Dat de schepen snuisterijen uit China komen afleveren, is ook niet het probleem. Wel dat de schepen soms zo haastig terug naar Azië varen om snel nóg meer spullen te kunnen ophalen, dat ze Amerikaanse exportlading doodleuk op de kade laten staan. Na het presidentiële bevel hebben Congresleden snel plannen gesmeed om de Amerikaanse Shipping Act aan te passen en rederijen te dwingen om Amerikaanse lading gewoon aan boord te nemen, ook al levert die een grijpstuiver op vergeleken met de dik betaalde oost-west-ladingen. Komende maand worden de voorstellen al in stemming gebracht in het Congres.

De reputatie van de containerscheepvaart in de VS werd dinsdag nog verder bezoedeld met het rapport ‘Shady Ships’ (‘Ongure Schepen’). In het rapport slepen twee Amerikaanse milieuorganisaties de containervaart naar de schandpaal en krijgt de sector de ene na de andere bedorven tomaat om de oren. Als de scheepvaart een land was, was de sector de op vijf na grootste vervuiler ter wereld, op gelijke voet met Duitsland, zo staat erin te lezen. De reders zijn volgens ‘Shady Ships’ twee handen op een buik met de grote oliemaatschappijen en helpen die om via bunkerolie chemisch afval en gesmolten autobanden te lozen. Auw, en dat in een week waarin MSC en Shell trots hun handtekeningen krabbelden onder een belofte om samen de scheepvaart te gaan vergroenen.

‘Shady Ships’ is bovenal een aanklacht tegen verladers. De samenstellers berekenden welke scheepsuitstoot vijftien grote concerns veroorzaken en roepen retailer Walmart uit tot ultieme viespeuk. Opvallend zijn de hoge noteringen voor bananen­producenten Dole en Chiquita. Amazon scoort een achtste plek maar heeft volgens de rapporteurs ‘veel meer uitstoot dan wij weten’. En dan is het rakettripje van Amazon-miljardair Jeff Bezos nog niet eens meegerekend. Geld voor schonere schepen hebben de bedrijven, zeker containerreders, genoeg, aldus het rapport, dat ‘nepoplossingen zoals lng’ afwijst. Weer auw, want de kersverse Brusselse klimaatplannen zien juist een rol voor lng. Echt schoon schip maken, het wordt nog een zware dobber.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding