Die tijd ligt achter ons. Nu komende week in Hamburg al voor het 37ste jaar in successie de beurs Intermodal Europe wordt georganiseerd, is intermodaal vervoer een volwassen tak van transport geworden, dat niettemin zijn groeipotentieel nog niet helemaal heeft uitgenut.

Zo maar een greep uit het nieuws van de afgelopen weken: Rail Terminal Chemelot (RTC) in Geleen ging van start, een samenwerking tussen de Limburgse vervoerders Ewals Intermodal, Meulenberg Transport en het Gemeentelijk Havenbedrijf van Antwerpen. In datzelfde Antwerpen is PSA bezig zijn achterlandverbindingen uit te breiden. De terminaloperator intensiveert onder meer de samenwerking met Delta Marine Terminal (DMT) in Moerdijk, waarop al drie keer per week een bargedienst wordt onderhouden. De Rotterdamse terminals RST en Uniport starten eveneens een ‘extended gate’ bij DMT. ERS Railways begint met het vervoer van trailers naar Poznan voor Ewals Cargo Care. In Medel, vlak bij Tiel, is de nieuwe portaalkraan voor inlandterminal CTU Rivierenland gearriveerd.

Niets wijst er op dat de stroom aan intermodale nieuwtjes gaat opdrogen. Er is nogal wat veranderd in de manier waarop de markt tegen binnenvaart en spoor aankijkt. Met name de containerbinnenvaart ontwikkelt zich in snel tempo, gedreven door de beschikbaarheid van steeds meer terminals langs de belangrijke vaarwegen. Hoewel er succesvolle spoordiensten zijn, heeft de sector als geheel een inhaalslag te maken.

Opvallend is dat vooral de zeehavens de aanjagers zijn van die ontwikkelingen in het binnenland. Behalve de hierboven genoemde initiatieven van PSA, RST en Uniport is ECT met zijn European Gateway Services een schoolvoorbeeld van intermodaliteit.

Frank de Kruif