De logistieke Olympische Spelen

column

Toen de Olympische Spelen negen jaar geleden veel dichter bij huis werden gehouden, kwam een delegatie van Transport for London naar Zoetermeer om leden van Transport en Logistiek Nederland te waarschuwen voor de verkeersopstoppingen die zich tijdens het evenement konden voordoen. Met name tijdens de Spelen van Atlanta waren er sporters geweest – mensen die zichzelf sinds hun jeugd hadden afgebeuld om hun Olympische droom te verwezenlijken – die door verkeersdrukte te laat op de wedstrijdlocatie waren aangekomen, en daarom had Londen in 2012 een Olympische Route Netwerk ingericht om de atleten voorrang te geven, ten koste van goederenvervoerders die zich met angst en beven voorbereidden op een ‘perfect traffic storm’.

Nu bij de Olympische Spelen in Tokio volgende week zelfs een miniem aantal Japanse toeschouwers niet welkom is, behoudens een handjevol VIP’s, zullen dat soort logistieke problemen vast bijzonder meevallen. Het moet gek lopen willen Femke Bol en Mathieu van der Poel niet op tijd achter de startstreep staan. De grootste logistieke uitdaging is dit keer om via een door corona getroebleerd geraakt transportsysteem sporters van heinde en verre gezond en wel in Japan te krijgen en om alle judopakken, roeiboten, verbanddozen en racefietsen op de juiste plek af te leveren. Maar de nationale luchtvaartmaatschappijen en partijen als DB Schenker, die voor complete delegaties de logistiek verzorgen, hebben al vaak met dat bijltje gehakt.

De Japanse organisatie heeft de afgelopen maanden natuurlijk alle tijd gehad om op zonne-energie werkende juichrobots te prepareren en het zo toch nog gezellig te maken op de tribunes, dus als televisiespektakel beloven de Olympische Spelen zoals altijd volop amusement en verrassingen te gaan bieden. Met allerlei sporters en sporten waarvan we nog nooit eerder hadden gehoord. Zo wordt er dit keer behalve gewoon basketbal ook 3×3 basketbal gespeeld, een hippe basketbalvariant die ontstond op de stadpleintjes van de Verenigde Staten. Het gekke is dat Nederland zich hiervoor heeft geplaatst door tijdens de kwalificaties de VS te verslaan. Het is net zoiets als Gerard Joling die met zijn schalkse inhakers de Billboard Hot 100 domineert, als ezeltje prik op Independence Day, als Pieter Omtzigt acht jaar in The White House of, om in transporttermen te spreken, als Dick Benschop Airways dat het Amerikaanse luchtruim monopoliseert. Nu hoeven in Tokio alleen die gouden, zilveren en bronzen medailles nog te worden opgepoetst die al meer dan een jaar klaarliggen. Let the games begin!

De logistieke Olympische Spelen | NT

De logistieke Olympische Spelen

column

Toen de Olympische Spelen negen jaar geleden veel dichter bij huis werden gehouden, kwam een delegatie van Transport for London naar Zoetermeer om leden van Transport en Logistiek Nederland te waarschuwen voor de verkeersopstoppingen die zich tijdens het evenement konden voordoen. Met name tijdens de Spelen van Atlanta waren er sporters geweest – mensen die zichzelf sinds hun jeugd hadden afgebeuld om hun Olympische droom te verwezenlijken – die door verkeersdrukte te laat op de wedstrijdlocatie waren aangekomen, en daarom had Londen in 2012 een Olympische Route Netwerk ingericht om de atleten voorrang te geven, ten koste van goederenvervoerders die zich met angst en beven voorbereidden op een ‘perfect traffic storm’.

Nu bij de Olympische Spelen in Tokio volgende week zelfs een miniem aantal Japanse toeschouwers niet welkom is, behoudens een handjevol VIP’s, zullen dat soort logistieke problemen vast bijzonder meevallen. Het moet gek lopen willen Femke Bol en Mathieu van der Poel niet op tijd achter de startstreep staan. De grootste logistieke uitdaging is dit keer om via een door corona getroebleerd geraakt transportsysteem sporters van heinde en verre gezond en wel in Japan te krijgen en om alle judopakken, roeiboten, verbanddozen en racefietsen op de juiste plek af te leveren. Maar de nationale luchtvaartmaatschappijen en partijen als DB Schenker, die voor complete delegaties de logistiek verzorgen, hebben al vaak met dat bijltje gehakt.

De Japanse organisatie heeft de afgelopen maanden natuurlijk alle tijd gehad om op zonne-energie werkende juichrobots te prepareren en het zo toch nog gezellig te maken op de tribunes, dus als televisiespektakel beloven de Olympische Spelen zoals altijd volop amusement en verrassingen te gaan bieden. Met allerlei sporters en sporten waarvan we nog nooit eerder hadden gehoord. Zo wordt er dit keer behalve gewoon basketbal ook 3×3 basketbal gespeeld, een hippe basketbalvariant die ontstond op de stadpleintjes van de Verenigde Staten. Het gekke is dat Nederland zich hiervoor heeft geplaatst door tijdens de kwalificaties de VS te verslaan. Het is net zoiets als Gerard Joling die met zijn schalkse inhakers de Billboard Hot 100 domineert, als ezeltje prik op Independence Day, als Pieter Omtzigt acht jaar in The White House of, om in transporttermen te spreken, als Dick Benschop Airways dat het Amerikaanse luchtruim monopoliseert. Nu hoeven in Tokio alleen die gouden, zilveren en bronzen medailles nog te worden opgepoetst die al meer dan een jaar klaarliggen. Let the games begin!