Volgens de sprekers van DHL Forwarding en transporteur Middelkoop zou dit het moment van de waarheid zijn. Zo dacht ik ook ruim tien jaar geleden. ACN-directeur Maarten van As en Anne Marie van Hemert, verantwoordelijk voor het vrachtteam van Schiphol, deden er nog een schepje bovenop door te claimen dat de luchthaven op koers ligt om de Europese uitblinker te gaan worden tegenover de concurrerende luchthavens als Frankfurt, London en Parijs.

Ik zou dan maar snel eens gaan kijken in Frankfurt en zien wat de Duitse luchthaven en Lufthansa nu al investeren en aan het optuigen zijn qua verbetering van vrachtprocessen en digitalisering. Schiphol denkt over twee tot drie jaar met de inzet van nieuwe software van Cargonaut de switch en het onderscheid te gaan maken. Laten wij het hopen, maar dan moeten er nog wel wat knoppen in het denken van vooral de expediteurs omgezet gaan worden.

Intussen draait de wereld door en berichtte NT vorige week dat de geplande kerosinetaks in de EU voor vrachtvluchten niet gaat gelden. Dat lijkt mij korte termijn denken. Uitstel is in dit geval zeker geen afstel. In een recent interview in het FD meldde topman Dick Benschop van Schiphol dat de luchthaven werkt aan een masterplan 2035 waarin de CO2-footprint drastisch omlaag zal gaan door onder meer het verplicht stellen van het bijmengen van bio-brandstoffen tot 12% op alle vluchten (overigens kan meer technisch gesproken niet). Bio-brandstof is nu al twee tot driemaal duurder dan gewone kerosine, die sowieso steeds duurder zal gaan worden. Vrachtvluchten worden dus hoe dan ook duurder.

Het blijft verder akelig stil als het gaat om wat Schiphol met de vracht in de toekomst wil, behalve nu meepraten over digitalisering om het grondproces te verbeteren. In het eerder aangehaalde interview heeft  Benschop het over een terugkeer naar het niveau van 500.000 vluchtbewegingen in 2024 op de luchthaven. Hoeveel vrachtvluchten daar deel vanuit gaan maken, is en blijft een raadsel.

Intussen is er de klimaatcrises en is de klimaatverandering het grootste verhaal van deze tijd geworden. Tijdens de coronacrisis en de verminderde economische activiteit nam de CO2 uitstoot met 6,4% af terwijl de afspraak volgens het akkoord van Parijs 7,6% had moeten zijn. Volgens het Nederlands Planbureau is er nog maar weinig voortgang geboekt in het structureel reduceren van de CO2-uitstoot. De boodschap van Schiphol van 500.000 vliegbewegingen per jaar in 2024 staat daar dan ook haaks op en laat zien dat het oude denken en handelen hardnekkig blijft doorgaan op Schiphol.

Onder het beleid van de huidige Amerikaanse regering zal er zeker ingegrepen worden als het gaat om CO2-reductie. Ook bij de luchtvaart. Zodra de VS door de bocht is, gaat Europa volgen. Het is een kwestie van tijd. Bedrijven als Intel plannen nu al om de productie van chips deels naar Europa te gaan verplaatsen en zo zullen er op de middellange termijn meer industrieën hun productie verhuizen om de kwetsbaarheid van logistieke processen te verlagen en emissies te reduceren. De druk door de EU en de VS zal groot worden en bovendien zullen de huidige jonge generaties veranderingen gaan afdwingen.

Al met al is dat de echte bedreiging voor de luchtvrachtindustrie zoals die nu nog vorm wordt gegeven. Alleen met een goed doordacht toekomstplan, waarin meer digitalisering en milieuvriendelijker processen centraal staan,  kan de branche de draai maken om haar toekomst veilig te stellen. Daar hoort ook een stukje selectiviteit bij op Schiphol, want de 3% aan vrachtvluchten leveren nu 20% van de toegevoegde waarde op Schiphol op.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding