2030 wordt een cruciaal jaar voor de transportsector. Truckfabrikanten zijn dan verplicht om minimaal 30 procent van alle vrachtwagens die ze produceren uitstootvrij te maken. Aan de andere kant kunnen de wachttijden voor het verkrijgen van aansluitingen richting 2030 oplopen door de beperkte beschikbaarheid van capaciteit op het stroomnet. Hoe ga je dan om met de elektrificatie? Welke keuzes maak je, en wanneer?
‘Shell biedt veel oplossingen voor het verlagen van de CO2-uitstoot,’ vertelt Gerard van Herpen. ‘Naast oplossingen zoals Shell Renewable Diesel en bio-LNG zet Shell ook in op een publiek netwerk van snelladers voor vrachtwagens. Ook bieden we laadoplossingen voor op de thuisbasis van de klant.’ Van Herpen is Business Development Manager Heavy Duty EV. Hij zit regelmatig met transporteurs om de tafel en adviseert hoe je als bedrijf in kunt spelen op de veranderende markt. ‘Ongeveer twee jaar geleden heeft Shell het Duitse bedrijf SBRS overgenomen. Zij zijn al jarenlang marktleider op het gebied van elektrificatie in de bus-sector. Qua hardware lijkt de bus-sector enorm op de truckbranche. De ervaring kunnen we nu dus toepassen op de elektrificatie voor elektrische trucks.’
‘Wil je toekomstbestendig zijn en overstappen op een elektrisch wagenpark? Dan zul je nu al in actie moeten komen’
‘We hebben nog een lange weg te gaan, maar zetten nu al grote stappen in de elektrificatie van het vrachtverkeer’, aldus Van Herpen. Zo heeft Shell op de Energy Transition Campus Amsterdam (ETCA) de eerste megawattlader van Europa geopend. ‘Bij deze lader gebruiken we een overhead-systeem, waarbij de laadkabels van boven komen. Dit systeem vervangt de standalone-laders en heeft alle technologie gecentreerd in een aparte behuizing. Op deze manier kunnen we het laadvermogen makkelijk schalen, is er geen risico op aanrijschade en kost het minder plek.’
Gegarandeerd plek
Op de energiehub bij Eindhoven Acht – waar Shell alle vormen van energie aanbiedt die truckers nodig hebben – ontwikkelde Shell een book & charge concept. ‘Transporteurs kunnen hier van tevoren een laadslot boeken,’ legt Van Herpen uit. ‘Hierdoor hebben transporteurs gegarandeerd plek om binnen het gereserveerde tijdslot te laden. Een aantal laadplekken op deze locatie is daarom voorzien van slagbomen. Aan de hand van kentekenplaatherkenning gaat de slagboom automatisch open als de truck komt aangereden.’ Naast reserveerbare laadplekken zijn er ook vrij toegankelijke plekken beschikbaar voor passanten.
Laden op thuisbasis
In de toekomst zal er volgens Van Herpen meer en meer geladen worden op de thuisbasis of bij de opdrachtgever. ‘Dat heeft wel gevolgen. Er zal een heel nieuw ecosysteem van laadvoorzieningen moeten worden opgezet en uitgerold. De beschikbaarheid van elektriciteit vormt de grootste uitdaging in het uitstootvrij maken van het vrachtverkeer. Het elektriciteitsnet zit in grote delen van Nederland nu al op slot. Netbeheerders werken aan verzwaring van het net, maar de vraag is hoe snel dit gerealiseerd zal zijn én of het voldoende is.’
Op dit moment hebben transporteurs te maken met lange wachttijden bij het aanvragen van extra capaciteit of nieuwe aansluitingen. Afhankelijk van de gemeente waar de aanvraag gedaan wordt, kan dit tot 2030 verder oplopen. In datzelfde jaar moet minstens 30 procent van de geproduceerde trucks uitstootvrij zijn. Van Herpen: ‘Dan heb je dus elektrische trucks, maar geen elektriciteit om ze te laden. Wil je toekomstbestendig zijn en overstappen op een elektrisch wagenpark? Dan zul je nu al in actie moeten komen.’
Volgens Van Herpen moeten transporteurs bij het aanvragen van aansluitingen niet alleen aan de eerste fase denken. ‘Hou in je aanvraag ook rekening met groeiscenario’s. We denken uiteraard van A tot Z mee. Van oriëntatie tot plaatsing van de laadvoorzieningen. Van netaanvraag tot operationeel beheer en de daadwerkelijke levering van elektriciteit.’
Maak je als transporteur de keuze voor elektrisch rijden, dan zijn er veel oplossingen beschikbaar. Of het nu gaat om publiek laden of om laden op je eigen thuisbasis en deze optioneel (al dan niet gedeeltelijk) openstellen voor derden.
Dit verhaal wordt u aangeboden door Shell.
BRAND STORIES
Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.