Mochten er onverhoopt enkele door mij misleide Nederlandse NT-lezers ‘as we speak’ geërgerd over een ijskoude en overduidelijk nog tunnelloze Fehmarn Belt staan te staren: kom terug, beste mensen, loos alarm!

We moeten nog jaren wachten op de nieuwe verbinding met Kopenhagen, hoofdstad van het, volgens een VN-rapport uit 2012, ‘gelukkigste land ter wereld’. De Copenhagen Post, die deze kwestie momenteel onderzoekt, betwijfelt trouwens ernstig of Denen echt hoger op de geluksladder staan dan andere nationaliteiten. In een hoofdredactioneel commentaar opperde de Deense krant vorige week dat wie een droomland zou stichten, waarschijnlijk toch eerst voor een warm klimaat en lage belastingen zou zorgen.

Misschien heeft het Deense geluksgevoel iets te maken met het feit dat de Denen nog gewoon met kronen betalen in plaats van met euro’s? Een bedrijf als Maersk bewijst dat je zonder euro bepaald niet meteen in armoede vervalt. Bovendien hoeft Denemarken zijn minister van financiën tenminste niet uit te lenen aan de eurozonegroep.

Nu we het daar toch over hebben: is het verstandig dat onze minister van Financiën onze premier Rutten – de man van de rekenfout van 50 miljard, weet u nog? – regelmatig alleen in Den Haag achterlaat, om in Brussel met een voorzittershamer te zwaaien? Ik zou zeggen van niet, al is het logisch dat Dijsselbloem en Rutten zich niets aantrekken van de mening van iemand die zelf het getal 2021 niet eens correct kan typen.

Zullen we dan maar aan de Denen vragen of ze die 18 kilometer brede zeestraat, de Fehmarn Belt, aan ons willen geven, om Brussel en Berlijn een beetje op afstand te houden?

De logistieke sector zou er ongetwijfeld een mouw aan weten te passen, maar toch lijkt het me lastig, Nederland als eiland. Ik schat dat het tot zeker 2021 zou duren om onder zo’n plas water behoorlijke tunnels naar onze buren te graven.

Paul Jumelet