Toch zijn de Rotterdamse cijfers niet zo slecht als ze in eerste instantie doen vermoeden. De verliezen zitten aan de droge kant met name in de kolen en het ijzererts, en aan de natte kant in de minerale olieproducten. De oorzaken zijn extern: verschuivingen in vraag en aanbod van handel en industrie. Van een verlies van lading aan andere havens lijkt geen sprake te zijn.
Met de aan- en afvoer van containers – sinds enkele jaren de grootste goederenstroom in de haven van Rotterdam – gaat het nog steeds crescendo. Absoluut, met een stijging van 10%, maar ook relatief, want Antwerpen bleef in het eerste kwartaal steken op een toename van de containerstroom met een kleine 8%.
In de sector waar de concurrentie het hevigst is, heeft Rotterdam dus opnieuw marktaandeel gewonnen. In elk geval op de zuiderburen, maar wellicht ook op de Noord-Duitsers uit Bremerhaven en Hamburg, die nog kwartaalcijfers moeten publiceren.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?