Overbelading blijft een zaak van gewicht

Het is één van die eeuwig weerkerende thema’s: overbelading.

Nog steeds, alle controles ten spijt, is volgens de Inspectie Verkeer en Waterstaat 15% van alle vrachtauto’s te zwaar of verkeerd geladen. Met die controles zelf loopt het ook even niet naar wens. De bestaande acht weegpunten, nu tien jaar geleden in gebruik genomen, vertonen kuren. Ze worden gerepareerd en dat duurt nog tot de herfst.

Zouden verladers en vervoerders deze kans aangrijpen om ongestraft flink wat extra tonnen in vrachtauto’s te stoppen? Een enkele kwaadwillige misschien. De grote meerderheid houdt zich min of meer netjes aan de regels. Overbelading is een economisch delict dat tamelijk zwaar kan worden bestraft. Verplicht afladen is al een straf op zich.

Het is trouwens in veel gevallen, met veel ladingsoorten, nog niet zo gemakkelijk de vrachtauto te zwaar te beladen. Het aandeel relatief lichte volumelading in het vervoer neemt toe. Veel vrachtauto’s wegen als zodanig niet te veel, maar kunnen door ongelijke aslastverdeling toch grote schade aan wegen aanrichten. Echte overbelading moeten we eerder zoeken bij bijvoorbeeld bouw- en agrarisch vervoer. Denk aan de jaarlijkse bietencampagne, die steeds weer met grootscheepse overbelading gepaard gaat.

De IVW wil het aantal vaste weegpunten ruim verdubbelen, tot twintig stuks. De pakkans wordt groter. Een goede zet, maar zorg dan wel dat die dingen het doen.

Folkert Nicolai

Overbelading blijft een zaak van gewicht | NT

Overbelading blijft een zaak van gewicht

Het is één van die eeuwig weerkerende thema’s: overbelading.

Nog steeds, alle controles ten spijt, is volgens de Inspectie Verkeer en Waterstaat 15% van alle vrachtauto’s te zwaar of verkeerd geladen. Met die controles zelf loopt het ook even niet naar wens. De bestaande acht weegpunten, nu tien jaar geleden in gebruik genomen, vertonen kuren. Ze worden gerepareerd en dat duurt nog tot de herfst.

Zouden verladers en vervoerders deze kans aangrijpen om ongestraft flink wat extra tonnen in vrachtauto’s te stoppen? Een enkele kwaadwillige misschien. De grote meerderheid houdt zich min of meer netjes aan de regels. Overbelading is een economisch delict dat tamelijk zwaar kan worden bestraft. Verplicht afladen is al een straf op zich.

Het is trouwens in veel gevallen, met veel ladingsoorten, nog niet zo gemakkelijk de vrachtauto te zwaar te beladen. Het aandeel relatief lichte volumelading in het vervoer neemt toe. Veel vrachtauto’s wegen als zodanig niet te veel, maar kunnen door ongelijke aslastverdeling toch grote schade aan wegen aanrichten. Echte overbelading moeten we eerder zoeken bij bijvoorbeeld bouw- en agrarisch vervoer. Denk aan de jaarlijkse bietencampagne, die steeds weer met grootscheepse overbelading gepaard gaat.

De IVW wil het aantal vaste weegpunten ruim verdubbelen, tot twintig stuks. De pakkans wordt groter. Een goede zet, maar zorg dan wel dat die dingen het doen.

Folkert Nicolai