Er blijft mist hangen rond bunkertoeslagen

De bunkertoeslagen in de lijnvaart bereiken in juni een recordniveau. Voor de export uit het Verre Oosten naar Europa rekenen vier rederijen voor het eerst meer dan 800 dollar per teu aan.

Als je weet dat de spottarieven op dat vaargebied nu rond de 900 dollar per teu all-in schommelen, is het duidelijk hoe belangrijk deze toeslag voor de inkomsten van de rederijen is geworden.

Heel wat verladers hebben zich altijd tegen deze bunker adjustment factor (baf) verzet. Ze vrezen dat de rederijen de toeslag misbruiken om hun inkomsten op te krikken. Een berekening van het Franse Alphaliner lijkt hen gelijk te geven. Sinds 2008 is de bunkerprijs 186% gestegen. De bunkertoeslagen werden in die periode 227% duurder, ondanks het feit dat alle rederijen nu aan ‘slow steaming’ doen om hun brandstofverbruik te drukken.

Een ander bezwaar van de verladers is dat ze niet weten hoe de toeslag berekend wordt. Maersk Line hanteert een formule waarbij de afstand van het traject en de scheepsgrootte een rol spelen. Deze maand rekenen de Denen voor Aziatische export een toeslag van 760 dollar per teu aan.

Merkwaardig genoeg bedraagt de baf van Wan Hai slechts 657 dollar. Die Taiwanese rederij zet schepen van 4.252 teu in. Heel wat boten van Maersk zijn drie keer zo groot, zodat de bunkerkosten over meer lading verdeeld kunnen worden. Het is duidelijk dat de mist rond de bunkertoeslagen nog lang niet is opgetrokken.

Stefan Verberckmoes

Er blijft mist hangen rond bunkertoeslagen | NT

Er blijft mist hangen rond bunkertoeslagen

De bunkertoeslagen in de lijnvaart bereiken in juni een recordniveau. Voor de export uit het Verre Oosten naar Europa rekenen vier rederijen voor het eerst meer dan 800 dollar per teu aan.

Als je weet dat de spottarieven op dat vaargebied nu rond de 900 dollar per teu all-in schommelen, is het duidelijk hoe belangrijk deze toeslag voor de inkomsten van de rederijen is geworden.

Heel wat verladers hebben zich altijd tegen deze bunker adjustment factor (baf) verzet. Ze vrezen dat de rederijen de toeslag misbruiken om hun inkomsten op te krikken. Een berekening van het Franse Alphaliner lijkt hen gelijk te geven. Sinds 2008 is de bunkerprijs 186% gestegen. De bunkertoeslagen werden in die periode 227% duurder, ondanks het feit dat alle rederijen nu aan ‘slow steaming’ doen om hun brandstofverbruik te drukken.

Een ander bezwaar van de verladers is dat ze niet weten hoe de toeslag berekend wordt. Maersk Line hanteert een formule waarbij de afstand van het traject en de scheepsgrootte een rol spelen. Deze maand rekenen de Denen voor Aziatische export een toeslag van 760 dollar per teu aan.

Merkwaardig genoeg bedraagt de baf van Wan Hai slechts 657 dollar. Die Taiwanese rederij zet schepen van 4.252 teu in. Heel wat boten van Maersk zijn drie keer zo groot, zodat de bunkerkosten over meer lading verdeeld kunnen worden. Het is duidelijk dat de mist rond de bunkertoeslagen nog lang niet is opgetrokken.

Stefan Verberckmoes