Die quote komt niet uit de lucht vallen. De vraag naar biomethanol stijgt namelijk wereldwijd, weet RenĂ© Buwalda, die Perpetual Next omstreeks 2017 in de huidige vorm startte en nu ceo is. âWe zijn destijds begonnen met het idee om biogene reststromen om te zetten naar energie, maar daar zijn we vanaf gestapt. Er zijn al genoeg energiebedrijven.â
De focus werd verlegd naar een grondstoffenbedrijf. âVan organisch afval naar nieuwe of hernieuwbare grondstoffen. En dan gaat het voornamelijk om koolstof en koolwaterstof.â Hij en Jurre Hijman zijn onderdeel van het bestuur van het bedrijf. Hijman vertelt dat de ontwikkeling in Moerdijk de derde nieuwe methanolfabriek moet worden voor het bedrijf. âWe houden ons bezig met zowel het kopen en opereren van running assets als het ontwikkelen van nieuwe grootschalige biomethanolfabrieken. De eerste methanolfabriek staat in het Estlandse VĂ€gari, de tweede komt in Farmsum bij Delfzijl.â âEn we hebben ook nog plannen voor plants in de Verenigde Staten, met focus op Florida en South Carolinaâ, vult Buwalda aan.
Over Perpetual Next
Het bedrijf Perpetual Next is van Nederlandse oorsprong, heeft inmiddels 135 mensen aan boord en werkt op verschillende manieren aan de conversie van organisch afval naar waardevolle, hernieuwbare grondstoffen. Het heeft onder meer biogasinstallaties, waarvan er ook Ă©Ă©n in Moerdijk staat. Het bedrijf is actief in 6 landen in Europa en in de Verenigde Staten.
Methanol zal steeds meer worden toegepast als brandstof in de scheepvaart, meestal in een dual fuel-variant. âDe biomethanol die wij produceren kan zonder aanpassingen toegepast wordenâ, gaat Buwalda verder. âDe chemische samenstelling is namelijk hetzelfde. Op termijn verwachten we dat onze biomethanol ook ingezet zal worden in de chemiesector. Methanol is veelal een basisgrondstof voor dit type bedrijven, er kan eenvoudig geswitcht worden.â Dan is Moerdijk natuurlijk een ideale locatie. âEn ook de binnenvaart kan hiervan profiteren.â
Perpetual Next wil haar slag slaan met biomethanol als duurzame basisgrondstof. Waar methanol normaal uit kolen en gas wordt gewonnen, komt het bij dit bedrijf uit biomassa. Hijman: âHet werkt hetzelfde als met groene stroom: die komt ook gewoon uit het stopcontact. En groen gas kan op dezelfde manier gebruikt worden als aardgas. Zo kan biomethanol ook als duurzaam alternatief voor gewoon methanol worden ingezet. En dat wordt het ook al steeds meer, trouwens. De transitie gaat daarmee vloeiend over in de huidige infrastructuur, zonder dat iemand daar iets van merkt.â
Buwalda: âZaak is dat we de energie- en grondstoffentransitie naar duurzame alternatieven gepaard laten gaan met leverzekerheid en dat het homogeen van karakter is. En dat is biomethanol zeker. De complete infra is er bovendien al, met potentie voor meer.â Hijman: âKijk, geen enkel bedrijf kan dit in zijn eentje aan, deze transitie is groot. We moeten samenwerken en daar is onze business ook op geĂ«nt.â
De biologische methanol van het bedrijf komt onder meer vanuit hout. âIn Amerika bijvoorbeeld van zogenaamd hurricane wood: elk jaar waaien daar huizen om. Dat hout kunnen wij gebruiken. Net als van gebruikte spoorbielzenâ, legt Buwalda uit. Van het hout wordt biokoolstof gemaakt, waaruit weer biomethanol komt. âDe industrie gaat er vanzelf naar vragen, zeker als ze straks steeds meer in kaart moeten brengen op welke manier ze produceren, hoe duurzaam dat is. Dan hebben ze in Moerdijk, net als in Farmsum bij Delfzijl en in de EemsÂhaven, een goede, duurzame fabriek voor schone methanol al klaar. Moerdijk is dan klaar voor de toekomst.â
Tekst gaat verder onder de foto
Meer groene activiteiten op Moerdijk
Havenbedrijf Moerdijk is met verschillende groene initiatieven bezig. Jayand Baladien, manager commercie, somt er een aantal op. âWe willen chemie toekomstbestendig maken, met een biogeen karakter, zodat je geen CO2-uitstoot hebt die vanuit fossiel afkomstig is. Vandaar ook het initiatief met Perpetual Next. Maar we kijken ook naar walstroomfaciliteiten, waarbij zeeschepen bij CCT gestekkerd hun activiteiten kunnen uitvoeren, zonder dat ze stookolie hoeven te verbranden. Verder hebben we het elektrische binnenvaartschip de Alphenaar, dat met verwisselbare energiecontainers vaart tussen Alphen aan den Rijn en Moerdijk. Een ander initiatief is een studie om het shunten met de diesellocomotief tussen Lage Zwaluwe en Moerdijk te vervangen door een zero emissie-versie. Dat gaan we naar verwachting volgend jaar testen samen met ProRail. Zo zie je dat we bij verschillende modaliteiten bezig zijn om te vergroenen en te verduurzamen.â
Dit verhaal is u aangeboden door Port of Moerdijk.
BRAND STORIES
Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.