Geen Deense monsters

Er zijn verschillende manieren om de bestelling van nieuwe recordschepen door Maersk Line te becommentariëren.

Het is verleidelijk om alle superlatieven uit de kast te halen: grootste order ooit voor monsterschepen. We spreken inderdaad over de grootste containerschepen ter wereld en een gigantische investering. Als de Denen straks daadwerkelijk voor dertig stuks gaan, is 5,7 miljard dollar toch echt wel een indrukwekkende hoop geld.

Toch moeten we de zaken in perspectief blijven bekijken. De recordschepen die Maersk Line onlangs bestelde, zijn niet de megaschepen die slechts in een handvol grote havens kunnen afmeren. Ze worden slechts drie meter langer dan de Emma Maersk en amper 2,40 meter breder, goed voor een extra rijtje containers. Alle havens die nu de Emma en haar zeven zusjes ontvangen, moeten in principe ook de nieuwe recordschepen straks probleemloos kunnen verwelkomen.

Maersk Line heeft het zelf ook niet over monsterschepen, maar stelt de nieuwe tonnage in de eerste plaats voor als milieuvriendelijk. Het is maar hoe je het bekijkt. Een schip van deze omvang dat nog steeds op klassieke bunkerolie vaart, blijft per definitie een grote vervuiler.

Maar toegegeven: als je deze nieuwbouwschepen helemaal kan vullen, blijken ze qua CO2-uitstoot per vervoerde teu, beter te scoren dan alles wat er nu in de vaart is. Hoe meer lading je vervoert, hoe ecologischer… Misschien is het niet toevallig dat de eveneens milieuvriendelijke Emma Maersk volgens de Denen sinds kort 15.550 teu lijkt te kunnen vervoeren, terwijl men bij de oplevering in 2006 nog over een capaciteit van 11.000 teu sprak. De Emma blijft dan wel blauw, maar wordt zo nu toch ook een beetje groener.

Andere nuchtere vaststelling: voor een gedeeltelijke aandrijving door aardgas, komt de nieuwe generatie Deense containerreuzen nog iets te vroeg. Die mogelijkheid werd uitvoerig bestudeerd, maar blijkt in de praktijk nog niet haalbaar.

Stefan Verberckmoes

Geen Deense monsters | NT

Geen Deense monsters

Er zijn verschillende manieren om de bestelling van nieuwe recordschepen door Maersk Line te becommentariëren.

Het is verleidelijk om alle superlatieven uit de kast te halen: grootste order ooit voor monsterschepen. We spreken inderdaad over de grootste containerschepen ter wereld en een gigantische investering. Als de Denen straks daadwerkelijk voor dertig stuks gaan, is 5,7 miljard dollar toch echt wel een indrukwekkende hoop geld.

Toch moeten we de zaken in perspectief blijven bekijken. De recordschepen die Maersk Line onlangs bestelde, zijn niet de megaschepen die slechts in een handvol grote havens kunnen afmeren. Ze worden slechts drie meter langer dan de Emma Maersk en amper 2,40 meter breder, goed voor een extra rijtje containers. Alle havens die nu de Emma en haar zeven zusjes ontvangen, moeten in principe ook de nieuwe recordschepen straks probleemloos kunnen verwelkomen.

Maersk Line heeft het zelf ook niet over monsterschepen, maar stelt de nieuwe tonnage in de eerste plaats voor als milieuvriendelijk. Het is maar hoe je het bekijkt. Een schip van deze omvang dat nog steeds op klassieke bunkerolie vaart, blijft per definitie een grote vervuiler.

Maar toegegeven: als je deze nieuwbouwschepen helemaal kan vullen, blijken ze qua CO2-uitstoot per vervoerde teu, beter te scoren dan alles wat er nu in de vaart is. Hoe meer lading je vervoert, hoe ecologischer… Misschien is het niet toevallig dat de eveneens milieuvriendelijke Emma Maersk volgens de Denen sinds kort 15.550 teu lijkt te kunnen vervoeren, terwijl men bij de oplevering in 2006 nog over een capaciteit van 11.000 teu sprak. De Emma blijft dan wel blauw, maar wordt zo nu toch ook een beetje groener.

Andere nuchtere vaststelling: voor een gedeeltelijke aandrijving door aardgas, komt de nieuwe generatie Deense containerreuzen nog iets te vroeg. Die mogelijkheid werd uitvoerig bestudeerd, maar blijkt in de praktijk nog niet haalbaar.

Stefan Verberckmoes