Column – Het containerschip is 65 jaar geworden

Nog lang niet met pensioen

Er vormden zich deze week geen lange wachtrijen om hem middels het oppeuzelen van een tompouce eer te bewijzen, maar jarig was hij wel. Het containerschip. Op de kop af 65 jaar oud is hij geworden. Het lijkt echter nog lang geen tijd om met pensioen te gaan. De kans dat over nog eens 65 jaar een dan 82-jarige koningin Amalia een champagnefles stukgooit tegen een gigant van 50.000 teu, lijkt groter dan dat we tegen die tijd een betere methode hebben bedacht om spullen te vervoeren.

Op donderdag 26 april 1956 koos ’s werelds eerste containerschip, de ‘Ideal X’, in de haven van Newark het ruime sop met aan boord 58 laadeenheden. Na een behouden vaart arriveerde het vaartuig op 2 mei op zijn bestemming, de haven van Houston. Malcom McLean (1914-2001) uit North Carolina, de aartsvader van de container, had zoveel geld verdiend met de verkoop van zijn succesvolle vrachtwagenbedrijf, dat hij miljoenen had kunnen investeren in de verwezenlijking van zijn idee om goederen in gestandaardiseerde laadeenheden te vervoeren. McLean had de olietanker ‘Potrero Hills’, gebouwd aan het eind van WO2, gekocht en deze bij scheepwerf Bethlehem Steel (Baltimore) laten ombouwen tot containerschip. Vakbondsbestuurder Freddy Fields had, terwijl hij op de kade in Newark de ‘Ideal X’ stond na te turen, meteen door dat met deze uitvinding veel sjouwwerk van bulkgoederen uit de havens zou verdwijnen en sprak de hoop uit dat de ‘Ideal X’ zou zinken, maar er bleek geen kruid gewassen tegen de containerisatie.

Een jaar na de containerprimeur vertimmerde McLeans scheepvaartbedrijf Pan-Atlantic Steamship Company een volgend schip, de ‘Gateway City’, om daarop ruimte te scheppen voor 226 containers. De schaalvergroting in het containervervoer was begonnen. Pan-Atlantic werd al gauw omgedoopt tot SeaLand, tegenwoordig eigendom van Maersk, en ook de eerste containerkranen (1959) en containerhaven (1962, in Elizabeth, New Jersey) lieten niet lang op zich wachten.

Het feestvarken van 65 jaar geleden, de ‘Ideal X’, kan niet meer in het zonnetje worden gezet. Het schip werd destijds al snel aan een nieuwe eigenaar verkocht, die er medio jaren zestig mee in een zandstorm belandde, waarna het beschadigd geraakte vaartuig in Japan werd gesloopt. De ‘Gateway City’ deed langer dienst, tot eind jaren zeventig, maar eindigde eveneens als schroot. Geen enkel containerschip is geschikt als museumstuk. Maar de transportwereld houdt Malcom McLeans topidee nog elke dag springlevend.

Column – Het containerschip is 65 jaar geworden | NT

Column – Het containerschip is 65 jaar geworden

Nog lang niet met pensioen

Er vormden zich deze week geen lange wachtrijen om hem middels het oppeuzelen van een tompouce eer te bewijzen, maar jarig was hij wel. Het containerschip. Op de kop af 65 jaar oud is hij geworden. Het lijkt echter nog lang geen tijd om met pensioen te gaan. De kans dat over nog eens 65 jaar een dan 82-jarige koningin Amalia een champagnefles stukgooit tegen een gigant van 50.000 teu, lijkt groter dan dat we tegen die tijd een betere methode hebben bedacht om spullen te vervoeren.

Op donderdag 26 april 1956 koos ’s werelds eerste containerschip, de ‘Ideal X’, in de haven van Newark het ruime sop met aan boord 58 laadeenheden. Na een behouden vaart arriveerde het vaartuig op 2 mei op zijn bestemming, de haven van Houston. Malcom McLean (1914-2001) uit North Carolina, de aartsvader van de container, had zoveel geld verdiend met de verkoop van zijn succesvolle vrachtwagenbedrijf, dat hij miljoenen had kunnen investeren in de verwezenlijking van zijn idee om goederen in gestandaardiseerde laadeenheden te vervoeren. McLean had de olietanker ‘Potrero Hills’, gebouwd aan het eind van WO2, gekocht en deze bij scheepwerf Bethlehem Steel (Baltimore) laten ombouwen tot containerschip. Vakbondsbestuurder Freddy Fields had, terwijl hij op de kade in Newark de ‘Ideal X’ stond na te turen, meteen door dat met deze uitvinding veel sjouwwerk van bulkgoederen uit de havens zou verdwijnen en sprak de hoop uit dat de ‘Ideal X’ zou zinken, maar er bleek geen kruid gewassen tegen de containerisatie.

Een jaar na de containerprimeur vertimmerde McLeans scheepvaartbedrijf Pan-Atlantic Steamship Company een volgend schip, de ‘Gateway City’, om daarop ruimte te scheppen voor 226 containers. De schaalvergroting in het containervervoer was begonnen. Pan-Atlantic werd al gauw omgedoopt tot SeaLand, tegenwoordig eigendom van Maersk, en ook de eerste containerkranen (1959) en containerhaven (1962, in Elizabeth, New Jersey) lieten niet lang op zich wachten.

Het feestvarken van 65 jaar geleden, de ‘Ideal X’, kan niet meer in het zonnetje worden gezet. Het schip werd destijds al snel aan een nieuwe eigenaar verkocht, die er medio jaren zestig mee in een zandstorm belandde, waarna het beschadigd geraakte vaartuig in Japan werd gesloopt. De ‘Gateway City’ deed langer dienst, tot eind jaren zeventig, maar eindigde eveneens als schroot. Geen enkel containerschip is geschikt als museumstuk. Maar de transportwereld houdt Malcom McLeans topidee nog elke dag springlevend.