Cornelissen gaat van diesel naar elektriciteit, via bio-LNG

brand story

Transportbedrijf Cornelissen is hard op weg naar een CO2-reductie van 50% in tien jaar tijd. Al 100 trucks in het wagenpark rijden op bio-LNG en het aantal elektrische vrachtwagens moet volgend jaar naar 55. ‘Het zou wel eens veel sneller kunnen gaan dan gedacht.’

Het aantal elektrische vrachtwagens gaat volgend jaar naar 55. Foto: Sytse Dijkstra / Albert Heijn
In deze editie van Brand Stories vertelt Cornelissen over hun transitie naar een duurzaam wagenpark. Het verhaal wordt u aangeboden door Shell. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Het ondertekenen van de Green Deal Zero Emis­sion Stadslogistiek in 2014 betekende voor Cornelissen het startpunt van de reis naar emissievrij transport. Afgesproken werd dat de deelnemers voor 2020 een antwoord zouden vinden op de vraag welke techniek het meest geschikt is voor nul-emissie wegvervoer om per 2025 centra van steden emissievrij te bevoorraden. ‘Tien jaar later zijn we nog steeds aan het ontdekken en ontwikkelen, maar we hebben wel stappen gezet’, zegt Peter Leegstraten, manager Inkoop en innovatie bij Cornelissen.

‘Reeds in 2010 werden de eerste kleine elektrische trucks ingezet, dat was veel te vroeg, daarnaast hebben we vanaf 2012 LNG-trucks aan onze vloot toegevoegd. Vorig jaar hebben we het besluit genomen om met de LNG-trucks alleen nog maar op bio-LNG te rijden, onder andere van Shell, en zijn we gestart met het opschalen van het aantal elektrische trucks.’

Bio-LNG is een mix van aardgas en gas uit bioafval. Door middel van certificaten van oorsprong kan de CO2-uitstoot in vergelijking met diesel bepaald worden. Je betaalt dan voor duurzame bio-LNG, net zoals je kunt kiezen voor duurzame stroom. ‘Daar worden alle CO2-emissies bijgerekend die veroorzaakt zijn bij het produceren van de brandstof. In sommige gevallen kom je dan zelfs op meer dan 100% CO2-reductie uit’, zegt Leegstraten.

Overgang

‘We zien het als een overgang, tussen het dieseltijdperk en elektriciteit in’, zegt Mark van der Drift, CEO van Cornelissen. ‘Uiteindelijk moeten we er ook aan werken dat we volledig duurzame stroom hebben. Met elektrische trucks verbeteren we wel de luchtkwaliteit, lokaal in de stad. Maar het levert geen enkele bijdrage aan een klimaatakkoord als je die stroom opwekt met een kolencentrale.’

‘Wij werken daaraan, we gaan een nieuw pand bouwen dat we helemaal vol leggen met zonnepanelen. En we gaan kijken of we kunnen samenwerken met energiebedrijven die windmolenparken op zee neerzetten, om te kijken of we via hen aan duurzame stroom kunnen komen.’

Actieradius

Cornelissen rijdt inmiddels met tien elektrische vrachtwagens. In 2025 moeten dat er minimaal 55 worden, een flinke uitbreiding waar maar voor een klein deel subsidie voor wordt verstrekt. ‘Een aantal klanten van ons wil stappen zetten. Wij werken met open kostprijs modellen. In dat geval betaalt een klant van ons meer voor het elektrische vervoer. Dat is nu nog het geval, we verwachten dat het prijsniveau in 2027-2028 op hetzelfde niveau ligt als diesel of misschien zelfs goedkoper is’, zegt Van der Drift.

‘Idealiter wil je een hele dag met een vrachtwagen kunnen rijden op een batterijlading, daar zijn we nog niet’, zegt Leegstraten. ‘Tot die tijd blijf je honger hebben naar een grotere actieradius. We willen voorkomen dat een chauffeur extra tijd moet wachten om de batterij bij te laden. We werken er nu daarom aan om het zo in te plannen dat een vrachtwagen kan bijladen op onze eigen standplaatsen na de dienst, of tijdens pauzes op onze standplaatsen of als de chauffeur bij een depot van een klant staat.’

Het laden gebeurt dus vooral ‘s nachts, op eigen terrein of bij de klanten van Cornelissen. De wegvervoerder is ook bezig met de aanleg van eigen laadpleinen. ‘Die komen te liggen in de buurt van onze klanten, zodat je er niet voor hoeft om te rijden’, legt Leegstraten uit.

Sneller

Naast de vrachtwagens moeten ook koeltrailers schoner worden. De stroom voor de koeling wordt meestal opgewekt met een dieselaggregaat. Hoewel de regelgeving daarvoor nog niet geformuleerd is, zullen de rijdende dieselkoelkasten naar verwachting geweerd worden uit de zero-emissiezones. Een opgave voor Cornelissen, dat veel transport voor supermarktketens Jumbo en Albert Heijn verricht. ‘Op dit moment hebben we 30 koeltrailers die zelf stroom opwekken met een energie-as. In combinatie met een bio-LNG-trekker heb je dan ook nu al een CO2-neutrale trekker-oplegger-combinatie’, zegt Leegstraten.

Cornelissen heeft zichzelf het doel gesteld in 2028 tenminste 50% CO2-reductie te bereiken ten opzichte van de uitstoot in 2018. ‘We hebben nu 100 van de 500 vrachtwagens op bio-LNG. Volgend jaar zullen 55 dieseltrucks vervangen zijn door elektrische vrachtwagens, dan zijn meer dan 150 van onze 500 vrachtwagens CO2 neutraal. Misschien halen we ons doel dus zelfs al sneller.’

Dit verhaal wordt u aangeboden door Shell.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

Cornelissen gaat van diesel naar elektriciteit, via bio-LNG | NT

Cornelissen gaat van diesel naar elektriciteit, via bio-LNG

brand story

Transportbedrijf Cornelissen is hard op weg naar een CO2-reductie van 50% in tien jaar tijd. Al 100 trucks in het wagenpark rijden op bio-LNG en het aantal elektrische vrachtwagens moet volgend jaar naar 55. ‘Het zou wel eens veel sneller kunnen gaan dan gedacht.’

Het aantal elektrische vrachtwagens gaat volgend jaar naar 55. Foto: Sytse Dijkstra / Albert Heijn
In deze editie van Brand Stories vertelt Cornelissen over hun transitie naar een duurzaam wagenpark. Het verhaal wordt u aangeboden door Shell. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Het ondertekenen van de Green Deal Zero Emis­sion Stadslogistiek in 2014 betekende voor Cornelissen het startpunt van de reis naar emissievrij transport. Afgesproken werd dat de deelnemers voor 2020 een antwoord zouden vinden op de vraag welke techniek het meest geschikt is voor nul-emissie wegvervoer om per 2025 centra van steden emissievrij te bevoorraden. ‘Tien jaar later zijn we nog steeds aan het ontdekken en ontwikkelen, maar we hebben wel stappen gezet’, zegt Peter Leegstraten, manager Inkoop en innovatie bij Cornelissen.

‘Reeds in 2010 werden de eerste kleine elektrische trucks ingezet, dat was veel te vroeg, daarnaast hebben we vanaf 2012 LNG-trucks aan onze vloot toegevoegd. Vorig jaar hebben we het besluit genomen om met de LNG-trucks alleen nog maar op bio-LNG te rijden, onder andere van Shell, en zijn we gestart met het opschalen van het aantal elektrische trucks.’

Bio-LNG is een mix van aardgas en gas uit bioafval. Door middel van certificaten van oorsprong kan de CO2-uitstoot in vergelijking met diesel bepaald worden. Je betaalt dan voor duurzame bio-LNG, net zoals je kunt kiezen voor duurzame stroom. ‘Daar worden alle CO2-emissies bijgerekend die veroorzaakt zijn bij het produceren van de brandstof. In sommige gevallen kom je dan zelfs op meer dan 100% CO2-reductie uit’, zegt Leegstraten.

Overgang

‘We zien het als een overgang, tussen het dieseltijdperk en elektriciteit in’, zegt Mark van der Drift, CEO van Cornelissen. ‘Uiteindelijk moeten we er ook aan werken dat we volledig duurzame stroom hebben. Met elektrische trucks verbeteren we wel de luchtkwaliteit, lokaal in de stad. Maar het levert geen enkele bijdrage aan een klimaatakkoord als je die stroom opwekt met een kolencentrale.’

‘Wij werken daaraan, we gaan een nieuw pand bouwen dat we helemaal vol leggen met zonnepanelen. En we gaan kijken of we kunnen samenwerken met energiebedrijven die windmolenparken op zee neerzetten, om te kijken of we via hen aan duurzame stroom kunnen komen.’

Actieradius

Cornelissen rijdt inmiddels met tien elektrische vrachtwagens. In 2025 moeten dat er minimaal 55 worden, een flinke uitbreiding waar maar voor een klein deel subsidie voor wordt verstrekt. ‘Een aantal klanten van ons wil stappen zetten. Wij werken met open kostprijs modellen. In dat geval betaalt een klant van ons meer voor het elektrische vervoer. Dat is nu nog het geval, we verwachten dat het prijsniveau in 2027-2028 op hetzelfde niveau ligt als diesel of misschien zelfs goedkoper is’, zegt Van der Drift.

‘Idealiter wil je een hele dag met een vrachtwagen kunnen rijden op een batterijlading, daar zijn we nog niet’, zegt Leegstraten. ‘Tot die tijd blijf je honger hebben naar een grotere actieradius. We willen voorkomen dat een chauffeur extra tijd moet wachten om de batterij bij te laden. We werken er nu daarom aan om het zo in te plannen dat een vrachtwagen kan bijladen op onze eigen standplaatsen na de dienst, of tijdens pauzes op onze standplaatsen of als de chauffeur bij een depot van een klant staat.’

Het laden gebeurt dus vooral ‘s nachts, op eigen terrein of bij de klanten van Cornelissen. De wegvervoerder is ook bezig met de aanleg van eigen laadpleinen. ‘Die komen te liggen in de buurt van onze klanten, zodat je er niet voor hoeft om te rijden’, legt Leegstraten uit.

Sneller

Naast de vrachtwagens moeten ook koeltrailers schoner worden. De stroom voor de koeling wordt meestal opgewekt met een dieselaggregaat. Hoewel de regelgeving daarvoor nog niet geformuleerd is, zullen de rijdende dieselkoelkasten naar verwachting geweerd worden uit de zero-emissiezones. Een opgave voor Cornelissen, dat veel transport voor supermarktketens Jumbo en Albert Heijn verricht. ‘Op dit moment hebben we 30 koeltrailers die zelf stroom opwekken met een energie-as. In combinatie met een bio-LNG-trekker heb je dan ook nu al een CO2-neutrale trekker-oplegger-combinatie’, zegt Leegstraten.

Cornelissen heeft zichzelf het doel gesteld in 2028 tenminste 50% CO2-reductie te bereiken ten opzichte van de uitstoot in 2018. ‘We hebben nu 100 van de 500 vrachtwagens op bio-LNG. Volgend jaar zullen 55 dieseltrucks vervangen zijn door elektrische vrachtwagens, dan zijn meer dan 150 van onze 500 vrachtwagens CO2 neutraal. Misschien halen we ons doel dus zelfs al sneller.’

Dit verhaal wordt u aangeboden door Shell.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.