook ondersteunen bij de investeringen in laadinfrastructuur. Zeker voor kleine en middelgrote bedrijven kan het nog een hele uitdaging zijn om te zorgen dat trucks kunnen laden. Verder bieden we financiering aan, want het gaat om forse investeringen waar transporteurs voor staan. Inmiddels hebben wij een heel team klaar staan dat alle kennis in huis heeft om onze klanten te adviseren op het gebied van e-mobility.’’

Ook het faciliteren van reparatie en onderhoud hoort bij de dienstverlening van de fabrikant. Het dealernetwerk wordt op dit moment in hoog tempo klaargestoomd voor  het onderhouden en repareren van geëlektrificeerde trucks en bussen om zo de klanten nog beter van dienst te kunnen zijn. Op dit moment beschikt Scania in de Benelux al over veertien werkplaatsen die getraind zijn om onderhoud uit te voeren aan elektrische voertuigen. Medio 2024 zal dat voor alle werkplaatsen in Benelux het geval zijn.

logo Scania

Dit verhaal is aan u verteld door Scania.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.