Cool Logistics Global is de afgelopen jaren uitgegroeid tot zo’n beetje de Champions League-finale van het geconditioneerd vervoer, waarbij in Antwerpen vorig jaar de rol van stervoetballer werd gespeeld door Maersk Line-ceo Søren Skou, die het evenement gebruikte om een forse verhoging van de tarieven voor reefercontainers aan te kondigen (al werd dat ‘doelpunt’ vast niet door iedereen met gejuich ontvangen). Ook in Rotterdam staan grote namen op de poster.

Zo betreedt op woensdag 25 september Frank Scholten, transportmanager van aardappelverwerker Aviko, de Rotterdamse arena. Haalden de Spanjaarden de aardappel in de zestiende eeuw vanuit Zuid-Amerika naar Europa, anno 2013 exporteert een bedrijf als Aviko aardappelproducten naar, onder meer, landen in Zuid-Amerika. Scholten zal op het congres in Rotterdam vertellen hoe het bedrijf diverse transportmodaliteiten gebruikt. Hiernaast licht hij al een tipje van de sluier op van vooral het binnenlands verkeer.

De strijd tussen de verschillende transportmodaliteiten zal in veel lezingen tijdens het congres een thema zijn, met name ook de concurrentie tussen containerrederijen en luchtvaartmaatschappijen. Die laatste hebben hun snelheid altijd als voordeel gehad in de wereld van de verse producten, maar op Cool Logistics Global zal menigmaal worden verkondigd dat je veel ladingen – tot ‘seafood’ (zeevruchten) aan toe – ook prima per schip kan vervoeren. Al zal Doug McRae, een spreker uit Canada, in zijn lezing ‘Seafood by air: Handling and logistics priorities to guarantee quality, food security and traceability; Case study live lobsters’ voor de levende kreeften vermoedelijk toch een transportoplossing met het vliegtuig aanbevelen.

Op de laatste dag van Cool Logistics Global behoort Anton Bril van VGB, branchevereniging van de groothandel in bloemen en planten, tot de sprekers, met een verhaal over proeven met zeevervoer vanuit Kenia naar Europa.

Maar dé ster van deze editie van Cool Logistics Global moet, als de voortekenen niet bedriegen, het nieuwe reeferschip worden dat voor het eerst aan de wereld zal worden getoond door het trio Stena Line, Reefer Intel en Bonita Europe. Dit schip, een nieuwe concurrent voor zowel bestaande reeferschepen als containerschepen, zou voor een snellere afhandeling in de havens moeten gaan zorgen en wordt aangekondigd als een vaartuig ‘waar de sector op heeft zitten wachten’.

Paul Jumelet