Nieuwkomers maken weinig of geen kans

De plotse beslissing van The Containership Company (TCC) om de lijnvaart te verlaten, bewijst andermaal hoe moeilijk het is om als nieuwkomer op een oostwest-route te overleven.

Ondanks een low cost-concept, kon TCC met zijn dienst over de Pacific niet uit de rode cijfers blijven. De tarieven zijn daar sinds vorige zomer 40% gedaald.

Om dat aan te kunnen moet je ofwel over grote financiële reserves beschikken, ofwel de kosten kunnen verlagen. Dat laatste lukt het best door grotere eenheden in te zetten, maar juist daar wringt het schoentje: een nieuwkomer kan geen boten van 8.000 teu vullen. En hoe goedkoop je ook je schepen huurt, met kleine bootjes blijft het een ongelijke strijd.

TCC is al de vijfde nieuwkomer op de Pacific die na het jaar 2000 de handdoek in de ring moest gooien. De rederij had ook plannen om op termijn tussen China en Europa te varen, maar daar is de instapdrempel nog veel groter. Voor een wekelijkse dienst zijn negen schepen nodig en die moeten toch al een zeker formaat hebben om te kunnen concurreren met de nieuwe megaschepen van 13.100 tot 15.550 teu.

We zagen eerder al dat op die route de diensten met schepen van 4.250 teu als eersten sneuvelden, toen het lastig werd. De grote carriers hoeven dus geen nieuwkomers te vrezen. Uit het laatste kwartaalverslag van Drewry over de lijnvaart, blijkt dat ze vooral zichzelf en elkaar moeten vrezen…

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Nieuwkomers maken weinig of geen kans | NT

Nieuwkomers maken weinig of geen kans

De plotse beslissing van The Containership Company (TCC) om de lijnvaart te verlaten, bewijst andermaal hoe moeilijk het is om als nieuwkomer op een oostwest-route te overleven.

Ondanks een low cost-concept, kon TCC met zijn dienst over de Pacific niet uit de rode cijfers blijven. De tarieven zijn daar sinds vorige zomer 40% gedaald.

Om dat aan te kunnen moet je ofwel over grote financiële reserves beschikken, ofwel de kosten kunnen verlagen. Dat laatste lukt het best door grotere eenheden in te zetten, maar juist daar wringt het schoentje: een nieuwkomer kan geen boten van 8.000 teu vullen. En hoe goedkoop je ook je schepen huurt, met kleine bootjes blijft het een ongelijke strijd.

TCC is al de vijfde nieuwkomer op de Pacific die na het jaar 2000 de handdoek in de ring moest gooien. De rederij had ook plannen om op termijn tussen China en Europa te varen, maar daar is de instapdrempel nog veel groter. Voor een wekelijkse dienst zijn negen schepen nodig en die moeten toch al een zeker formaat hebben om te kunnen concurreren met de nieuwe megaschepen van 13.100 tot 15.550 teu.

We zagen eerder al dat op die route de diensten met schepen van 4.250 teu als eersten sneuvelden, toen het lastig werd. De grote carriers hoeven dus geen nieuwkomers te vrezen. Uit het laatste kwartaalverslag van Drewry over de lijnvaart, blijkt dat ze vooral zichzelf en elkaar moeten vrezen…

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement