In deze editie van Brand Stories vertelt TVM over zijn oplossingen voor zero emissie transport. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

TVM is de grootste als het gaat om verzekeren van beroepsgoederenvervoer. Een groot deel van het totale Nederlandse wagenpark staat in de boeken bij de coöperatieve verzekeraar, waaronder ook steeds meer elektrische vrachtwagens. Uit cijfers van de RDW blijkt dat er in ons land inmiddels een kleine 250 zero-emissietrucks rondrijden. Ongeveer de helft daarvan is verzekerd bij TVM.

Een elektrische vrachtwagen kopen is voorlopig nog een prijzige zaak. Die hoge aanschafprijs vormde de directe aanleiding voor TVM om er een aparte verzekering voor op te zetten. ‘Een voertuig dat fors duurder is, vraagt om een andere verzekering’, zegt Toering. ‘Verder zijn de risico’s voor een deel heel anders dan bij een dieseltruck. Bijvoorbeeld als er onverhoopt brand uitbreekt in een voertuig, of als er gevolgschade optreedt.’

Risico’s wegnemen

Met de verzekering wil TVM de risico’s voor klanten zoveel mogelijk wegnemen. ‘De sector wil deze transitie maken en daar doen wij heel graag aan mee. Juist nu er nog onduidelijkheid is over hoe de risico’s precies zullen uitpakken, willen wij die verzekeren. Het is voor ons weer een kans om te laten zien dat wij er voor en door de sector zijn. Zo doen wij dat al zestig jaar.’

In de praktijk betekent dat een aantal interessante voorwaarden voor TVM-klanten met een elektrische of waterstoftruck. Zo geldt er een nieuwwaardevergoeding van twaalf maanden bij schade. Ook is er een eigen dekking voor gebreken in de aandrijflijn en energiedragers. ‘Als er iets kapot gaat in de aandrijving van een voertuig zonder dat er sprake is van een aanrijding of ongeluk, dekken wij niet alleen de schade, maar ook de gevolgschade’, zegt Toering. ‘Wij denken dat deze polis daarom heel goed ontvangen zal worden.’

Overigens is een goede schadeafhandeling in de visie van TVM niet de eerste stap. ‘Het begint allemaal bij het voorkomen van problemen’, zegt Toering. Preventie is volgens de CCO ‘een belangrijke pijler’ voor TVM. ‘Daarover leven heel veel vragen. Wij hebben inmiddels al behoorlijk wat ervaring opgedaan en maken die kennis waar mogelijk beschikbaar voor onze klanten.’

De tekst loopt door onder de foto.

Wilma Toering TVM
Wilma Toering, CCO bij TVM

Een voorbeeld is volgens Toering het voorkomen van brand. Wanneer een voertuig vlam vat en het vuur ook de batterijpakketten van een e-truck bereikt, kan een zeer gevaarlijke situatie ontstaan. ‘Dan rest in veel gevallen niets anders dan de truck uit te laten branden. Daarom is het belangrijk om goed na te denken over waar je een elektrisch voertuig parkeert en oplaadt. Zet e-trucks vooral niet te dicht bij elkaar.’

Implementatie

Toering merkt in de praktijk dat klanten met nog veel meer vragen zitten. ‘Vooral over de betaalbaarheid en implementatie van uitstootvrije voertuigen. De komst van de zero-emissiezones in 2030 lijkt nog ver weg, maar is dat niet. Een truck heeft een levensduur van ongeveer zeven jaar, dus het is nu tijd om beslissingen te nemen. Transportbedrijven zoeken daarom naar handvatten om die keuzes te maken. Waar moet je beginnen om de transitie te maken? En hoe zit het bijvoorbeeld met de laad- en tankinfrastructuur?’

TVM ondersteunt ondernemers met kennisproducten als een stappenplan en een ‘green paper’. Ook draagt de verzekeraar bij aan de kennisdeling via evenementen. Zo organiseerde het concern afgelopen juni een event in Lelystad waar klanten kennis konden maken met zero-emissievoertuigen en meer te weten kwamen over de businesscase en risico’s die horen bij een overstap naar uitstootvrij vervoer.

TVM is partner van de komende Lean & Green Summit op 2 november in Utrecht. Dit belooft een dag vol inspirerende verhalen en concrete handvatten uit de praktijk te worden. Ook is er tijdens deze summit veel ruimte om van gedachten te wisselen en te netwerken met ruim driehonderd andere bezoekers.

TVM lanceert de nieuwe zero-emissieverzekering op 18 oktober. Lees meer over de nieuwe polis bij TVM.

logo TVM

Dit verhaal is aan u verteld door TVM.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.