Alles draait weer om marktaandeel

Wanneer er meer slots zijn dan lading, komen de tarieven voor maritiem containervervoer onder druk te staan.

De rederijen zien hun inkomsten dan verminderen, maar dat gaat meestal ook gepaard met een daling van de prijzen op de chartermarkt. Op dit ogenblik is er in de lijnvaart echter een bizarre evolutie aan de gang, waarbij de tarieven op een aantal belangrijke routes dalen, terwijl de chartertarieven blijven stijgen. Deze tariefdiscrepantie is twee keer slecht nieuws voor de boekhouders van de rederijen: de inkomsten dalen en de uitgaven stijgen.

Het huren van een containerschip kost intussen weer evenveel als in september 2008, dus voor het uitbreken van de crisis. De spottarieven voor de Chinese export naar Noord-Europa zijn daarentegen onder de grens van 1.000 dollar all-in per teu gezakt, het laagste niveau sinds anderhalf jaar.

Wat is er aan de hand? De stijging van de chartertarieven heeft duidelijk te maken met de grote vraag naar tonnage en de beperkte beschikbaarheid van (vooral grote) schepen. Veel rederijen willen nieuwe diensten starten en huren nog snel wat extra tonnage uit vrees dat er straks geen keuze meer is.

Omdat velen gelijktijdig hun capaciteit verhogen, daalt de bezettingsgraad van de schepen en komen de tarieven in een neerwaartse spiraal terecht. De les uit 2009 om de tarieven in de lijnvaart te sturen door de totale aangeboden capaciteit te blijven beheersen, lijkt dus weer helemaal vergeten. Extra diensten beginnen en marktaandeel veroveren lijkt voor vele rederijen weer de grootste prioriteit te krijgen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Alles draait weer om marktaandeel | NT

Alles draait weer om marktaandeel

Wanneer er meer slots zijn dan lading, komen de tarieven voor maritiem containervervoer onder druk te staan.

De rederijen zien hun inkomsten dan verminderen, maar dat gaat meestal ook gepaard met een daling van de prijzen op de chartermarkt. Op dit ogenblik is er in de lijnvaart echter een bizarre evolutie aan de gang, waarbij de tarieven op een aantal belangrijke routes dalen, terwijl de chartertarieven blijven stijgen. Deze tariefdiscrepantie is twee keer slecht nieuws voor de boekhouders van de rederijen: de inkomsten dalen en de uitgaven stijgen.

Het huren van een containerschip kost intussen weer evenveel als in september 2008, dus voor het uitbreken van de crisis. De spottarieven voor de Chinese export naar Noord-Europa zijn daarentegen onder de grens van 1.000 dollar all-in per teu gezakt, het laagste niveau sinds anderhalf jaar.

Wat is er aan de hand? De stijging van de chartertarieven heeft duidelijk te maken met de grote vraag naar tonnage en de beperkte beschikbaarheid van (vooral grote) schepen. Veel rederijen willen nieuwe diensten starten en huren nog snel wat extra tonnage uit vrees dat er straks geen keuze meer is.

Omdat velen gelijktijdig hun capaciteit verhogen, daalt de bezettingsgraad van de schepen en komen de tarieven in een neerwaartse spiraal terecht. De les uit 2009 om de tarieven in de lijnvaart te sturen door de totale aangeboden capaciteit te blijven beheersen, lijkt dus weer helemaal vergeten. Extra diensten beginnen en marktaandeel veroveren lijkt voor vele rederijen weer de grootste prioriteit te krijgen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement