Dit artikel verder lezen?
Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.
Bent u al abonnee van NT ?
In 2009 was ik betrokken bij het Crisisberaad Binnenvaart dat probeerde capaciteitsbeperkende maatregelen te introduceren om zo de sector te behoeden voor een faillissementsgolf.
Dat initiatief heeft het niet gehaald omdat de NMa er een veto over uitsprak. Maar vooral ook omdat de politiek de sector niet wenste te steunen. Thans dreigt een nieuwe poging om via samenwerkingsvormen tot capaciteitsbeperking te komen, wederom te mislukken.
Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.
1. Hoe groot is het hefboom-effect van teruggeplaatste goedkope failliete schepen op de tarieven voor lading?
2. Voor hoeveel bedrijven wordt in 2013 door banken het faillissement aangevraagd?
3. Bij welk percentage failliete schepen spreken we van een ‘aanmerkelijke marktmacht’?
4. Hoe ziet het stappenplan van de NMa er uit inzake de doelstelling ‘de markt beter te laten werken’?
5. Wat is de strategie van de banken om hun binnenvaartklanten te helpen om aflossing en rente te betalen?
Gezond verstand is al jaren niet meer aanwezig,hoe vaak is er niet gewaarschuwd dat de nieubouwhype tot overcapaciteit zou leiden. Banken en ondernemers hebben te hoog gegrepen en ondervinden nu de consequenties en moeten hun verlies nemen,erg triest voor de ondernemers die er wel een gedeelte eigen geld in hebben zitten,die zijn nu ook de klos ! Hoop dat er iets gedaan kan worden,maar ben bang dat er absoluut geen eenheid zal zijn,dat is altijd al het grootste probleem geweest !