In deze editie van Brand Stories deelt Thermo King Transportkoeling zijn oplossingen voor koellogistiek in de stedelijke omgeving. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Met de nieuwe modellen met hoge capaciteiten breidt Thermo King zijn portfolio voor bestelwagens en vrachtwagens uit. Door de units helemaal opnieuw te ontwerpen, is het bedrijf erin geslaagd om het gewicht met de helft omlaag te brengen. Dimitry Gijse is accountmanager Noord-West Nederland en specialist lichte bedrijfswagens bij Thermo King Transportkoeling. ‘Onze klanten houden daardoor eenvoudigweg meer laadvermogen over’, zegt hij. ‘Dat verschil kan oplopen tot 80 kilo.’

Door het innovatieve design kan de unit zowel op het kopschot van een bakwagen als op het dak van een bestelbus worden gemonteerd. Dat laatste was tot nu toe niet mogelijk met transportkoelunits met deze hoge koelcapaciteiten. Daarmee speelt Thermo King in op de toenemende vraag uit de markt naar oplossingen voor stedelijke distributie met kleinere voertuigen. Gijse: ‘We hebben nu de mogelijkheid om grote gesloten bestelbussen te voorzien van koelunits met meer dan genoeg vriesvermogen. Ook kunnen we nu voorzien in de vraag naar multitemp units met veel capaciteit voor bestelwagens, waarbij in één auto zowel vriezen als koelen mogelijk is.’

Specifieke eisen

Geconditioneerd vervoer in de binnensteden heeft heel specifieke eisen, vertelt Gijse. Zo moet de koelunit voldoende capaciteit bieden. ‘Het gaat om relatief korte afstanden en veel stops (of deuropeningen) per uur. Dan moet je voldoende koelcapaciteit hebben om steeds als de deur open is geweest, de temperatuur weer te herstellen.’ Thermo King heeft de VX-serie daarom voorzien van een hermetische compressor met variabele snelheid. ‘Die levert een hogere capaciteit’, vertelt Gijse. ‘Bovendien is het geluids- en trillingsniveau van de machine ook nog eens flink verlaagd ’

Tevens beschikken de units over PTC (Precision Temperature Control). De temperatuur in de laadbak wordt hiermee heel nauwkeurig afgeregeld op ongeveer 1 graad Celsius vanaf setpoint.

De nieuwe VX-units kunnen bovendien op een batterijpakket worden aangesloten. ‘Dat is bijvoorbeeld nuttig als een chauffeur met zijn steekwagen een kwartier weg is en er alvast gekoeld moet worden’, vertelt Gijse. ‘Vanuit het farmaceutisch vervoer is daar vraag naar.’

Zero emissie

In het vierde kwartaal van volgend jaar komt Thermo King Transportkoeling bovendien met de nieuwe E-500 koelunit die helemaal is toegesneden op het gebruik met zero-emissievoertuigen. De E-500 wordt voorzien van de nieuwste technologie om het stroomverbruik zo laag mogelijk te houden. Ook deze koelunit wordt in single- of multitempuitvoering beschikbaar. Zoals gebruikelijk bij Thermo King zijn alle units te voorzien van een Bluebox voor online monitoring van de temperatuur, setpoint, locatie, storingen e.d. via het TK Tracking portal of TK Reefer app.

De nieuwe VX-Serie is ontworpen voor voertuigen van 3,5 tot 7,5 ton, met een laadruimte tot maximaal 50 kubieke meter. De V-400X is nieuw in het assortiment en levert een koelcapaciteit van 4 kilowatt, terwijl de V-500X en V-600X de bestaande V-500- en V-600-modellen vervangen. De koelcapaciteit wordt daarbij verhoogd tot respectievelijk 5,5 en 6,5 kilowatt.

Dit verhaal is aan u verteld door Thermo King Transportkoeling.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact op.