De groei is mede mogelijk doordat nu ook nieuwe markten voor dit concept ontstaan. Niet langer verzorgt de lzv alleen maar interdepot-verkeer. Ook voor het vervoer naar de perifere regio’s lijkt de lzv aan een opkomst bezig. Dit vraagt wel om nieuwe concepten. Vooral het model waarbij twee citytrailers gecombineerd over langere afstand rijden en daarna gesplitst een regio bedienen, is in opkomst.

Onverwacht neveneffect van deze ontwikkeling is de toenemende samenwerking tussen logistieke bedrijven. Om het uitrijden in de regio goed te kunnen organiseren, blijkt een lokale partner duidelijk meerwaarde te bieden. In eerste instantie door gebruik te maken van het terrein van de partners als regionaal ontkoppelpunt. Maar nu ook door inzet van trekkers en chauffeurs voor het uitrijden in de regio. De ecocombi maakt daarmee niet alleen het vervoer over langere afstanden efficiënt, maar zorgt ook nog voor verdere winst in de regio en toenemende samenwerking tussen logistieke partners. Kortom, een win-win-winsituatie.

Peter Colon