Dropshipping, het ambacht der zogenoemde dropshippers, is volgens trendwatchers op het gebied van e-commerce hotter dan ooit in het e-commerce-wereldje. En zoals we in deze krant volop hebben kunnen lezen, heeft dat wereldje zich in coronatijd ontpopt tot reddende engel voor de transportsector.

Nederland kreeg er vorig jaar dertienduizend webshops bij, in alle soorten en maten. Webshops vormen onderhand een universum op zichzelf waarin volgens kenners 1001 trends te spotten zijn, waarvan die dekselse dropshipper er maar eentje is.

De gesignaleerde trends zijn soms schromelijk met elkaar in tegenspraak, zoals de ‘steeds kritischere klant’ die kieskeurig is als het om bezorgopties gaat versus die geheimzinnige dropshipper. Ook een trend volgens de watchers: ‘augmented reality’. Techniek waardoor je in je huiskamer virtueel bijvoorbeeld knotsgekke songfestivaljurken kunt ‘passen’. De tijd waarin de Eurovision-wedstrijd nog het domein was van houterig bewegende chansonniers die met een groot orkest fijn­besnaarde liedjes croonen voor beleefd applaudisserende, aan hun zetels vastgenagelde toeschouwers met brilmonturen zo groot als postkoetswielen, die is voorbij, dat is nu eenmaal zo.

Maar dat shippers niet altijd meer shippen, dat is toch wennen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding