De groei van de offshoremarkt zal zeker een van de hoofdthema’s zijn op de beurs Offshore Energy, die volgende week plaatsvindt in Amsterdam. Naast het traditionele boren naar olie en gas ligt er met name ook in Europese wateren aanzienlijk potentieel in windenergie. Volgens de organisatoren van de beurs zijn er wereldwijd al meer dan drieduizend offshore-bronnen waaruit energie wordt geput.

Al die eilanden en parken op zee bezorgen de scheepvaart handenvol werk. De vloot van offshoreschepen – op dit moment circa 11.000 stuks groot – groeit jaarlijks met 4 tot 5%. Daarbij is voor 150 miljard dollar aan nieuwbouwschepen in bestelling.

Meer nog dan onshore is offshore dienstverlening transport en logistiek een internationaal speelveld. Ook voor de Nederlandse industrie liggen er volop kansen. Een bedrijf als Huisman (zie hiernaast) heeft die kansen al lang gegrepen, en met Huisman vele andere. Zwaar transport over water is een Nederlandse specialiteit.

Behalve individuele bedrijven zijn ook Nederlandse havens goed gepositioneerd om offshore-activiteiten aan te trekken. De havens faciliteren al langer de olie- en gasindustrie. Voor de windindustrie moeten de kaarten nog verdeeld worden. Buck Consultants zocht uit welke haven er het beste voorstaan (pag. 12/13).

Tellen we alles wat Nederland aan maakindustrie en (logistieke) dienstverlening voor de offshore-industrie betekent bij elkaar op, dan komen we aan indrukwekkende getallen. Volgens een rapport van ABN Amro van dit jaar lieten de omzet en de productiewaarde van de offshorebranche in de periode 2006-2011 een groei zien van 17%. In 2011 was de omzetgroei 4%. Het grootste deel van de omzetstijging, zo’n driekwart, werd gerealiseerd door de stijging van de export naar groeimarkten.

Al met al levert dat een toegevoegde waarde aan de economie op van 1,2 miljard euro, met een productiewaarde van 3,1 miljard euro. Met positieve gevolgen voor de werkgelegenheid: die steeg in de periode van 2006-tot 2011 met 4%. De offshorebranche als geheel biedt direct werk aan ruim 17.000 mensen.

Voorwaar een onderdeel van het maritieme cluster waar we zuinig op moeten zijn.