Cijfers Rotterdam zijn beter dan ze lijken

Voor het eerst sinds de laatste crisismaanden in 2009 is de overslag in de haven van Rotterdam weer iets gedaald. Weliswaar met een te verwaarlozen 0,1% in het eerste kwartaal, maar toch.

Zelfs een kleine stijging zou uitgelegd kunnen worden als een tegenvaller, laat staan een afname. Te meer omdat concurrent Antwerpen het met een stijging van 12,7% een stuk beter doet.

Toch zijn de Rotterdamse cijfers niet zo slecht als ze in eerste instantie doen vermoeden. De verliezen zitten aan de droge kant met name in de kolen en het ijzererts, en aan de natte kant in de minerale olieproducten. De oorzaken zijn extern: verschuivingen in vraag en aanbod van handel en industrie. Van een verlies van lading aan andere havens lijkt geen sprake te zijn.

Met de aan- en afvoer van containers – sinds enkele jaren de grootste goederenstroom in de haven van Rotterdam – gaat het nog steeds crescendo. Absoluut, met een stijging van 10%, maar ook relatief, want Antwerpen bleef in het eerste kwartaal steken op een toename van de containerstroom met een kleine 8%.

In de sector waar de concurrentie het hevigst is, heeft Rotterdam dus opnieuw marktaandeel gewonnen. In elk geval op de zuiderburen, maar wellicht ook op de Noord-Duitsers uit Bremerhaven en Hamburg, die nog kwartaalcijfers moeten publiceren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Cijfers Rotterdam zijn beter dan ze lijken | NT

Cijfers Rotterdam zijn beter dan ze lijken

Voor het eerst sinds de laatste crisismaanden in 2009 is de overslag in de haven van Rotterdam weer iets gedaald. Weliswaar met een te verwaarlozen 0,1% in het eerste kwartaal, maar toch.

Zelfs een kleine stijging zou uitgelegd kunnen worden als een tegenvaller, laat staan een afname. Te meer omdat concurrent Antwerpen het met een stijging van 12,7% een stuk beter doet.

Toch zijn de Rotterdamse cijfers niet zo slecht als ze in eerste instantie doen vermoeden. De verliezen zitten aan de droge kant met name in de kolen en het ijzererts, en aan de natte kant in de minerale olieproducten. De oorzaken zijn extern: verschuivingen in vraag en aanbod van handel en industrie. Van een verlies van lading aan andere havens lijkt geen sprake te zijn.

Met de aan- en afvoer van containers – sinds enkele jaren de grootste goederenstroom in de haven van Rotterdam – gaat het nog steeds crescendo. Absoluut, met een stijging van 10%, maar ook relatief, want Antwerpen bleef in het eerste kwartaal steken op een toename van de containerstroom met een kleine 8%.

In de sector waar de concurrentie het hevigst is, heeft Rotterdam dus opnieuw marktaandeel gewonnen. In elk geval op de zuiderburen, maar wellicht ook op de Noord-Duitsers uit Bremerhaven en Hamburg, die nog kwartaalcijfers moeten publiceren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement